Tarkan'ın 'Geççek'ini sanat dünyası değerlendirdi: Rap'ten ilham almış gibi...

Ülke gündemine damgasını vuran Tarkan'ın 'Geççek' adlı şarkısını müzisyenler, aranjörler, müzik yazarları ve video klip yönetmenleri kendi açılarından Gazete Duvar için değerlendirdi.

Abone ol

DUVAR - Tarkan’ın dün yayınlanan ve bir rekora imza atarak üzerinden 24 saat bile geçmeden 6 milyona yakın izlenmeye ulaşan ‘Geççek’ adlı şarkısı, video klibinin paylaşıldığı andan itibaren gündemin en üst sırasına yerleşti. Özellikle, siyasi imalar olduğu iddia edilen sözleri çok tartışılan şarkı konusunda sosyal medyada dün akşamdan bu yana on binlerce paylaşım yapıldı. Diğer yandan şarkı, müzikal anlamda da olumlu ve olumsuz görüşleri üzerine topladı. Muhalefet partilerinin temsilcileri şarkının sözlerinin siyasi bir anlamı olduğunu varsayarak arka arkaya şarkıyı #geççek etiketiyle paylaşırken, sanat dünyasından da çok sayıda isim şarkıyla ilgili yorumlarını yine sosyal medya hesapları üzerinden ortaya koyuyor.

Gazete Duvar’a konuşan müzisyen, aranjör, yönetmen ve müzik yazarı isimler de şarkının niteliği ve yarattığı etkinin nedenleri üzerine görüşlerini paylaştı.

‘TEŞEKKÜRLER TARKAN’

Müzisyen Burhan Şeşen şarkıyla ilgili olarak, "Tarkan kendi kariyeri açısından sıradan ama Türk Halkı için müthiş bir şarkıya imza attı. Bu sadece bir şarkı değil umuda doğru bir yolculuk da aynı zamanda. Mevcut iktidar yarattığı korku ikliminin içine hapsoldu ve neredeyse “paranoyakça bir korku” ile yaşamaya başladı. Zaten başından beri karşı oldukları şarkılar, oyunlar, kitaplar, filmler gün geldi -sanata karşı yapılan saygısızlıklara doğal bir tepki olarak- sözle, yazıyla, melodiyle en doğru ve gerçekçi muhalefeti yaptı. Bu topraklarda yaşayan, ezilen milyonlarca insanın sesi oldu. Teşekkürler Tarkan, baharın müjdecisi olduğun için…" dedi. 

‘TARKAN’IN YAPTIĞI HER ŞEYİN BİR SEBEBİ VARDIR’

Şarkıcı ve şarkı yazarı Mavi ise, "Tarkan yıllardır tek başına muhalefetten daha iyi muhalefet yapıyor. ‘Geççek’ özelinde de “Vay efendim müzikalitesi şöyleymiş, klip de böyleymiş” diye konuşanlara az ötede konuşmalarını öneriyorum. Yakın geçmişteki bazı işleri için birçok şey söylenebilir, yenilikleri takip etmediği, kendini tekrarladığı veya cesur davranmadığı da söylenebilir ancak ‘Geççek’in, özellikle bunca teaser’la, ön konuşma ile çıkmasının üstüne, plansız, özensiz olduğunu düşünmek çok zor. Adının 'Geçecek' değil ‘Geççek’ oluşundan klibindeki karakterlere, videolu beyanlarına kadar her şey uzun uzadıya düşünülmüştür. Sözler yakalamıyorsa da sebebi vardır, müzik vasatsa sebebi vardır, aranjman alışılmış ise de sebebi vardır" ifadelerini kullandı. 

‘TEVRİYE POP’

Şarkı yazarı, besteci, yorumcu Erdal Güney "‘Geççek’ şarkısı, toplum tarafından ikili anlam üzerinden ilişkisi kurularak dinlenildiği için müzikal algıdan uzak bir yerde konumlandı. Tarkan müziklerini sevenlerin şarkıda buldukları ses, ritm, düzenleme aşinalığı dışında onun müzisyen kimliği üzerinden şarkıyla buluştukları anlam daha kıymetli bir yerde duruyor. Müzik dünyamız belki de yeni bir anlatımla buluştu, ‘tevriye pop’" yorumunda bulundu. 

