Unkapanı Çarşısı artık dijitalde!

Medyanın giderek dijitalleştiği dünyada hayata geçen Unkapanı Digital, amatör müzisyenlerin yapımcılara ulaşabilmesi için ‘online’ bir kapı aralıyor. Platformun uzantısı Unkapanı Digital Dükkan ise tekelleşen kültür ürünleri satış ağına internet ortamında iyi bir alternatif yaratıyor. Dijital dünyada kendine yer bulan ‘yeni’ Unkapanı’nı Mazlum Çimen anlattı.

Abone ol

DUVAR - Bilindik medya, bilindik programlar, bilindik usullerle malum tekellerin elinde köhneleşirken alternatif medya her geçen gün kendine yeni bir alan yaratıyor. Türkiye’de yıllarca şöhrete tırmanan merdivenlerin ilk basamağı olarak görülen Unkapanı da bu dönüşümün gerisinde kalmıyor. Bundan iki yıl önce çeşitli girişimlerle hayata geçirilen Unkapanı Digital, filmlere konu olan İMÇ’de dükkan dükkan gezip yapımcı arama telaşını da televizyon kanallarındaki seyirlik yetenek avcılığını da profesyonel bir platforma taşıyor. Özellikle müzik alanında kendini göstermek isteyen amatör isimler, yaptıkları çalışmaları bu alana kaydediyor. Buraya kaydedilen işler öncelikle eser sahibi adına tasdikleniyor sonra ise yapım şirketleri tarafından görüntülenebiliyor. Yapım şirketleri, bu platformda işlerini beğendikleri, kendilerine yakın buldukları kişilerle iletişime geçiyor ve profesyonel anlamda çalışmaya başlıyor. Yani, Unkapanı Digital, yapımcıyı sanatçının ayağına getiriyor desek yeri.

MÜYOBİR, Ada Müzik, DokuzSekiz Müzik, Kalan Müzik ve Çimen’s Yapım destekleriyle hayata geçen bu oluşum, şimdi işi bir adım daha ileri taşıyarak albüm, DVD ve kitap satışı yapılan internet mağazacılığında da bir alternatif yaratmayı hedefliyor. “Unkapanı Digital Dükkan” adıyla satışa başlayan siteye buradan erişilebiliyor. Unkapanı Digital Dükkan, ülkenin en büyük kültür ürünleri satış zinciri olan mağazanın tam anlamıyla iktidar yanlısı bir ticaret kuruluşuna dönüşmesiyle doğan alternatif kitapevi arayışının internet ayağında güzel bir seçenek yaratacak gibi görünüyor. Henüz genç bir oluşum olan Unkapanı Digital Dükkan’ın kendini geliştirmesi gereken noktaları ve alınacak yolu olsa da tek başına özgürlükçü bir eylem olarak değerlendirdiğimiz “okuma” eyleminin herhangi bir ideolojinin ve ticari kaygının gölgesinde kalmaması için uğraştığı hissediliyor.

Unkapanı Digital’i ve Unkapanı Digital Dükkan’ı, platformu destekleyen Çimen’s Yapım’ın kurucusu, sanatçı Mazlum Çimen ile konuştuk.

Mazlum Çimen

UNKAPANI'NDAKİ DÜKKANLARI ONLINE DOLAŞMAK

Unkapanı Digital nedir? Nasıl işler?

Unkapanı Dijital, bildiğimiz Unkapanı plakçılar çarşısının dijitale dönüşmüş hali. Önceden bavulunu, bağlamasını alan, dükkan dükkan gezen insanlar vardı, bu hep böyle büyüdü, ruhu da böyleydi. Şimdi biz o ruhu alıp dijital bir mecraya taşıdık, dijital bir platform oluşturduk. Burada da bağlamanı gitarını alıp taşımıyorsun ama eserini kaydediyorsun, klibini çekiyorsun onu Unkapanı Digital platformuna gönderiyorsun. Burada, belli başlı yapımcılar logolarını koyarak katkı sunuyorlar ve onların da ellerinde şifreleri var. Platforma yüklenen videoları bu yapım şirketleri izleyip takip edebiliyorlar. Sonrasında direkt beğendikleri eserin sahibinin iletişim bilgilerine ulaşabiliyor, birebir diyalog kurabiliyorlar. Yani, artık Unkapanı’nı dolaşmıyorsunuz Unkapanı Digital sayfasına girdiğinizde buradaki dükkanları dolaşmışsınız gibi oluyor.

Bunun bir de şöyle güvenli bir yanı var: Eczacıbaşı’nın katkılarıyla oluşturulan E-GÜVEN kuruluşu da burada stratejik ortak. Onlar da buraya gönderilen her eser için, eser sahibine bir kontör veriyorlar. O kontörü kullanarak eserlerini E- GÜVEN’e gönderip tasdikliyorlar. Bu elektronik tasdik ile eser güvence altına alınmış oluyor. İsterseniz bir kontörle 4-5 dosya yükleyebilirsiniz ya da her kontöre başka bir çalışma yükleyebilirsiniz ama böyle bir avantajı da var. Genç müzisyenler eserlerini buraya gönderdikleri zaman, güvence altına da almış oluyorlar. Böyle bir buluşma platformu. Yani, amatör müzisyenleri yapımcılarla buluşturan Unkapanı’nın dijital hali bu. Burası amatör bir platform ama profesyonel çalışmalara da açığız. Daha önce dünyada örneği uygulanmamış bir platform bu.

