Operasyonlar Irak'a ihracatı vurdu
Mardin Ticaret ve Sanayi Odası'ndan Çetin Salsa: Irak'a ihracat neredeyse tamamen durdu. 2015 Temmuz ayından beri nakliye şirketleri çalışamıyor.
HacI Bişkin hbiskin@gazeteduvar.com.tr
DUVAR - Operasyonlar ve sokağa çıkma yasakları Türkiye'nin Irak'a yaptığı ihracatta büyük düşüşe neden oldu.
Mardin Ticaret ve Sanayi Odası İhracat Bölümü Genel Sekreteri Çetin Salsa, bu düşüşte Silopi, Cizre ve Nusaybin'de uygulanan sokağa çıkma yasaklarının payının büyük olduğunu söyledi.
Irak'a açılan Habur Sınır Kapısı yol güzergahının güvenli olmadığına dikkat çeken Çetin Salsa, şu bilgileri verdi:
"Sokağa çıkma yasakları olan bölgelerde sık sık araçların yakılmasından dolayı ihracat şirketleri kendi araçlarını göndermek istemiyor. Ayrıca İpek Yolu'ndaki yol güzergahı Nusaybin ve Cizre'den geçiyor. Nusaybin'de sokağa çıkma yasağı ilan edildikten sonra TIR'lar bu yolu kullanamadı. Alternatif bir yol olarak Midyat yolu kullanılmaya başlandı. Fakat Midyat yol tek şeritli olduğu için bu güzergahta sık sık trafik kazaları yaşanıyor. Bu yüzden kimse bu yolu kullanmak istemiyordu. 2015 Temmuz ayından beri nakliye şirketleri çalışmıyor. Çalışanlar da araç kira bedellerini bile ödeyemiyor. Şu an ticaret Irak Kürt yönetimine yapılmaktadır."
TURİZMİ DE VURDU
Türkiye ile Irak merkezi hükümeti arasında yaşanan gerilimin de ihracattaki düşüşte payı olduğunu belirten Salsa, şöyle devam etti:
"Irak'ın tamamına geçişler sağlanamıyor. Sadece ihracatta sorunlar yaşamıyoruz. Ayrıca turizm ve inşaat sektöründe esnaflarımız zararlarını bile karşılayamıyor. Sokağa çıkma yasakları olmadan yaz ayı içerisinde turistler Mardin'e akın ederdi. Ama bu sene 5 turist bile gelmedi. Esnaflarımız şu an can çekişiyor. Çoğu esnaf altı ay önce kepenklerini kapattı"
'BAĞDAT TÜRKİYELİ ŞOFÖRLERE AMBARGO UYGULUYOR'
3 senedir ihracat şirketlerinde çalıştığını söyleyen TIR şoförü Botan Kolanç ise şunları söyledi:
“Biz Gaziantep, İskenderun gibi şehirlerden Irak'a gıda götürüyorduk. 2014 yılında sorunsuz bir şekilde malları teslim edebiliyorduk. Ama sokağa çıkma yasakları başlayınca kimse Irak'a mal göndermek istemedi. İhracat şirketlerinin TIR şoförlerine verdiği para da bu süre içerisinde azaldı. Eskiden 4 bin dolara Irak'a yük götürürken şimdi bir şoföre bin dolar para veriliyor. Kimse bin dolar için hayatını riske atmak istemiyor. Ayrıca Bağdat Türkiye'ye ambargo uyguluyor. Türkiyeli şoförler de bu durumdan dolayı Irak'a yük götürmekten çekiniyor. İhracat şirketleri de son dönemlerde yaşayan olaylardan dolayı yük vermek istemiyor. Bölgede sokağa çıkma yasakları belirli saatlerde devam ettiği için biz de yüklerimizi Gaziantep, Konya, İskenderun gibi şehirlere götürüyoruz.”