Meclis Başkanlığı Kürt dilinin engellenmesi sorusunu engelledi

EMEP'li Sevda Karaca’nın Kürt Dili Bayramı’nda Bakan Tekin'in yanıtlaması istemiyle verdiği önerge "Milletvekilinin kişisel görüşlerine soru önergelerinde yer verilemeyeceği" gerekçesiyle iade edildi.

Abone ol

DUVAR - Emek Partisi (EMEP) Gaziantep Milletvekili Sevda Karaca’nın Kürtçeye karşı engellere dair verdiği yazılı soru önergeleri, Türkiye Büyük Millet Meclisi (TBMM) Başkanlığı Kanunlar ve Kararlar Başkanlığı engeline takıldı.

EMEP Milletvekili Sevda Karaca, 15 Mayıs Kürt Dili Bayramı’nda, Milli Eğitim Bakanı Yusuf Tekin’in yanıtlaması istemiyle verdiği yazılı soru önergesinde anadilinde eğitimi gündeme getirmişti. Sosyo Politik Saha Araştırmaları Merkezi’nin raporuna atıf yapan Karaca, anadilinde konuşmanın önündeki engeller için rapora dayanak olan anketin sonuçlarında yer alan ifadelere atıf yapmıştı. TBMM Başkanlığı yazılı soru önergesini, raporun alıntılanan bölümlerini kast ederek “milletvekilinin kişisel görüşlerine soru önergelerinde yer verilemeyeceği” gerekçesiyle iade etti.

İadeye gerekçe gösterilen bölüm, anket katılımcılarına yöneltilen “Anadilinizin varlığını sürdürmesi önünde en büyük tehlike sizce nedir?” sorusuna, katılımcıların verdiği "Anadilde eğitimin olmaması", "Ailelerin çocuklarıyla Türkçe konuşması", "Baskı ve asimilasyon politikaları" cevabı oldu.

'TRAJİKOMİK BİR İADE GEREKÇESİ'

Konuya ilişkin açıklama yapan Sevda Karaca “Kürt vatandaşların anadilinin konuşulma oranının düşmesine ilişkin bir araştırmada Kürt halkının verdiği ‘baskı ve asimilasyon’ cevabı, benim kişisel görüşümmüş gibi gösterilerek trajikomik bir iade gerekçesi yaratıldı. Bu iadenin kendisi, vatandaşın görüşünün doğruluğunu kanıtlar nitelikte. Zira gördük ki Kürt dilinin konuşması önündeki engellerin sorulması dahi engelle karşılaşıyor. Her gün Kürtçe kitaplar, tiyatro oyunları, konserler yasaklanıyor; Kürtçe eğitimi veren kurumlar kapatılıyor, Kürtçe konuşulacak cafe açan vatandaş bile gözaltına alınıyor. Bir dilin kendisi kriminalize ediliyor ve bu politik tutumun bir sonucu olarak dilin konuşulma oranı düşüyor, yeni nesillere aktarılamıyor. Bizzat devlet eliyle gösterilen bu tahammülsüzlük doğrudan Kürtçenin yok sayılması ve yok edilmesi politikasının bir parçasıdır. AKP iktidarının savaş politikalarına ve gericiliği, ırkçılığı, din ve mezhep ayrımcılığını kışkırtan politikalarına karşı mücadele etmeden, dillerin, kültürlerin eşitliği ve özgürlüğü sağlanamayacaktır. Bu nedenle mecliste Kürt halkının taleplerini dile getirmeye devam edeceğiz.” dedi.

BAKAN TEKİN’E SORULAN SORULAR

EMEP Milletvekili Sevda Karaca, iade edilen soru önergesinde Bakan Tekin’den şu soruların yanıtını istemişti:

"Aktarılan araştırma raporunda Kürtçe seçmeli ders için başvuranların yüzde 83,6’sının seçmeli ders için yanıt alamadığı ya da reddedildiği bildirilmiştir. Bunun sebebi nedir?

Aktarılan araştırma raporunda Eğitim kurumlarında katılımcıların yüzde 75,9’u "Evet", yüzde 13’ü "Kısmen" ayrımcılığa maruz kaldıklarını belirtmişlerdir. Eğitim kurumlarında ayrımcılığın önlenmesi için Bakanlığınızca ne tür önlemler alınmaktadır?

Kürtçe seçmeli ders almak isteyen öğrencilerin idareciler tarafından engellenmesi iddiaları araştırılacak mıdır? Bu konuda ne tür yaptırımlar uygulanacaktır?

Kamu okullarında görev yapan Kürtçe öğretmeni sayısı kaçtır? Bunlardan kaçı kadrolu, kaçı sözleşmeli, kaçı ücretli öğretmen statüsündedir? Okullara göre dağılımları nedir?

Kürtçe öğretmeni ihtiyacı sayısı kaçtır? Öğretmen yetersizliği dolayısıyla Kürtçe seçmeli ders açılamayan okul sayısı kaçtır?

Kürtçe dersi için atanan öğretmenlerin bazı okullarda engellerle karşılaştıklarını, farklı görevlerde çalıştırıldıklarını ifade etmeleri karşısında Bakanlığınız ne tür adımlar atacaktır?"