Ulaşım plancısı Erhan Öncü: Ankara raylı sistemde sınıfta kaldı
Ulaşım plancısı Erhan Öncü, Ankara'daki raylı sistemlerin en önemli sorunun entegrasyon eksikliği olduğunu söyledi. Cumhurbaşkanı Erdoğan'ın açılışını yaptığı Başkentray için "Ankara kaybettiğini tekrar bulmuş oluyor" diyen Öncü, Ankara'nın raylı sistemde sınıfta kaldığını belirtiyor.
ANKARA - Ankara metrosunda son bir ay içinde bir kaza bir de yolcuların büyük korku yaşamalarına neden olan arıza meydana geldi. Can kaybının yaşanmadığı arızaların nedenini ve Ankara'nın raylı sistemlerini konuştuğumuz ulaşım plancısı Erhan Öncü, metrodaki entegrasyon çalışmalarını işaret etti. Kızılay- Batıkent, Batıkent- Sincan/Törekent metro güzergâhının tek hat olarak entegre çalışmalarının sürdüğünü söyleyen Öncü, sinyalizasyon, ray yapısı gibi uyumsuzluklardan kaynaklı sorunların yaşandığını söyledi.
'ŞEHİR EFSANELERİ ORTAYA ÇIKTI'
Ankara'daki metronun tek bir sistem olarak çalışması gerektiğini söyleyen Öncü'nün aktardığına göre arızaların kaynaklandığı Kızılay- Batıkent, Batıkent- Sincan/Törekent hattı üç farklı ray yapısından oluşuyor. Hattı teke indirme çalışmalarının hâlen sürdüğünü belirten Öncü, "Bütün araçlar ile sinyalizasyon sistemi yenilenmeye çalışılıyor. Bir türlü entegrasyon sağlanamadı. İki hattı birleştirme çalışmaları, çeken dizilerin ve sinyal sisteminin uyumlu olmamasından dolayı bitirilemedi. Yetkililer çalıştıklarını söylüyorlar ama ayrıntılarını kimse bilmiyor. Sürekli açıklama yapmaları gerekirken şehir efsaneleri ortaya çıkıyor" diye konuştu.
'22 YILDA BİR ARAÇ DAHİ EKLENMEDİ'
Ankara'nın bir diğer önemli raylı sistemi olan Ankaray'da ise son yıllarda herhangi bir teknik sorun yaşanmadı. 30 Ağustos 1996'da hizmete açılan Ankaray, saatte 25 bin kişi taşıma kapasitesine sahipken 8-9 bin kişinin taşındığını söyleyen Öncü, "Ankaray'da hâlen ilk hizmete başladığı araçlar kullanılıyor. Hizmete girdiğinde alınan araçlardan birisi kaza yapması sonrası kullanım dışı kalmıştı. 'Nasıl olsa çalışıyor' diyorlar herhalde yatırım yapılmıyor. Bakıldığında şehrin en yoğun alanlarından geçen bir hat bu. Ama 1996'dan bu yana 22 yıl geçmesine karşın bir araç dahi eklenmedi. Bir diğer hat olan kaza ve arızaların meydana geldiği metronun da saatte 70 bin kişi taşıma kapasitesi var ama o hatta da yalnızca saatte 10-12 bin yolcu taşınıyor. Ankara'daki metro ve Ankaray tam kapasitesiyle çalışmıyor."
'BAŞKENTRAY OLUMLU ADIM AMA...'
Ankara'da Sincan ve Kayaş arasında iki yıldır bakım çalışmaları yapılan TCDD'ye bağlı Banliyö hattı da yolcu taşımaya başlıyor. Açılışı dün Cumhurbaşkanı Recep tayyip Erdoğan'ın da katıldığı törenle yapılan Başkentray'ın günde 520 bin kişiyi taşıması planlanıyor. Belediye toplu taşıma araçlarında geçen Ankarakart'ın da kullanılabileceği Başkentray'a ilişkin ise Öncü şunları söyledi:
“Başkentray'da hızlandırılmış, kapasitesi arttırılmış banliyö sistemi yani bir bakıma modern hali. Ankara kaybettiğini tekrar bulmuş oluyor. Çünkü şehrin bir ucundan bir ucuna Onun belli bir rolü vardı. Geleneksel yerleşim alanlarından merkeze doğru bir akışı sağlardı. Metro ile otobüsler arasında bir türlü sağlanamayan entegrasyonun bu yeni hatta daha başarılı yapılması gerekiyor. Elektronik bilet uygulamasının geçerli olup Ankara kartın kullanılması da yolcular için avantajlı oldu. Başkentray olumlu adım ama genel performansa bakıldığında Ankara raylı sistemde sınıfta kalan bir şehir. Ne yazık ki etkin kullanılamıyor."
'TRAFİK SORUNUNU DEĞİL ULAŞIM SORUNUNU ÇÖZSÜNLER'
Melih Gökçek'ten önceki belediye başkanı Murat Karayalçın dönemindeki NATO yolu ve Dikmen yönüne raylı sistem yapma projelerinin hâlen hayata geçmediğini aktaran Öncü Ankara'nın ulaşım sistemine dair, şunları söyledi: “Yetkililerin trafik sorununu değil kentin ulaşım sorununu çözmeleri gerekiyor. Hiçbir kent katlı kavşak yaparak trafik sorununu çözememiştir. Toplu taşımayı geliştirecek projelere hız vermeleri, yapılanları verimli çalıştırmaları gerekiyor. Kapasite altında çalışmak savurganlık örneğidir. Müteahhit kazanır vatandaş kazanmaz.”