Nâzım Hikmet 115 yaşında
115 yaşındaki bir şair için hele o şair Nâzım Hikmet’se onunla ilgili ne söyleyeceğini uzun uzun düşünmek gerekir. Yaşamın en güzel anlarını, en büyük değerlerini gelecekte gören bir şairden söz etmek için belki de gelecekten bakan göz, geleceği duyan kulak, ama daha önemlisi geleceği hisseden bir kalp gerekiyor.
Ocak ayı tuhaf bir ay… Nâzım Hikmet’in ve Cahit Külebi’nin doğum günleri bu ayda. Nazım 115, Cahit Külebi 100 yaşında. Ocak ayında doğan şairler olduğu gibi yaşamdan trajik biçimde kopmuş şairler de var bu ayda. Cemal Süreya bir ocak günü öldürülmüştü. Şair, yazar, sinemacı Onat Kutlar trajik biçimde, bir bombalı saldırı sonucu (1995) bu ayda ayrıldı sevenlerinden. Sahiden genç denilecek yaşta Adnan Azar yine ocak ayında yaşama veda eden şairlerden…
Ocak tuhaf bir ay… Belki de o yüzden eskilerin deyişiyle zemheri adı daha çok yakışıyor… İngiliz şair T. S. Eliot “Nisan en zalimidir ayların” diyor, ama Türkçe konuşulan bu coğrafyada sanki durum biraz farklı…
115 yaşındaki bir şair için hele o şair Nâzım Hikmet’se onunla ilgili ne söyleyeceğini uzun uzun düşünmek gerekir. Yaşamın en güzel anlarını, en büyük değerlerini gelecekte gören bir şairden söz etmek için belki de gelecekten bakan göz, geleceği duyan kulak, ama daha önemlisi geleceği hisseden bir kalp gerekiyor. Bunları söyleyince de aklıma yine onun şiiri geliyor…
“En güzel deniz:
henüz gidilmemiş olanıdır.
En güzel çocuk:
henüz büyümedi.
En güzel günlerimiz :
henüz yaşamadıklarımız.
Ve sana söylemek istediğim en güzel söz:
henüz söylememiş olduğum sözdür...”
Nâzım Hikmet’i, Orhan Koçak’ın 1988'de "Sosyalizm ve Toplumsal Mücadeleler Ansiklopedisi"nde, daha sonra şairin 46. ölüm yıl dönümü nedeniyle bianet’te yer alan yazısı bana kalırsa anlatan en iyi yazı.
Koçak, yazının girişinde Nâzım Hikmet’i şöyle tanıtıyor: “Nâzım bölücüdür, gücü ve çağrısı buradan gelir: Şiiriyle ve eylemiyle, yaşamında ve ölümünde, insanları tavır almaya zorlamış, sanatın ve siyasetin kadrolarını ikiye bölmüştür: Nâzım'dan yana olanlar ve ona karşı olanlar. Bunun açıklanabilir nedenleri var: Şiiri yeniydi, hem içeriğiyle hem de biçimiyle Türk edebiyatının organik gelişimini yırtıyordu. Soylu bir aileden geliyordu ama kendi sınıfına ihanet etmiş, ezilenlerin yanında yer almıştı. Ve sınıfının onu geri alma, yeniden kendi içine katma çabalarına da kanmadı.”
Bence en iyisi Orhan Koçak’ın yazısının tamamını okumak. Çünkü Koçak’ın yazısı geçmişte kalmış ya da kalan bir yazı değil… Bununla birlikte Orhan Koçak’ın Nâzım Hikmet’i konu edinen bir yazısı daha var. Yazarın “Kopuk Zincir” (Metis, Nisan 2012) adıyla yayımlanan kitabındaki “Yahya Kemal’le Mayakovski Arasından Nâzım Hikmet” bir yazısı. Bu yazıyı da Nâzım Hikmet’le ilgilenen bütün şiir okurlarına, şiir dostlarına öneririm.
