MESEM'lerde devamsızlık: 'Okula gelmiyor, işe gitmiyor, çocuk nerede?'

Mesleki Eğitim Merkezleri’nde (MESEM) öğrenim gören öğrencilerin devamsızlık oranları artmaya başladı. Eğitimciler, çocukların MESEM nedeniyle eğitimden koptuğunu belirterek uyarılarda bulundu.

Abone ol

BURSA - Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı dört gün iş, bir gün okul şeklinde lise düzeyinde bulunan Mesleki Eğitim Merkezleri’ndeki (MESEM) öğrencilerin devamsızlık sorunu ciddi boyutlara ulaştı.

Eğitim Sen Genel Başkanı Kemal Irmak, saha araştırmasına göre okula gitmeyen MESEM’li öğrencilerin oranının yüzde 27 olduğunu belirtti. Nilüfer Mesleki Eğitim Merkezi’ne bu yıl 9. ve 10. sınıfa kayıt yaptıran 1700 öğrenciden 1100’ü, devamsızlık nedeniyle sınıfta kalma tehlikesiyle karşı karşıya.

İŞ YERİ DEVAMSIZLIĞI 30 GÜN

8 Şubat 2024 tarihi itibarıyla MESEM’e kayıtlı öğrenci sayısı 421 bin 633. MESEM’lerdeki öğrencilerin devamsızlığı okula gittikleri gün için 6 gün. Öğrenci, 6,5 gün okula gitmezse okulla ilişiği kesilip işyeri sözleşmesi feshediliyor. İş yeri devamsızlığı 30 gün. Öğrenci 31 gün iş yerine gitmezse yine okulla ilişiği kesilip işyeri sözleşmesi feshedilerek sigorta çıkışı yapılıyor. MESEM’de devamsızlıklar diğer lise türlerinin aksine silinmiyor. Hastalık nedeniyle rapor almak isteyen öğrencilerin ise sadece bulaşıcı hastalık ve ağır yoğun bakım gerektiren durumlarda hastaneden aldığı rapor kabul ediliyor.

Milli Eğitim Bakanlığı tarafından henüz resmi bir veri açıklanmamış olsa da Eğitim Sen Genel Başkanı Kemal Irmak, saha araştırmasına göre okula gitmeyen MESEM’li öğrencilerin oranının yüzde 27 olduğunu belirtiyor. Nilüfer Mesleki Eğitim Merkezi’nde ise bu yıl 9. ve 10. sınıfa kayıt yaptıran 1700 öğrenciden 1100’ü, devamsızlık nedeniyle sınıfta kalabilir.

 Eğitim Sen Genel Başkanı Kemal Irmak

‘OKULA GİTMEYEN MESEM’Lİ ÖĞRENCİLERİN ORANI YÜZDE 27’

Irmak, 4 gün iş yerine gidip bir gün okula giden çocukların bir süre sonra okul ikliminden koptuğunu belirten Irmak, “Meslek Lisesi öğretmenlerinden edindiğimiz bilgiler bu saha araştırmasını doğruluyor. MESEM uygulamasına hazineden veya bakanlığın bütçesinden pay ayrılmıyor. İşsizlik Fonu’na biriken paralardan aktarım yapılıyor. İddia odur ki, İşsizlik Fonu’ndaki paralar da ciddi bir şekilde tükenme noktasına geldi. Bu yüzden öğrencilere ödenmesi için şirkete verilen paralar aktarılmıyor. Böylelikle öğrencilere de para ödenmiyor. Okul ikliminden uzak kalan çocuklar para da alamayınca okula da işe de gitmiyorlar” dedi.

Irmak, MESEM’ler aracılığıyla iş bulunacağı inancıyla ailelerin çocuklarını bu kurumlara yönlendirdiğini söylüyor. MESEM’lerdeki yolsuzluk iddialarına da dikkat çeken Irmak, “MESEM’e sadece lise düzeyindeki öğrenciler gitmiyor. Sanayide çalışan birçok insan sosyal güvenlik primleri yatırılsın ve 3’te bir oranında asgari ücretten para alsınlar diye şirket sahipleri tarafından buraya yönlendirildi. Okul idarelerinde akrabalarını buraya yazdıran ve parayı kullananlar oldu” diye konuştu.

Öğrenci Veli Derneği (Veli-Der) Başkanı Ömer Yılmaz

‘OKULDA OLSA ÇOCUĞUN TAKİBİ YAPILABİLİR’

Bütün MESEM’lerde öğrencilerin devamsızlık konusunda sorun yaşadığını ve çocukların okuldan uzaklaştığını belirten Öğrenci Veli Derneği (Veli-Der) Başkanı Ömer Yılmaz, “Öğrenciler işletmeye gidince eğitimden kopuyor, okula adapte olamıyor. İşletmede geçirilen yoğun günlerin ardından, ertesi gün okula yorgun geliyorlar. Yanlarında ne defter ne kalem bulunuyor. Okuldaki disiplin sorunları da artıyor. Bu sistem, öğrencilerin eğitimden uzaklaşmasına neden oluyor” dedi.

Öğrencilerin devamsızlığının sistemin işleyişindeki ciddi sorunları gösterdiğine işaret eden Yılmaz, “Çocukların çoğu okula düzenli devam etmiyor. 6 hafta devamsızlık yapan öğrenciler sınıfta kalıyor. Devamsızlık nedeniyle sınıfta kalan öğrenciler, bir sonraki yıl hem sınıf tekrarı yapıyor hem de devlet teşvikinden yararlanamıyor. Bu durum, işletmelerin öğrencileri kabul etmemesine neden oluyor” diye konuştu.

Ara eleman ihtiyacını karşılamak amacıyla MESEM uygulamasının başlatıldığını fakat uygulamanın çocukların yaşına uygun olmadığını ve çocuğun bu uygulamayla yetiştirilemediğini kaydeden Yılmaz, “Okulda olsa çocuğun takibi yapılabilir ama şu an bu mümkün değil. Çocuk, okula gelmiyor, işletmeye gitmiyor, nereye gidiyor?” diye sordu.

Yılmaz, MESEM programının iptal edilerek ‘çocukların meslek edinme yaşı, şekli ve süreci nasıl olmalıdır’ konusunun tüm taraflarıyla bilimsel yöntemlerle değerlendirilerek yeni bir model oluşturulması gerektiğini belirtti.