Buradan keşfedilen kimler var?

Edip Bülbül, şu an klipleri Youtube’da yer alan ve Apple Müzik’in desteklediği Can Leman, Ateş Arya Unkapanı Digital’de keşfedilmiş isimler.

Peki, dükkan kısmı nasıl oluştu?

Unkapanı bir CD, kaset, plak satış bloğu. Unkapanı’nın zaten böyle bir misyonu olduğu için bu dijital platformun da böyle bir misyonu olmalıydı. Bunun yanına biz DVD, kitap satış işini de ekledik. Kullanıcılar buradan sipariş verebiliyorlar. Buna ek olarak, imzalı CD, plak satışı da yapıyoruz. Görüştüğümüz sanatçı arkadaşlardan imza verebilecek olanların listesi var. Kullanıcılar isterlerse o listedeki isimlerin plaklarını, CD’lerini imzalı olarak da sipariş edebiliyorlar. Bu da iyi bir hizmet bizim için. Çünkü hem kıymetli bir hediye alternatifi oluşturuyor hem de sanatçılarla kitleler her an buluşamayabiliyor. İmza günü düzenlense de bu organizasyonlara katılamayanlar, konserlerine gidemeyenler oluyor. Tüm bu engelleri aşarak bir talebe cevap vermiş olduk.

Bunun bir de kitap boyutunu oluşturduk. CD satıyorsak kitap da satılabiliriz, dedik. Kitap satışında da aynı yolu izledik: yine isme özel imzalı kitap gönderebiliyoruz. Piyasada bulunamayan kitaplara buradan ulaşabiliyoruz. Şu an internet üzerinden hizmet veren diğer kitap satış siteleri ile aynı içeriğe, unkapanıdigital/store diye girdiğinizde, buradan da ulaşabiliyorsunuz.

'İSTEDİĞİNİZ KİTABI BURADAN ÖZGÜRCE SATIN ALABİLİRSİNİZ' 

Kitap çeşitliliğini arttıracak mısınız?

Evet. Şu anda her tür kitabın olduğu bir site bu zaten. Çeşitlilik adına bir kısıtlılığımız yok. Sadece insanların uygun fiyat arayışlarına cevap vermeye çalışıyoruz. İnternet kitap alıcısı kitabın nerede daha uygun olduğuna bakıyor. Sanırım biz de piyasanın en uygun fiyatlarını yakaladık. Artık D&R da yüzünü değiştirdiği için giderek ulaşılan kitap çeşitliliği daralıyor. Ama bizde öyle bir sorun da yok. Biz bu anlamda kitabın satışına dair kendi içimizde bir otokontrol uygulamıyor ya da ideolojik kaygılarla biz bunu satarız satmayız demiyoruz. Çünkü insanların neye ihtiyacı varsa neyi okumak, araştırmak, öğrenmek istiyorsa, aradığını burada bulabilmeli diyoruz ve bizim bütün uğraşımız da bu yönde. Birkaç ay içinde yurtdışından sipariş alıp yurtdışına sipariş de gönderebilir duruma gelmeyi hedefliyoruz.

D&R’ın market mantığıyla fiziksel olarak tekelleşmiş hali aslında internette de söz konusuydu. Bahsettiğimiz yüz değişikliğinden sonra insanlar fiziksel olarak butik kitapçılara yönelmeye başladılar. Siz bu butik algısının internet ayağını mı oluşturuyorsunuz?

Evet, olmaya çalışıyoruz, olmak istiyoruz. Kitap satışına bu noktada bir talebe cevap verebilmek adına başladık. Çünkü biz herhangi bir yüz değişikliği yaşamayız. Sistemin kendi içindeki sıkıntılara göre de bir tavır almayız. Bu bir internet satış mağazası, siz ne satın almak istiyorsanız, buradan özgürce satın alabilirsiniz. Biz de elimizden gelen uygun fiyatlar çizgisini korumaya çalışıyoruz. Çünkü az kitap okunuyor diyoruz ama aslında ciddi bir talep var. Buna karşın kitap fiyatları yüksek bulunuyor. Bir de burada inanılmaz tekele alınmış bir pazar var. Bizim o tekelin içine girmek gibi bir derdimiz yok çünkü biz bir şirket değiliz. Biz sadece girdiğinizde kitap, CD, DVD, plak, bu anlamda ne isterseniz ulaşabileceğiniz bir site haline gelmek istiyoruz. Bu bizi de mutlu eder çünkü gelişen süreçte ulaşamayacağımız çok daha fazla şey olabilir. Biz bunu tedarik etmekle yükümlü hissediyoruz kendimizi. Bu noktada ekonomik ve sosyal olarak sağlıklı bir duruş sağlayabilirsek mutlu oluruz.