Aslında Nâzım Hikmet’le ilgili; yaşamıyla olsun, şiiriyle olsun bilinmeyen hiçbir şey yok denebilir. Nedeni tabii ki içinde “ben bir ceviz ağacıyım Gülhane Parkında” dizesinin de olduğu şiirin bağıra bağıra söylenen bir şarkıya dönüşmüş olması değil yalnızca.
Nâzım Hikmet, modern Türkçe şiirin uzun yıllar devletin bütün zor aygıtlarını seferber ederek engellenmeye çalıştığı ilk şairdir. Türkiye’de olduğu süreçte devlet tarafından hapsedilerek, yurtdışındayken şiirleri yasaklanarak yok edilmek istenen bir şair olmuştur.
Ancak o, adeta bir çağın Türkçe şiirdeki durdurulamayan çığı olmuştur. Bir şair olarak yalnızca hapishane duvarlarını değil, Gülhane Parkı’nın duvarlarını da, zamanın bariyerlerini de aşmıştır…
“Ben bir ceviz ağacıyım Gülhane Parkı'nda.
Ne sen bunun farkındasın, ne polis farkında.”
ONUNLA İLGİLİ HER ŞEY 'BİLİNİYOR GİBİ'
Onunla ilgili artık her şey “biliniyor gibi” demiştik. Ancak yine de şiirlerinin ve yaşamıyla ilgili sırların “biliniyor gibi” görünmesi, onun gelecekten bugüne tutulan ayna olma özelliğine mâni olmamıştır.
Nâzım Hikmet’in şarkı olan birçok şiiri bulunuyor. En çok sevilenlerden biri de “Kız Çocuğu” başlıklı şiiri:
Kapıları çalan benim kapıları birer birer.
Gözünüze görünemem göze görünmez ölüler.
Hiroşima'da öleli oluyor bir on yıl kadar.
Yedi yaşında bir kızım, büyümez ölü çocuklar.
Saçlarım tutuştu önce, gözlerim yandı kavruldu.
Bir avuç kül oluverdim, külüm havaya savruldu.
Benim sizden kendim için hiçbir şey istediğim yok.
Şeker bile yiyemez ki kâat gibi yanan çocuk.
Çalıyorum kapınızı, teyze, amca, bir imza ver.
Çocuklar öldürülmesin şeker de yiyebilsinler.
“Kız Çocuğu” şiiri yalnızca savaşın kıyımını, yıkımını değil, barışın halklar için ne kadar elzem olduğunu dile getiren en iyi şiirlerden biri. Üstelik yalnızca Türkçede değil, hâlâ dünyada bilinen barış şiirlerinin başında gelir…
Nâzım Hikmet, özellikle Türkiye’de olduğu dönemde birçok takma isim kullanmıştır. Bunlardan en ünlüsü Orhan Selim’dir. “Orhan Selim”, aynı zamanda bir şiirinin adı ve konusu olur. Şiir şöyle başlar:
“benim sıska benim cılız benim zavallı çocuğum orhan selim!
sen benim,
ne gözüm
ne kolum
ne kafamsın;
sen benim,
bir kurşun balyası gibi sıska sırtına bindiğim ve
alnının teriyle geçindiğim
ilk ve son adamsın!”
Nâzım’dan söz ederken büyük bir kavgadan da söz ederiz. Şair, ömrünün tamamına yayılmış olan bir “dava”nın “kavga”sını ses ses, kelime kelime yaşamının sonuna kadar yürütmüştür. Ve adeta “ben nerdeysem kavganın başkenti orasıdır” der gibi yaşamıştır.
Nâzım’ın kavgası hem siyasi hem de kendi yaşamıyla ilgilidir. Ancak onda kişisel olan da toplumsal olandan ayrılmaz. “Orkestra” başlıklı şiiri Nâzım Hikmet’in hem siyasi hem edebi muarızlarıyla (karşıtlarıyla) giriştiği kavgayı yansıtan ve en çok bilinen örneklerden biridir.
