Pandemi bitti, Trans Asya Ekspresi gelmedi

İran’a yolcu taşımacılığı yapan Trans Asya Ekspresi’nin seferleri, pandemi sebebiyle durduruldu ancak seferler yeniden başlamadı. Turizmciler, seferlerin yeniden aktif hale gelmesini bekliyor.

Abone ol

VAN - Ankara’yı, İran’ın başkenti Tahran’a demiryoluyla bağlayan Trans Asya Ekpresi, 2015 yılına kadar yolcu taşımacılığı yapıyordu. Ancak 2015 yılında güvenlik gerekçesiyle trenin seferleri durduruldu. İki ülke arasında önemli bir ulaşım aracı olan Trans Asya Ekspresi, yolcu taşımacılığına 11 Temmuz 2019 tarihinde yeniden başladı. Fakat bu kez de pandemi nedeniyle seferler gerçekleştirilemedi.

Bölge ekonomisi için önemli bir potansiyeli olan Trans Asya Ekspresi’nde hala yolcu taşımacılığı yapılmıyor. Turizmci Murat Beyaz, seferlerin başlamasının bölge turizmini de canlandıracağını söyledi.

Murat Beyaz

‘DÜNYADA YÜKSELEN BİR TREN TRENDİ VAR’

Ankara’yı Tahran’a bağlayan demiryolu hattı; Kırıkkale, Kayseri, Sivas, Malatya, Elazığ, Muş ve Bitlis’in Tatvan ilçesine ulaşıyor. Burada Van Gölü’nden feribota bindirilen tren, yolculuğuna göl üzerinde yaklaşık 4 saat devam ediyor. Van Feribot İskelesi’nde yeniden raylara indirilen trenin, İran’a doğru yolculuğu sürüyor. Sırasıyla; Tebriz ve Zencan şehirlerini geçtikten sonra yaklaşık 60 saatlik yolculuğun ardından Tahran’a varılıyor.

Van’ın, Asya ve Orta Doğu ülkelerine yakın bir konumda olduğu halde ulaşım konusunda ciddi problemlerinin olduğunu ifade eden turizmci Murat Beyaz, özellikle Türkiye ve İran arasında karşılıklı ulaşımın kolaylaştırılması gerektiğini ve Trans Asya Ekspresi’nin bu açıdan önemli olduğunu belirtti. Beyaz, tren kullanımının son yıllarda tüm dünyada oldukça popüler olduğunu hatırlatarak “Bazı ülkelerde, uçakların salgılamış oldukları gazlara karşın karbon emisyonunu azaltmak için tren kullanımına teşvik var. Bazı ülkeler, kısa mesafeler için uçuş yasağı başlattı. Trenle seyahati ön plana çıkarıyorlar. Tren dünya çapında bu karar revaçtayken, Türkiye’yi Asya ülkelerine bağlayan Trans Asya treninin çalışmıyor olması doğru değil” dedi.

‘TRENİ HEM TÜRKİYE HEM DE İRAN UNUTTU’

Trans Asya treninin aktif çalıştığı dönemde seyahatseverlerin ilgisini çektiğini belirten Beyaz, “Trans Asya, hem yolcu hem de yük taşıyordu. Fakat pandemiyle birlikte bu tren artık yolcu taşımamaya başladı. Yük taşımacılığı yapmaya devam etti. Bu çok büyük bir eksiklik. İran’dan Türkiye’ye gelmek isteyenler, karayoluna mahkûm edilmiş durumda” diye konuştu.  

Beyaz, Trans Asya seferlerinin yeniden başlamasıyla tarihi İpekyolu’nun da yeniden canlanacağını ifade ederek şöyle konuştu: “Türkiye, pandemi döneminde hem karadan hudut kapılarını hem de demiryolu hudut kapılarını kapattı. Daha sonra ülkedeki birçok hudut kapısı açıldığı halde Van’ı İran’a bağlayan Kapıköy Gümrük Kapısı açılmamıştı. Bu da tepkilere neden olmuştu. Daha sonra gümrük kapısı açıldı ama demiryolu hattı ise sadece yük taşımacılığı için hizmete açıldı. Halen de öyle devam ediyor. Sanki bu treni hem Türkiye tarafı unuttu hem de İran tarafı unuttu. Oysa Van’da, kara hudut kapısı yokken bile demiryolu hudut kapısı vardı. Geçmişi çok eskiye dayanıyor. Bunu hem Türkiye tarafına hem de İran tarafına hatırlatmak lazım.”