"Birlikte Öleceğiz", ulusal sinemamızda cesaret edilmeyen bir anlayışla; erotizmden, melankoliye, politikadan kent sosyolojisine uzanan geniş bir nota zenginliğinde ritmini bozmayan usta bir müzisyeni hatırlatan, içine girmesi kolay olmayan fakat ruhuna ortak olunduğunda unutulmayacak bir deneyim sunan üstün bir sinema deneyimi sunuyor.
Hakkı Kurtuluş ve Melik Saraçoğlu’nun birlikte yazıp
yönettikleri "Birlikte Öleceğiz" (2021) MUBI’de yayınlanmaya
başladı. "Birlikte Öleceğiz", ilk gösterimini 58. Antalya Altın
Portakal Film Festivali’nde yapmış, daha sonra nisan ayında 41.
İstanbul Film Festivali’nde gösterilmişti. Sonrasında ise kayıplara
karışmıştı. Son dönemde çok sayıda festival filmi gibi "Birlikte
Öleceğiz" de sinema salonlarında ticari gösterime çıkmadan dijital
ekranda seyirciyle buluşmuş oldu.
MODERN BİR ŞEHİR AŞKI
Ece ile Mazhar’ın İstanbul fonunda yaşadıkları aşkı anlatan
"Birlikte Öleceğiz"de; Mazhar’ın, arkadaşının sevgilisiyken Ece’yle
tanışmasıyla başlayan yasak aşkları giderek kurumsallaştıkça,
birliktelikleri imkansızlığın kıyısında gezinerek sancılı ama
tutkulu bir halde devam edecektir. Aşkın sarsıcı etkilerini
resmeden film, ikilinin gelgitler yaşayan iletişimlerini 160
dakikaya varan bir sürede anlatan Hong Konglu yönetmen Wong
Kar-Wai’nin "Aşk Zamanı" filmini hatırlatan incelikli bir
çalışma.
.
İSTANBUL FİLMİ
Bazı yönetmenlerin çektikleri filmlerde, filmin geçtiği mekânı
es geçmeyen, adeta mekânı bir karakter olarak hikâyeye yediren
ustalıklı bir yaklaşımı vardır. Oscarlı "Drive My Car" filminde
yorgun bir şehir olan Hiroşima’nın filmin ruhuna ortak olması, Tom
Tykwer’in yönettiği doksanların kült Alman filmi "Koş Lola Koş"un
Berlin’le kurduğu eşsiz bağ ya da "Gurbet Kuşları"nın bir Beyoğlu
filmi olması gibi "Birlikte Öleceğiz" de gerçek bir İstanbul filmi.
İstanbul’un suretinden, bu sureti yaratan Galata’dan Sultanahmet’e
ya da iki âşığın belirlediği ‘Çok Güzelsin Dur Gitme’ köşesine
kadar İstanbul’u İstanbul yapan bilindik mekanlarından en kuytu
köşelerine kadar İstanbul; filmin ruhunu oluşturan yegâne unsur
olarak izleyicilere ilk sahneden son sahneye kadar eşlik eder.
.
BİREYSEL BİR AŞKIN ARKA PLANINDA TOPLUMSAL BİR DÖNÜŞÜM
Hakkı Kurtuluş ve Melik Saraçoğlu’nun en politik filmi "Birlikte
Öleceğiz". Yönetmenler bir aşkın olanca sancılarını, mutluluklarını
ve mutsuzluklarını verirken arka planda ülkede yaşanan dönüşümü,
tutuculuğu, muhafazakarlaşan devletin dönüşümünü yok saymıyorlar.
Eğitimden sağlık sistemine, azınlıklardan çok olanlara toplumun
katmanlı yapısını es geçmeyen, ince ince bir ilmek gibi resmederek,
yavaş yavaş vücuda yayılan dozunda ama keskin bir ilaç gibi filme
yedirmişler. Yönetmen Melik Saraçoğlu filmdeki bu politik arka
planı, Altyazı dergisinden Berke Göl’e
verdikleri röportajda gastronomik bir benzetmeyle tanımlar:
Bir devrin sona erip yeni bir devrin başlayayazdığı,
belirsizliğin ve karmaşanın hâkim olduğu “ilginç” zamanlarda
yaşıyoruz. Ve böyle fırtınalı bir dönemde, bir çiftin zaman ve
mekândan dayak yemeden kendini soyutlayarak özgürce aşklarını
yaşaması pek mümkün olamıyor. Bu yüzden, bu zaman ve bu coğrafyada
geçen bir aşk filmi yapıyorsak “şehirlilere uygun” steril bir
kebaptansa, acısı, isotu, soğanı, sarımsağı, kuyruk yağı bol bir
Adana kebabı yapmayı denemek bize daha doğru ve ahlaklı geldi. Ne
kadar başarılı olduğumuz izleyiciye kalmış.
.
"Birlikte Öleceğiz", 90 dakikalık film süresinin adeta
yazılmamış bir kuralmışçasına kabul edildiği günümüzde, 160
dakikaya uzanan süresiyle izlenirken bırakılacak, birkaç seansta
bitirilecek ya da hiç izlenmeyecek ancak ustalıklı kurgusu,
başarılı fon müzikleri, estetik sanat yönetimi ve
sinematografisiyle süresinin yarattığı dezavantajı aşabilen bir
yapısı var.
Film, ulusal sinemamızda cesaret edilmeyen bir anlayışla;
erotizmden, melankoliye, politikadan kent sosyolojisine uzanan
geniş bir nota zenginliğinde ritmini bozmayan usta bir müzisyeni
hatırlatan, içine girmesi kolay olmayan fakat ruhuna ortak
olunduğunda unutulmayacak bir deneyim sunan üstün bir sinema
deneyimi sunuyor. Hikâyesi; uzunluğundan ve alışkın olmadığımız bir
düzlemde ilerleyen kurgusundan ötürü biraz karışık ve dağınık
bulunabilir ama esasen belli bir ritmi ve bütünlüğü olan kendine
has bir estetikle inşa edilmiş takdir edilmeyi hak eden bir
İstanbul filmi "Birlikte Öleceğiz."