KAVGASI 'ÖZ SAVUNMA'
Ama Nâzım’ın kavgası yine de bir “öz savunma”dır diyebiliriz. Özgürleşmek ve içinde olduğu dünyayı değiştirmek isteyen birinin karşılaştığı zorbalıktan kurtulmak için yürüttüğü bir “özsavunma”dır onun kavgası. Çünkü yaşamının son anına, şiirinin son sesine kadar yaşamdan, yaşama sevincinden yana olmuş, aşktan, umuttan almıştır gücünü, barış istemiştir; büyük insanlığın büyük barışını…
“Bana bak!
Hey!
Avanak!
Elinden o zırıltıyı bıraksana!
Sana, üç telinde
üç sıska bülbül öten
üç telli saz yaramaz!”
Şiirlerinde sosyal, siyasal sorunların yanı sıra kişisel yaşamını da esin kaynağı olarak görürüz. Bir sosyalist olarak sosyalizm anlayışı gereği kişisel olanı da toplumsallaştırmıştır diyebiliriz. Öte yandan hem güncel olana, hem tarihselliğe ayarlıdır şiirinin saati.
“Şeyh Bedrettin Destanı” ya da “Kuvayı Milliye” … Daha da önemlisi, sadece bir başyapıt değil, yüzyılın şiirinin başyapıtlarından olan “Memleketimden İnsan Manzaraları”… Sosyal, siyasal ve tarihsel boyutuyla önemli şiirlerin toplandığı kitaplarıdır.
“Memleketimden İnsan Manzaraları”nın girişi, sadece Haydarpaşa Garı’nın kapısının önünü değil, ondan da büyük bir kapının önünde olunduğunu duyurur şiir okuruna… Nedir o kapı… Modernizmin Anadolu’ya doğru yolculuğunun kapısı mı? Bir giriş kapısı olduğu kadar bir çıkış kapısı da olan… Ama Nâzım orayı bir giriş kapısı olarak betimler. Biz de şiirin girişini bir kapı olarak düşünerek alalım buraya:
“Haydarpaşa garında
1941 baharında
saat on beş.
Merdivenlerin üstünde güneş
yorgunluk ve telâş
Bir adam
merdivenlerde duruyor
bir şeyler düşünerek.”
Öte yandan “Saat 21- 22 Şiirleri” daha çok kişisel yaşantısının öne çıktığı şiirlerdir. Ama aynı zamanda külü soğumamış güncelliği şiire aktardığı yapıtlarıdır. İşte günlük gibi yazılmış ve başlıkları günün tarihini taşıyan o şiirlerden biri. Şiirin başlığı “23 Eylül 1945”:
O şimdi ne yapıyor
şu anda şimdi, şimdi?
Evde mi, sokakta mı,
çalışıyor mu, uzanmış mı, ayakta mı?
Kolunu kaldırmış olabilir,
- hey gülüm,
beyaz, kalın bileğini nasıl da çırçıplak eder bu hareketi!...-
O şimdi ne yapıyor,
şu anda, şimdi, şimdi?
Belki dizinde bir kedi yavrusu var,
okşuyor.
Belki de yürüyordur, adımını atmak üzredir,
-her kara günümde onu bana tıpış tıpış getiren
sevgili, canımın içi ayaklar!...
- Ve ne düşünüyor
beni mi?
Yoksa
ne bileyim
fasulyanın neden bir türlü pişmediğini mi?
Yahut, insanların çoğunun
neden böyle bedbaht olduğunu mu?
O şimdi ne düşünüyor,
şu anda, şimdi, şimdi?...
Nâzım Hikmet, şiirlerinde günceli tarihselleştirmekle kalmaz… Modern Türkçe şiiri de günceller ve yeniden şiirin bütün araç gereçlerini, tekniğini, kurgusunu tarihselleştirir. Belki onun şiirlerini yeni olmayan hiçbir şey onda şiir değildir diye tanımlayabiliriz.
