Verileri incelendi: Google iktidar medyasını öne çıkarıyor

Google'ın arama önerilerinde iktidara yakın gazetelerin haberlerini öne çıkardığı ve yönlendirmelerin çoğunun 13 siteye yapıldığı belirlendi.

Abone ol

DUVAR - Yarın düzenlenecek Cumhurbaşkanlığı ve milletvekili seçimi öncesi Google verileri üzerine yapılan incelemede iktidara yakınlığıyla bilinen medya kurumlarının haberlerinin daha çok öne çıkarıldığı ve yalan haberlerin yayılmasına yol açıldığı belirtildi.

Journo'dan Emre Kızılkaya'nın dosya haberine göre Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan'ın 7 Mayıs mitinginde Kemal Kılıçdaroğlu'yla ilgili izlettiği montajlanmış bir videoyu haber olarak giren Yeni Akit'in paylaşımının Google aramalarında öne çıkarıldığı belirtildi. Haberde, "Google milyonlarca kullanıcının o günlerde yaptığı çok sayıda anahtar kelime aramasında en üst sıralarda iktidar medyasının bu yalan haberine yer vererek onu normalde hiç erişemeyeceği kitlelere de eriştirdi. Oysa Teyit bu 'haberin' yanlış olduğunu, doğruluk kontrolü amaçlı işbirliği kapsamında Google’ın da erişimi olan veri tabanında işaretlemişti" denildi.

ÖNERİLERİN YARISI 13 SİTEYE

Kızılkaya'nın yazısından bir bölüm şöyle:

"Ekim 2022’den bugüne dek Google’ın arama motorunda ve Google Haberler uygulamasında haber konulu 500 bini aşkın algoritma önerisini kaydedip çözümledik.

Sonuçlar özetle şöyle:

Google %81 oranında iktidar medyasını kayırıyor.

Google son 7 aydaki 500 bini aşkın önerisinde %81 oranında iktidar medyasını öne çıkardı. 

Algoritma, sadece 13 haber sitesini 10 binden fazla kez önerdi. Yani tüm önerilerin yaklaşık yarısı (%49,2) bu 13 siteye yönlendirildi. 

Bu sitelerden yalnızca Sözcü ve Cumhuriyet eleştirel habercilik yapıyor. En tepedeki bu 13 siteyi dikkate aldığımızda Google’ın iktidar medyasını kayırma oranı %86’ya çıkıyor.

'İktidar medyası çok tıklandığı için Google bunları öne çıkarıyor' diyenler olabilir ama bu da doğru değil. Çünkü örneğin Sözcü, Google’ın kendi trend verilerine göre kullanıcıların açık ara en çok aradığı haber markası.

Google’ın Sözcü’den daha fazla öne çıkardığı Hürriyet ve Sabah markalarının kullanıcılar tarafından aranma sayılarının toplamı bile Sözcü kadar yüksek değil." 

KAYNAK