DUVAR - Yeşim Ustaoğlu, bir önceki filmi
“Araf”ta ortaya koyduğu yönetmenlik becerilerini çok daha
geliştirmiş olarak çıktı karşımıza. “Tereddüt”, zor bir konuya hiç
tereddüt etmeden el atma becerisini gösterdiği, senaryosu bir iki
noktada teklese de derdini anlatmakta sıkıntı yaşamadığı için
yönetmenin sinemasında özel bir yer edecek gibi görünüyor.
Özellikle de Türkiye sinemasında mevzu bahis kadın cinselliği
olduğunda örneklerini sıkça göremediğimiz bir alandaki cesaretiyle
de dikkat çekiyor.
Orta sınıf, eğitimli genç bir kadın psikiyatrist olan Şehnaz,
İstanbul’dan çok uzak olmayan bir taşra kasabasında görev
yapmaktadır. Hafta içi görevine burada devam ederken, hafta sonu da
İstanbul’daki evine ve kocasının yanına gelmektedir. Dışarıdan
bakıldığında kusursuz gibi görünen bir evlilik karşılar önce bizi.
Diğer yandan, yaşı büyütülerek evlendirilmiş Elmas’ın hikayesini
takip etmeye başlarız. Her gece kocasının tecavüzüne uğrayan,
gündüzleri kaynanasına bakan, evden çıkmasına izin
verilmeyen, sigaradan başka sığınacak dalı olmayan ve
ailesine dönemeyeceği için yaşadıklarına katlanmak zorunda
bırakılan Elmas, trajik bir gecenin ardından psikolojik tedavi
görmek için kendisini hastanede bulur. Şehnaz ile Elmas’ın
buluşması ikisi için de yeni bir sürecin kapılarını
aralayacaktır.
ERİL ŞİDDETİN İKİ YÜZÜ

“Tereddüt”, biri çok açık ve saf; diğeri üstü örtük eril
şiddetin kadınları üzerinde yarattığı tahribatı usul usul sererken
seyircinin önüne, Şehnaz’ın hayatına giren bir başka erkek olan
Umut’un varlığıyla da yeni bir kapı açıyor. Ancak, Yeşim Ustaoğlu
filmin ‘koca’ rollerini üstlenen erkek karakterlerde olduğu gibi
‘olumlu’ karakter Umut’a da fazla alan açmamaya özen gösteriyor ve
kamerasının odağında asıl olarak kadınları tutmayı tercih ediyor.
Şehnaz, Elmas’ın bastırdığı acılarını gün yüzüne çıkarmaya
çalışırken bir yandan kendi bastırılmışlıklarıyla da yüzleşmek
zorunda kalıyor. Tatminsiz bir adamı tatmin etmek için yapmak
zorunda kaldıklarının, kendi rızasıyla başlamış bile olsa bazı
cinsel deneyimlerinin ‘şiddet’ içerdiğinin ayırdına varıyor bir
noktada. Yeşim Ustaoğlu, bu iki durumu eşitlemeye cüret etmiyor ama
ikisinin de yaralar açtığının altını çizmekten geri durmuyor.
YILIN EN İYİ YERLİ YAPIMLARINDAN
“Tereddüt”, Şehnaz ve Cem ilişkisinin niteliğini seyircinin
kafasına oturtmada ve bazı terapi seanslarında senaryo olarak
sıkıntılar yaşasa da cinsel şiddetin iki boyutuna da tutulmuş bir
ayna olarak sinema tarihimizdeki yerini alıyor.
Elmas karakterini canlandıran Ecem Uzun’un rolünün
gösterişliliğinin de etkisiyle büyüdüğü, Funda Eryiğit’in filmin
olmazsa olmazı sayılabilecek sahnelerdeki cesaretiyle ayrı bir
değer kattığı “Tereddüt” yılın en iyi yerli yapımlarından.
Bir tereddüdü belirterek bitirmekte yarar var. Film, Kültür
Bakanlığı desteğiyle çekildiği için sevişme sahneleri yüzünden
“+18” yaş sınırı alma ihtimali var. Bu durumda bakanlık verdiği
desteği geri talep ediyor. Sınıflandırma kurulunda “+18” almamak
için filmin festivallerde gösterilen orijinal halindeki bazı
sahnelerin vizyon gösteriminde olmayabileceğini seyirciye
hatırlatmakta yarar var.

ADI: Tereddüt
YÖNETMEN: Yeşim Ustaoğlu
OYUNCULAR: Funda Eryiğit, Ecem Uzun, Mehmet
Kurtuluş, Okan Yalabık
YAPIM: 2016 Türkiye
SÜRE: 105 dk.
VİZYON TARİHİ: 16 Aralık 2016