Geçtiğimiz haftalarda Müzikli Atlas’ta Sovyetler Birliği’ndeki
kimi avangart müzik akımlarını işlemiştik. Sirenlerin Senfonisi ile
bilinen Avraamov’un Ekim Devrimi’nden sonra -kabul edilemese de ses
getiren- ‘ülkedeki tüm piyanoları yakma’ önerisini
hatırlayabiliriz. (1) Fakat sanmayın ki Sovyetler
Birliği ‘yanan piyanoların’ memleketidir. Bugün dünyada türünün tek
örneği diyebileceğimiz bir başka ismi anacağız: Azerbaycan Sovyet
Sosyalist Cumhuriyeti’nde (ASSC) dünyaya gelen usta piyanist Vagıf
Mustafazade. Fakat durun, yargıya varmakta acele etmeyin.
Mustafazade yeni bir caz stilinin yaratıcısıdır: Makamlı caz!
BİR ŞAİRİN İSME DOKUNUŞU
Vagıf Mustafazade, Bakü’nün kalbi diyebileceğimiz İçerişehir’de
1940 yılında dünyaya gelir. İsim babası, Azerbaycan’ın yetiştirdiği
en önemli şairlerden olan Samed Vurgun’dur. (Nazım Hikmet’le de
arkadaşlık paylaşmış olan Vurgun, Sovyetler Birliği’nde prestijli
‘Halk Şairi’ unvanı da dahil olmak üzere önemli edebiyat ödülleri
kazanmıştır. Kendisi aynı zamanda Azerbaycan Sovyet Sosyalist
Cumhuriyeti’nin Milli Marşı'nı (2) yazan kişidir.)
Mustafazade’lerin aile dostu olan Vurgun, geleceğin müzisyeni
dünyaya geldiğinde, yakın zamanlarda doğan kendi çocuğunu
kastederek “Bizde bir tane Vagıf var, sizde de bir tane olsun”
der.
Bir şairin gölgesiyle hayata gelen Mustafazade, erken bir yaşta
babasını kaybeder. Böylece, halk müziği öğretmeni olan annesinin
üzerindeki etkisi daha da artar. Sadece hayatındaki rolü değil,
müzikal olarak katkıları da belirleyici olur. Küçük yaşlardan
itibaren devlet müzik okullarına giden Mustafazade, annesinden
öğrendiği makamları, geleneksel piyano çalma tekniklerini hep
beraberinde taşıyacaktır.
Sovyetler Birliği’nin alanında yetenekli çocukların ekonomik
arka planına bakmadan sunduğu eğitimin de etkisiyle eğitimine hep
müzik okullarında ve konservatuvarlarda devam edebilir. Kısa süre
içerisinde eğitim gördüğü okullarda yaşıtları arasında sivrilir.
Akademik hayatında Avrupa müzik geleneklerinin inceliklerini
kavrasa da melodik becerilerini geliştirmeye çalışır. Mustafazade,
son olarak çeşitli caz tarzları üzerine çalışmaya başlar.

AZERBAYCAN MÜZİĞİNİN MÜCEVHERİ: SEVİL
Müzikal olarak çeşitli kaynaklardan beslense de Mustafazade tek
başına bu kaynaklardan birine bağlanmaz. Öğrendiklerini yeni ve
devrimci bir şekilde harmanlamayı tercih edişi, onu akademiden
uzaklaştırır. Ancak akademi defterinin kapanmasıyla birlikte
Mustafazade’nin kendini gerçekleştireceği yeni bir kapı aralanır.
Caz çalışmalarında güçlü bir müzik geleneği olan Azerbaycan’ın
geleneksel makamlarını kullanır. Bu yeni caz stili ‘makamlı caz’
olarak tarihe geçer.

Mustafazade’nin pek çok grup yönetme tecrübesi bulunuyor. Fakat
bunların arasında en dikkat çekeni şüphesiz 1971-1977 yılları
arasında aktif olan Sevil Grubu. Mustafazade’nin lirik müzik
üslubu, yetenekli kadın vokaller ile birleşince ortaya büyülü bir
müzik çıkıyor.

