Rapor: Kaleiçi Yat Limanı, deniz feneri ve Yivli Minare adım adım kayıyor

Antalya Denizcileşme Platformu'nun uzman bir ekiple hazırladığı Kaleiçi raporu, Yivli Minare, deniz feneri ve mendirekte birbirini tetikleyen ve yıkılma riski taşıyan kaymaların olduğunu ortaya koydu.

Abone ol

ANTALYA - Antalya Denizcileşme Platformu’nun hazırlayıp fırtına ve sağanak yağış sezonundan önce uygulanması talebiyle valiliğe sunduğu Antalya Kaleiçi Yat Limanı Rehabilitasyon Projesi’nde, mendirek, deniz feneri ve Yivli Minare üçgeninde yaşanan kaymanın durdurulup olası bir facianın önüne geçmek için bir acil eylem planı yer aldı.

Antalya Valiliği’ne sunulan raporda, Yivli Minare’nin İtalya'daki Pisa Kulesi’ne benzer şekilde yana yatmasına sebep olan kayma hattının Kaleiçi’nin üst kısmında yer alan Antalya Orduevi ve Mehmetçik Parkı’na kadar uzandığına dikkat çekildi.

Tarihi Yivli Minare adım adım yana yatıyor.

FIRTINADAN SONRA KAYMA HIZLANDI

Geçen sene tarihi yat limanında ve üzerindeki iskelelerde meydana gelen fırtına sonrası oluşan hasarla ilgili tespitlerin de yer aldığı çalışmada, bölgede son yıllarda doğal etkenler, fırtına ve denizlerin etkisiyle hızlanan kaymanın durdurulması, bozulmanın tamir edilmesi ve bundan sonraki etkilerin azaltılması için alternatif öneriler ortaya konuldu.

LİMANDAKİ MENDİREK İKİ YANA AYRILIYOR

Fırtınada kopan taşlardan sonra adım adım iki yana ayrılan mendirek, denize kayan rıhtımlar ve yana doğru eğilen tarihi Yivli Minare’de mühendislik hesaplamalarla mevcut yapıların durum tespitinin istendiği raporda, Kaleiçi Koruma Amaçlı Uygulama İmar Planı kapsamında tarihi yapıların mevcut halinin korunarak onarım ve güçlendirme çalışmalarının yapılması talep edildi.

Kaleiçi Yat Limanı

DERİNLİK HARİTASININ ÇIKARILMASI İSTENDİ

Antalya Körfezi’nin mevsimsel olarak rüzgar ve dalga etki modellemesinin yapılması gerekliliğinin vurgulandığı raporda, yıkılma riskine karşı acil ihtiyaçlarla ilgili şu başlıklar yer aldı: “Dalga ve rügar modelleme çalışmaları ile proje ve onarım çalışmalarına altlık teşkil edecek şekilde bölgenin güncel derinlik haritasının oluşturulması. Hidrografik ve oşinografik deniz etütleri ile jeolojik ve jeoteknik etütlerin yapılması. Dış mendireğin onarılması. Dış tarafına dalga sönümleyici betondan imal edilmiş bloklar yerleştirilerek mendireğin güçlendirilmesi.”

MENDİREĞİN UZATILMASI VE KAZIKLI DALGAKIRAN ÖNERİLDİ

Liman girişini dalga etkisinden koruyacak ve emniyete alacak şekilde mendireğin yaklaşık 50 ila 70 metre uzatılmasının tavsiye edildiği raporda, kıyı yapılarına dalga etkisini azaltmak amacıyla ‘kazıklı dalgakıran’ önerisi de yer aldı.

BİTİŞİK KAZIKLAR VE BETON KİRİŞLER

Raporda, Kaleiçi Yat Limanı’nı her kış fırtına ve sağanak dönemlerinde sular altında bırakılan yerleşim yapısına şu değişikliklerle çözüm bulunabileceği belirtildi: “Liman girişinin iki taraflı açık kalması, dolgu yapılmadan bitişik nizam kazıklar çakılarak üzerinin birleştirici beton kirişlerle sabitlenmesi sayesinde bir nevi perde oluşturulması gerekiyor. Kazıklar üzerine atılacak olan beton kirişlere açık deniz tarafında dışa bükümlü kavis verilirse, gelen dalganın geriş dönüşü sağlanır. Bu şekilde inşa edilecek yapının dolgu ile denizin doğal yapısının bozulmasını önleyeceği ve çevreci olacağı da göz önünde bulundurulmalı.”