Onu gerçek anlamda şair Nâzım Hikmet yapan, daha önceki etkilerden uzaklaşmasını ve yenilenmeye ilk adımı atmasını sağlayan olay önemlidir. Moskova yolunda Mayakovski’nin şiirlerini gördükten sonra yazdığı “Açların Gözbebekleri”, “Orkestra”, “Salkımsöğüt”, “San’at Telakkisi” gibi şiirleridir bunlar.
Bu şiirler, Nâzım daha Türkiye’ye dönmeden kendisine İstanbul’da ün kazandıran şiirlerdir. Türkçe için son derece yeni ve farklı olan şiirleriyle Nâzım’ın hızla büyüyen ve yayılan ünü en çok Yahya Kemal’i endişelendirir.
“Savlı” şiirler diyerek küçümsese de anlatılan bir anekdot, bu son Osmanlı şairinin Nâzım Hikmet’i ve şiirlerini gerçekte ne kadar ciddiye aldığına işaret eder. Yahya Kemal, Tanpınar’a öğütte bulunarak şunları söyler : “Şiiri bırakın. Müsaadenizle bendeniz o işi yaptım. Şiiri bitirdim. Siz nesir yazın.” (Orhan Koçak, Kopuk Zincir, shf. 19)
TURAN EMEKSİZ
Nâzım Hikmet can sıkıntısını, yürek yangınını da, toplumsal bir acıyı da aynı açıdan aktarır şiirine… Bir şiirinde içi Beyazıt meydanındaki ölüye yanar. Şiir 1960’ta 28 Nisan’da polis kurşunuyla katledilen üniversite öğrencisi Turan Emeksiz için yazılmıştır:
Bir ölü yatıyor
on dokuz yaşında bir delikanlı
gündüzleri güneşte
geceleri yıldızların altında
İstanbul'da, Beyazıt Meydanı’nda.
Bir ölü yatıyor
ders kitabı bir elinde
bir elinde başlamadan biten rüyası
bin dokuz yüz altmış yılı Nisanında
İstanbul’da, Beyazıt Meydanı'nda.
Bir ölü yatıyor
vurdular kurşun yarası
kızıl karanfil gibi açmış alnında
İstanbul'da, Beyazıt Meydanı'nda.
Bir ölü yatacak
toprağa şıp şıp damlayacak kanı
silâhlı milletimin hürriyet türküleriyle gelip
zaptedene kadar
büyük meydanı.
Bir başka şiirinde kendi kişisel sorunları yansır; sevdiklerine özlemi, ayrılığın, sürgünlüğün kederi dile getirilir:
Yürek değil be, çarıkmış bu, manda gönünden,
teper ha babam teper
paralanmaz
teper taşlı yolları.
Bir vapur geçer Varna önünden,
uy Karadeniz’in gümüş telleri,
bir vapur geçer Boğaz’a doğru.
Nâzım usulcacık okşar vapuru,
yanar elleri..
'AKŞAM GEZİNTİSİ' TARTIŞMASI
Nâzım Hikmet'in adı ve şiiri sol içinde de, sol dışındaki siyasal, sosyal çevrelerde de tartışma konusu olmuştur. Bunda kuşkusuz Nâzım’ın her şeyden çok siyasi kimliğinin payı vardır. Onun odağında olduğu tartışmalar hep gündemde kalmıştır.
O tartışmalardan biri de, “Akşam Gezintisi” şiiriyle ilgili olanıdır. UNESCO Nâzım Hikmet’in 100'üncü doğum yılı nedeniyle 2002 yılını “Nâzım Hikmet Yılı” ilan etmişti. Kültür Bakanlığı da bu nedenle bazı etkinlikler düzenlemişti. Bunlardan biri de “Nâzım Oratoryosu CD”siydi.