Azerbaycan’ın hem geleneksel şarkılarını hem de şiirlerini
makamlı caz ile buluşturan grubun birden çok etkileyici şarkısı
var. 1971 yılında kaydedilmiş olmasına karşın 1978’de yayınlanan ve
grupla aynı ismi taşıyan albüm, bugün bildiğimiz tek albümleri olsa
da Azerbaycan müziğinde eşsiz bir mücevher olarak parladığını
söyleyebiliriz. Bu yüzden ilgisi olanlar mutlaka bu albümün
tamamına zaman ayırmalı. İnternette tahammül dakikaları gün
geçtikçe kısalsa da, Sevil’in albümü her saniyesine değecektir,
kefil olabiliriz:

‘EŞDEĞERİNİ BELİRLEMEK İMKANSIZ’
Mustafazade’nin çalışmaları kısa zamanda Sovyetler Birliği
çapında da dikkat çeker. Estonya Sovyet Sosyalist Cumhuriyeti’nin
başkenti Tallin’de düzenlenen caz festivalindeki performansıyla
sadece Sovyet dinleyicilerinin beğenisini kazanmakla kalmaz, dünya
çapında da yankı uyandırır. Tallin’de bulunan Voice of America’nın
ünlü caz eleştirmeni Willis Conover, Mustafazade’nin müziğine
hayran kalır. Conover şunları söyleyecektir: “Bay Mustafazade sıra
dışı bir piyanist. Eşdeğerini belirleyebilmek imkansız. Kendisi
bildiğim en lirik piyanist.”

Tabii Mustafazade’yi tek bir grupla özdeşleştirmek güç.
Enstrümantal ‘Mugam’ isimli bir grupla çeşitli festivallerde boy
gösterir örneğin. Fakat emeği bulunan gruplardan bir diğerini de
söylemeden geçmeyelim. Hayatının bir bölümünde Gürcistan Sovyet
Sosyalist Cumhuriyeti’nin başkenti Tiflis’e taşınan Mustafazade,
belli bir zaman aralığında burada yeni kurulan bir gruba dahil
olur. Böylece Gürcistan’ın 1960’larda ciddi bir popülerlik kazanan
grubu Orera’da da Mustafazade’nin izlerini görüyoruz.

Mustafazade’nin ayrıca Tiflis’teki 1978 Caz Festivali
performansını izlemek, bizi onun müzik tarzını anlamaya biraz daha
yaklaştıracaktır. Yakın tarihlerde ABD’li efsane Blues sanatçısı
B.B. King, onunla tanıştığında “Bana ‘Blues’un Kralı’ diyorlar, ama
sizi temin ederim ki blues’u sizin gibi çalabilmeyi dilerdim”
diyecektir.

KIZINA VE KIZINDAN ŞARKILAR
Coşkulu ve üretken hayatı talihsiz bir şekilde erken bir
tarihte, 1979 yılında henüz 39 yaşındayken sonlanır. Özbekistan
Sovyet Sosyalist Cumhuriyeti’nin başkenti Taşkent’te, manidar bir
şekilde sahnedeyken hayatını kaybeder. Fakat anısı, sadece ismi ve
eserleriyle değil, aynı zamanda başarılı bir müzisyen olan kızı
Aziza Mustafazade ile birlikte yaşamaktadır. Babası gibi bir
piyanist ve besteci olan Aziza Mustafazade, makamlı cazı yer yer
avangart bir üslupla yorumlamaktadır.
Kendisi için Mustafazade’lerin üçüncü jenerasyon piyanistidir de
diyebiliriz. Hatta müzik ailede öyle bir seviyeye gelmiştir ki,
baba ile kızın farklı zamanlarda yaptıkları farklı şarkılar
aracılığıyla birbirleriyle adeta konuştuğuna tanıklık ediyoruz.
Vagıf Mustafazade’nin kızı için yaptığı ‘Aziza’ isimli şarkıya
Aziza Mustafazade babasının ölümünden yıllar sonra yaptığı ‘Vagıf’
isimli şarkıyla yanıt verir. Biz de baba-kızın bu sohbetiyle
bugünkü yolculuğumuzu sonlandıralım.


Kaynaklar ve daha detaylı bilgilerin yer aldığı
adresler
Yazıda geçen şarkıların bazılarına ve daha fazlasına ulaşmak
için çalma listesi: https://open.spotify.com/playlist/1V8XCzQDDE2weAL7TPqrK5?si=a19a34c472d84f19
- http://vagif.musigi-dunya.az/en/biography.html
- https://teleqraf.com/news/senet/133511.html
- http://www.visions.az/en/news/292/57d3b82a/
- https://www.azizamustafazadeh.de/vagif/
1) https://www.gazeteduvar.com.tr/muzikli-atlas-sovyetler-birliginde-makineli-tufekli-bir-senfoni-unutulan-bir-muzik-dehasi-avraamov-makale-1628152
2) https://www.youtube.com/watch?v=YcWUX5ERuuI&ab_channel=KashgarKhanate