Pilot Bahadır Altan: Ölüme neden olan havalimanındaki uçurum

Sabiha Gökçen'de Pegasus'a ait uçağın pistten çıktığı kaza sonrası açıklamaları nedeniyle işinden atılan pilot Baladır Altan, bilirkişi raporunun söylediklerini teyit ettiğini söyledi. Altan, raporun pistteki uçuruma işaret etmesinin önemli olduğuna dikkat çekerken "Orada bir uçurum olmasaydı uçak belki yine pistten çıkacaktı ama kimseye bir şey olmayacaktı" dedi.

Abone ol

DUVAR - İstanbul Sabiha Gökçen Uluslararası Havalimanı'nda 5 Şubat 2020'de meydana gelen uçak kazasına ilişkin devam eden soruşturma kapsamında savcılığın istediği bilirkişi raporu açıklandı. Uçağın pistten çıkarak üçe bölündüğü kazayla ilgili raporda kaptan pilot ve iki kontrolör asli kusurlu, yardımcı pilot tali kusurlu bulunurken, pistle ilgili de tespitler yer aldı. 

O günlerde, kazanın sadece bir kusurdan kaynaklı değil, birçok nedenden kaynaklı olduğunu söyleyen ve Pegasus'taki işine son verilen pilot Bahadır Altan, bilirkişi raporunun önemli olduğuna vurgu yaparken, pistle ilgili tespite de dikkat çekti. 

'UÇURUM OLMASA KİMSEYE BİR ŞEY OLMAYACAKTI'

Pilot Bahadır Altan, Gazete Duvar'a konuştu.

Altan hazırlanan bilirkişi raporuyla kaza öncesi ve sonrasında yaptığı konuşmaları doğruladığını söyledi. Söz konusu bilirkişi raporu hakkında Altan şunları söyledi:

“Öncelikle bu rapor kazanın nedenini belirten teknik bir rapor değil. Bu rapor iddianameye ışık olacak bir rapor. Yani bu rapor yüzde 100 olarak kazanın kusurlarını dağıtacak teknik bir rapor değil. Kazanın incelenmesi tamamlanmadan sadece bu rapor üzerinden bu konuya dair yapılacak yorumlar da yanlış olur. Şimdiye kadar kaptan suçlu deniliyordu. Benim en çok karşı çıktığım temel şey de buydu. Bir suçlu aranıp kazanın bütün sorunlarının kendisine yükleneceğinden emindim. Kamuoyuna yaptığım açıklamalarda da şunu anlattım: Suçlu aramayalım. Bu kaza daha önce Gaziantep'te Türk Hava Yolları'nın yaşadığı pistten çıkma hadisesinin aynısı. Kötü hava, ıslak pist, gece... Bu saydığımız nedenlerden dolayı uçaklar duramıyor ve pistten çıkıyorlar. Bu kazada kimse ölmediği için dava da açılmadı. Çünkü uçak pistten çıktıktan sonra alan dümdüz bir alandı ve uçak durdu, yolcular da güvenli bir şekilde uçağı terk etti. Sabiha Gökçen'de ise ölüme neden olan şey havalimanındaki uçurumdur. Orada bir uçurum olmasaydı uçak belki yine pistten çıkacaktı ama kimseye bir şey olmayacaktı. Dolayısıyla raporun buna işaret etmesi çok önemli.”

'BÜTÜNSEL BAKIŞIN GEREKLİ OLDUĞUNU GÖSTERİYOR'

Raporun kazayla ilgili bakış açısını da değiştirdiğini belirten Altan şöyle devam etti:

“Rapor, 'Bir suçlu aramıyoruz, birçok kusur var' diyor. Burada kişiyi suçlamak önemli değil burada kusurların bir zincir olduğunu gösteriyor. Yani havaalanının, hava trafiğinin, üçüncü havaalanından yapılan limandan kaynaklı buradaki trafiğin yönlendirilmesi gibi birçok sorun var. Örneğin ses kayıtlarında da Sabiha Gökçen'deki kontrolörün pisti değiştirmek istediğine dair ses kayıtları var. Bunlara rağmen bir tek kişiyi tutuklayarak suçlu ilan edilmişti. Yanlış olan tam da buydu. Üçüncü havalimanından başlayarak Sabiha Gökçen'de pistin değiştirilemeyişi, pistin sonundaki uçurum ve hava trafik ünitesindeki işleyiş sorgulanmış. Kaza teknik inceleme raporu kazanın esas sorununu inceleyecek ama bu rapor bütünsel bir bakışın gerekli olduğunu gösteriyor.”

'PEGASUS'UN ÇOK CİDDİ HATALARI VAR'

“Raporda önemli olan başka bir husus da var” diyen Altan sözlerini şöyle sürdürdü: “Havalimanındaki emniyetli alanın kısa oluşu yönergelere uygun olsa bile bir tehdit oluşturuyor. Bunu denetleyecek olan Devlet Hava Yolu İşletmeciliği ve Ulaştırma Bakanlığı. Bunların bu raporda kendilerine bir pay çıkartmaları lazım. Sabiha Gökçen'de bu piste inişler devam ediyor. Bu korkunç bir şey. Tabii ki bu durumda kaptanın bunu pas geçmesi lazım. Sorgulanması gereken birçok şey var. Pegasus'un yönetim bazında çok ciddi hataları var. Bunları kaza olmadan Pegasus'un genel müdürünün yüzüne karşı ifade ettiğim için işten atılmamda etken oldu.”

KAZADAN DERS ALINDI MI?

Peki bu kazadan ders alındı mı? Bahadır Altan bu soruya şu yanıtı veriyor:

“Sabiha Gökçen'de bu piste arka rüzgarla iniş yapılamaz. Daha önce inişler yaptırılmıyordu umarım yaptırmamaya devam ediyorlardır. Benim korkum şu: Biz toplum olarak balık hafızasına sahibiz. Uzun vadede Gaziantep kazası unutuldu için ve ders alınmadı dememin sebebi bu. Bunu unutmamak gerekiyor. Maalesef biz unutuyoruz. Gerçekler ortaya çıktıktan sonra bunların bir kaza olmadığını basın, kamuoyuna yansıtabilmeli. Kule görevlileri oraya iniş izni vermez ama aradan 10 sene geçtikten sonra aynı hatalar tekrarlanırsa tarih tekerrür eder. Benim korkum bu. Bunu engelleyecek bir hafızaya sahip olmamız lazım. Böyle bir hafızaya sahip olursak bunu engelleriz. Bu meydandaki eksikliğin giderilmesi için bir şeyler yapılmıyorsa hiç ders alınmamıştır. Oraya ikinci pist yapılması lazımdı, engellendi. Atatürk Havalimanı'nın hala kullanılabilen iki pisti hastane yapılmıştır. Bunu sorgulamak lazım. Bunlar yönetim bazında yapılan hatalar. Bu hatalar kazalara zemin hazırlayan şeyler. Ben kuşkuluyum. Uçurumun ortadan kaldırılması için çalışmalar yapılıyor mu? Bunun kamuoyu adına gazetecilerin de sorması gerekiyor."