Besteleri Fazıl Say'a ait olan oratoryoda sanatçı Genco Erkal, Nâzım'ın şiirlerini seslendirmişti. “Akşam Gezintisi” de bu şiirlerden biriydi. Ancak daha sonra şiirdeki 1915 Ermeni soykırımını anan bölümünün sansürlenerek okunduğu ortaya çıktı. Sansürlü oratoryo Ermeni sanatçı Khatchatour Pilikian tarafından 19 Şubat 2006 tarihinde verilen bir konferansta gündeme getirildi. Hatta
Pilikian, Ermeni soykırımını ilk dile getiren sanatçının Orhan Pamuk’tan önce Nâzım Hikmet olduğunu vurgulamıştı. Şiirin ilgili bölümü şöyle:
“bakkal karabetin ışıkları yanmış
affetmedi bu ermeni vatandaş
kürt dağlarında babasının kesilmesini
fakat seviyor seni çünkü sen de affetmedin
bu karayı sürenleri Türk halkının alnına”
Yaşamı cezaevlerinde, sürgünlerde geçse de boyun eğmemiş, özgürlük ve sosyalizmin savunuculuğundan bir an bile vazgeçmemiş bir şair olarak 115 yıldır yaşıyor Nâzım Hikmet… İşte yaşam öyküsünü dile getirdiği “Otobiyografi” başlıklı şiiri:
1902’de doğdum
doğduğum şehre dönmedim bir daha
geriye dönmeyi sevmem
üç yaşımda Halep’te paşa torunluğu ettim
on dokuzumda Moskova'da komünist üniversite öğrenciliği
kırk dokuzumda yine Moskova’da Tseka-Parti konukluğu ve on dördümden beri şairlik ederim
kimi insan otların kimi insan balıkların çeşidini bilir
ben ayrılıkların
kimi insan ezbere sayar yıldızların adını
ben hasretlerin
hapislerde de yattım büyük otellerde de açlık çektim
açlık gırevi de içinde ve tatmadığım yemek yok gibidir
otuzumda asılmamı istediler
kırk sekizimde Barış madalyasının bana verilmesini
verdiler de
otuz altımda yarım yılda geçtim dört metre kare betonu
elli dokuzumda on sekiz saatta uçtum Pırağ'dan Havana'ya
Lenin'i görmedim nöbet tuttum tabutunun başında 924’te
961’de ziyaret ettiğim anıtkabri kitaplarıdır
partimden koparmağa yeltendiler beni
sökmedi
yıkılan putların altında da ezilmedim
951’de bir denizde genç bir arkadaşla yürüdüm üstüne ölümün
52’de çatlak bir yürekle dört ay sırtüstü bekledim ölümü
sevdiğim kadınları deli gibi kıskandım
şu kadarcık haset etmedim Şarlo’ya bile
aldattım kadınlarımı
konuşmadım arkasından dostlarımın
içtim ama akşamcı olmadım
hep alnımın teriyle çıkardım ekmek paramı ne mutlu bana
başkasının hesabına utandım yalan söyledim
yalan söyledim başkasını üzmemek için
ama durup dururken de yalan söyledim
bindim tirene uçağa otomobile
çoğunluk binemiyor
operaya gittim
çoğunluk gidemiyor adını bile duymamış operanın
çoğunluğun gittiği kimi yerlere de ben gitmedim 21’den beri
camiye kiliseye tapınağa havraya büyücüye
ama kahve falıma baktırdığım oldu
yazılarım otuz kırk dilde basılır
Türkiye’mde Türkçemle yasak
kansere yakalanmadım daha
yakalanmam da şart değil
başbakan filân olacağım yok
meraklısı da değilim bu işin
bir de harbe girmedim
sığınaklara da inmedim gece yarıları
yollara da düşmedim pike yapan uçakların altında
ama sevdalandım altmışıma yakın
sözün kısası yoldaşlar
bugün Berlin’de kederden gebermekte olsam da
insanca yaşadım diyebilirim ve daha ne kadar yaşarım
başımdan neler geçer daha
kim bilir.
