Samandağ-Arsuz yolu: ‘Ölümler göz göre göre geldi’

Uzmanların itirazlarına rağmen açılan Samandağ-Arsuz yolundaki problemler bitmiyor. Son olarak 3 Eylül’de trafik kazası yaşanan yolda, şebeke çekmediğinden yardım çağrılamadı ve iki kişi öldü.

Abone ol

Burcu Özkaya Günaydın

HATAY - Aralarında İçişleri Bakanı Yardımcısı, vali ve milletvekillerinin yer aldığı bir heyetle 2020 yılının temmuz ayında açılışı yapılan Samandağ-Arsuz yolu, hemen hemen her yağmurda heyelandan dolayı kapanıyor. Yol sık sık trafik kazalarıyla gündeme geliyor.

Mimar Ercüment Kimyon, en başından beri yolun teknik sıkıntıları olduğunu belirterek yetkililerin sorunlara kulak tıkadığını söyledi.

‘HİÇBİR ŞEY TAM DÜŞÜNÜLMEDİĞİ İÇİN ŞU ANKİ SORUNLARI YAŞIYORUZ’

Hatay’da 3 Eylül’de Samandağ-Arsuz yolunda yaşanan kazada, beş kişi yaralanırken, biri çocuk iki kişi hayatını kaybetti. Kaza sonrası yaralılar telefon ile yardım çağırmak istedi ancak o bölgede şebeke çekmediğinden yardım geç geldi.

Samandağ-Arsuz yolu 2020 yılında törenle açıldı. 

En başından beri Samandağ-Arsuz yolunun teknik açıdan ciddi sorunları olduğunu belirten mimar Ercüment Kimyon şunları söyledi: “Bir bölgeye yol yapılacaksa jeolojik ve topografik açıdan incelenmesi gerekiyor. Teknik hiçbir detay düşünülmedi. Yol daha açılmadan defalarca açıklama yaptım. ‘Bölgede eğimli yüzey çok dik, kuvvetli yağışta heyelan olur dedim’ çok geçmeden oldu. Yağmur toplanma kanalları yok. Menfezler dar, yollar göle dönecek’ dedim. Bunu da yaşadık. Şebeke sorunu… Üzerine basa basa söyledim. Heyelan riski olan bölgede şebeke olmaması diye bir şey olabilir mi? İlk günden beri yetkililere sesleniyorum, kulak tıkıyorlar. Geçenlerde yaşanan kazada da şebeke yok, yardım çağıramadılar iki kişi öldü. Bu ölümler göz göre göre geldi.”

'Dünyanın en uzun tek parça bisiklet yolu' diye tanıtımı yapılan Samandağ-Arsuz yolu için sık sık turizm merkezi olacağına dair açıklamalar yapıldı. Kimyon, bu yolun ne turizme faydası olduğunu ne de ilçelerin yolunu kısalttığını vurgulayarak, “Yolun olduğu bölge, askeri bölgeydi. Benim tahminim, Suriye olaylarından sonra bu bölgeyi yol yaparak şehre katmak, hareketli hale getirmek istediler. Ama hiçbir şey tam düşünülmediği için şu anki sorunları yaşıyoruz” dedi.

‘YOLU ŞAİBELİ MÜTEAHHİDE VERDİLER’

Ayrıca yolun yapıldığı yer, Yaban Hayatı Koruma Alanı. Bunu konuya da dikkat çeken Kimyon, bölgeye yol yapılmadan önce Çevresel Etki Değerlendirme (ÇED) raporu alınmadığını söyledi. “Ormana, yaban hayata ne tür zararları olacağının bir çalışması yapılmadı” diyen Kimyon, yolun müteahhidinin de şaibeli bir geçmişi olduğunu anlattı. Kimyon, “Yolun müteahhidi, 2014 yılında Hatay Havaalanı’na asfalt yapmadığı halde asfalt yapmış gibi ödeme aldı. Bu olay Denetim Komisyonu tarafından tespit edildi ve para faiziyle alındı. Bu yolu böyle şaibeli bir müteahhide verilmesi de önemli bir sorun” diye konuştu.

Yola sık sık kayalar düşüyor. 

‘BU BÖLGENİN YOL AÇISINDAN SIKINTILI OLDUĞUNU SÖYLEDİK’

Hatay Mimarlar Odası Başkanı Mustafa Özçelik, geçen sene kaya düşmesi sonucu yol kapandığında şu açıklamayı yapmıştı: “Bu bölgenin yol açısından sıkıntılı olduğunu söyledik. Kenti bilen mimarların görüşü alınmadı. Burası dağlık bir bölge. Dağı yol yapıyorlar, set, bariyer oluşturmuyorlar sonra da kaya düştü. Düşer tabi, o bölgenin jeolojik yapısı böyle. Kaya hep düşüyordu zaten.”

VALİ DOĞAN: HATAY’IN 60 YILLIK RÜYASI

Hatay Valisi Rahmi Doğan, Samandağ-Arsuz yolunun açılışında şunları demişti: “Türkiye'nin en güzel lokasyonunda böyle bir faaliyet yaptık. Buranın korunmasını sadece valilikten, emniyetten, jandarmadan beklemek yerine bütün vatandaşlarımızın bu güzelliğe sahip çıkmasını talep ediyorum. Biz sadece yol yapmadık, burası doğa ve deniz turizmi anlamında çok önemli bir lokasyon. Hatay'ın 60 yıllık rüyası ve yıllardır konuşulmuş, sonunda da yapmak bize nasip oldu. Sayın Cumhurbaşkanımız, İçişleri Bakanımız çok büyük destek verdi ve buranın tamamına yakın bütçesini İçişleri Bakanlığı’ndan karşıladık. Biz de büyük bir gayret göstererek, yereldeki aktörlerimizle ve milletvekillerimizle bir araya gelerek bu yükün altına girdik ve şükür yolun açılışını yaptık. En büyük özelliği, deniz kenarında ve kesintisiz olması. Burada insanlar hem deniz hem dağ ile ikisinin arasında bisiklet sürmenin keyfini yaşayacak.”