‘TARKAN BİZDEN, RAP’TEN İLHAM ALMIŞ GİBİ’

"Şarkıyı gerçekten büyük bir keyifle yerden yere vurmak isterdim fakat Tarkan gibi etki alanı çok büyük olan bir pop starın politik göndermelerde bulunması bizim gibi ülkelerde önem taşıyor" diyen rap müzik sanatçısı, Fuat Ergin, "30 yıldır hiçbir dönem susmadan protest şarkılar üreten bir rapçi olarak söylüyorum. Belki iki tane fikirsizin aklını açar ve müziğin de ne denli bir mesaj aracı olduğu daha iyi anlaşılır. Tarkan, siyah kapüşonlusu ve diss atar havasıyla bizden, rapin protest tavrından ilham almış gibi. Şu altyapılardan ve nakarat stillerinden de kurtulmalarını dilerim" şeklinde konuştu. 

‘BU TARZ BİLİNÇLİ OLARAK SEÇİLMİŞ’

Şarkıcı ve şarkı yazarı Ezgi Aktan, "Bu derece ünlü olmak sizi sadece şarkıcı/şarkı yazarı olmaktan ister istemez çıkaran bir şey. Yönetilmesi de çok zor olsa gerek" vurgusunda bulunarak şunları söyledi:

"Tarkan’ın bu durumu olabildiğince güzel yönettiğini ve iyiye kullandığını düşünüyorum. Şarkı benim şahsi zevkime hitap etmiyor; ama eleştirmek istemiyorum o kısmı. Çünkü Tarkan da bilirdi herhalde daha güzel (?) bir şarkı yapmayı. Şarkının pompaladığı umudun maksimum sayıda kişiye etki etmesi için bilinçli bir şekilde seçildiği aşikâr bu müzikal tarzın."

Öte yandan şarkının Ozan Çolakoğlu tarafından yapılan düzenlemesini ve İrfan Yıldırım tarafından çekilen video klibini de aranjör ve müzisyen Hüseyin Çebiçci’ye ve video klip yönetmeni Tayfun Çetinkaya’ya sorduk.

‘BİLİNEN YOL BAŞARIYLA İZLENMİŞ’

Aranjör ve müzisyen Hüseyin Çebişci, "Şarkı sanki Gülşen'in ‘Bangır Bangır’ albümü ile benzer sound'da. Çolakoğlu dünyayı yeniden keşfetmek yerine, bildiği daha önce de uygulayıp defalarca başarılı olduğu bir yol izlemiş diye düşünüyorum" yorumunda bulundu ve ekledi:

"Tabii ki Tarkan ile beraber karar vererek. Kolaya kaçılmış gibi görünse de, şarkının alt yapısındaki sadelik ve miks anlayışı müthiş bir ustalık barındırıyor. Çok az kanal sayısı ile bu kadar kompakt bir duyum yaratmak nereden bakılırsa bakılsın saygı gerektiren bir durum."

‘KLİPTEKİ SOSYO-POLİTİK DETAYLAR…’

Yönetmen Tayfun Çetinkaya ise son olarak şunları söyledi:

"Klipte, teknik konulardan daha çok sosyo-politik detaylar ön plana çıkmış. Bu tarz bir bakış açısı günümüz yönetmenleri için de bir baz oluşturacaktır.  Sadece sanatçıyı güzel göstermekten öteye gidemeyen günümüz video formatına da başka bir yol gösterilmiştir umarım."

'KISKANÇLIKLARI BIRAKIP ŞARKININ KEYFİNİ ÇIKARALIM'

Müzik yazarı Murat Meriç ise Tarkan'ın her şeyden önce susmamanın ne kadar güzel bir şey olduğunu gösterdiğini ifade ederek, "Susmayanlar mahallesinin giderek kalabalıklaşması da güzel. Şarkı kötüymüş, Türkçesi bozukmuş, aranjesi yetersizmiş gibi şeylere takılmıyorum ben. Burada önemli olan, etraftaki karanlığı dağıtması ve içimize biraz olsun umut serpmesi. Güneşin ucu görünmüşken kendi aramızda saçma tartışmalarla havayı karartmak mânâsız. Kibirleri, egoları, kıskançlıkları bir kenara bırakıp şarkının keyfini çıkartalım. Ben bunu yapıyorum." dedi.