YENİ ÇIKAN KİTAPLAR
Bu yılın yeni yayımlanan ilk şiir kitapları duyurusu Yapı Kredi Yayınları’ndan (YKY) geldi. Yayınevi yeni yılın ikinci haftasında Fazıl Hüsnü Dağlarca ve Bedirhan Toprak’ın yeni şiir kitaplarının çıktığını duyurdu. Fazıl Hüsnü Dağlarca’nın “Göründüğüm” adıyla yayımlanan kitabını İlknur Yurtbaşı ile Ömer Aygün hazırlamış. Kitabın bir de “üç okumalı dizeler” diye tanımlayıcı bir üst başlığı bulunuyor. YKY’nin duyurusunu yaptığı diğer kitap Bedirhan Toprak’a ait. Toprak’ın kitabının adı “Gnossiennes - Uykuyla Uyku Arasında”.
Ne yazık ki kitaplarla ilgili daha fazla bilgi veremiyoruz şimdilik. Çünkü biz bu yazıyı yazarken kitaplar, yalnızca bize değil İstanbul’daki kitapçılara da ulaşmamıştı henüz.
BU AYIN DERGİLERİ…
İki aylık Kitap-lık dergisinin yeni sayısı
Yapı Kredi Yayınları’nın iki aylık edebiyat dergisi “Kitap-lık”ın yeni sayısının kapak konusu Furuğ. Modern İran şiirinin efsane şairinin yaşamöyküsü ve yeni ortaya çıkan bir aşk mektubunun yer aldığı “Soğuk Bir Mevsimin Eşiğinde” bölümünü Makbule Aras hazırlamış ve Farsçadan çevirileri yapmış.
Kitaplık dergisinin Ocak-Şubat 2017 tarihli son sayısında Hüseyin Ferhad, küçük İskender, Ömer Erdem, Melih Elhan, Mehmet S. Fidancı, Levent Karataş, Ömer Şişman, Senem Gökel, Sinan Ulakçı şiirlerine yer veriliyor…
Şairlerin el yazısı şiirleri sergisi
Türkiye Yazarlar Sendikası, “Nâzım Hikmet’ten Bugüne El Yazısı Şiirler Sergisi”nde 40 şairden el yazısı 40 şiiri şiir dostlarıyla buluşturuyor. Nâzım Hikmet’in “İrfan Kızıma Mektup” şiirinin el yazısının özgün biçiminin de yer aldığı sergide Fazıl Hüsnü Dağlarca, Ceyhun Atuf Kansu, Melih Cevdet Anday, Can Yücel, Arif Damar, Orhon Murat Arıburnu, Kemal Özer, Sennur Sezer, Ataol Behramoğlu, Nihat Behram, Ahmet Telli gibi şairlerin özgün el yazısı şiirleri de sergileniyor
7 Ocak Cumartesi günü saat 16.00’da Kadıköy Barış Manço Kültür Merkezinde açılan sergi 3 Şubat 2017 tarihine kadar açık kalacak…
İzmir’de Nâzım’a doğum günü kutlaması
Bugün (14 Ocak Cumartesi) saat 18.00’den itibaren Nâzım Hikmet Kültür Merkezi’nde Nâzım Hikmet'ın 115. yaşını kutlama etkinliği düzenleniyor. Etkinlik kapsamındaki söyleşiye Halim Yazıcı, Cevdet Yüceer ve İmran Aydın Tali konuşmacı olarak katılacak. Etkinlikte söyleşinin yanı sıra, müzik-şiir dinletisi ve senaryosunu Nâzım Hikmet’ın yazdığı Sovyet yapımı film “Aynı Mahalleden İki Delikanlı”nın gösterimi yapılacak.