Yeni fragmanlar pek yakında!
İstanbul Film Festivali-Köprüde Buluşmalar'ın İstanbul Kalkınma Ajansı'nın (ISTKA) desteğiyle düzenlediği Fragman Atölyeleri serisinin ilki 14 Haziran-4 Temmuz tarihleri arasında gerçekleşti. Bu atölye serisi Türkiye'de yüksek kalitede fragman üretimini arttırmayı planlıyor.
Engin Ertan engin_ertan@yahoo.com
DUVAR - Türkiye sineması ile ilgili en çok şikayet edilen konuların başında film afişleri ve fragmanları geliyor olabilir. "Yine afişe bir sürü kafa doldurulmuş", ya da "Yine filmin hikâyesini baştan sona özetleyen bir fragman yapmışlar"... Bu gibi yorumları eş dost arasında veya sinema tartışılan internet forumlarında sıklıkla görmek mümkün. Bir filmin seyirciye pazarlanmasında hayati rol oynayan bu iki unsur konusunda bu kadar yaratıcılıktan uzak ve gerideysek, yıllık gişe performansında Türkiye yapımlarının en büyük paya sahip olması nasıl açıklanabilir? Belki de bu tablo, sandığımızdan daha çok filmin potansiyelinin altında iş yaptığını görmemize engel oluyordur. Zira komedi, duygusal ve korku türlerinin dışında kalan filmler, hele ki bağımsız yapımlar nadiren böylesi bir gişe başarısı yakalayabiliyor. Bu noktada da doğru seyirci kitlesine doğru bir stratejiyle hitap eden fragmanların ve afişlerin eksikliği hissediliyor.
İstanbul Film Festivali-Köprüde Buluşmalar'ın İstanbul Kalkınma Ajansı'nın (ISTKA) desteğiyle 14 Haziran - 4 Temmuz tarihleri arasında gerçekleştirdiği fragman atölyesi, yukarıda andığımız soru ve sorunlara cevap olmak, en azından bu alanda bir yol açmak hedefiyle yola çıkmış bir proje. Önceleri düşünülen daha kısa süreli ve az sayıda oturumlu bir atölye imiş. Ancak bu projeyi daha yoğun ve uzun süreli bir eğitim sürecine, aynı zamanda bir atölye serisine dönüştürmek Köprüde Buluşmalar ekibinin hayal gücü ve İSTKA'nın desteğiyle mümkün olmuş.
4 GENÇ KURGUCU 3 EĞİTMENDEN DERS ALDI
2017 yılında iki kez gerçekleştirilecek Fragman Atölyesi'nin ilk ayağında dört genç kurgucu, üç eğitmenden ders aldı. Eğitim sürecinin sonunda yapım aşamasındaki Türkiye yapımı dört filme fragman hazırlandı. Söz konusu filmler; Mahmut Fazıl Coşkun'un yönettiği "Anons", Can Evrenol'un yönettiği "Housewife", Gürcan Keltek'in yönettiği "Meteorlar" ve Sidar İnan Erçelik'in yönettiği "Rüzgar Tayı"ydı. Atölye çerçevesinde eğitim alan kurgucular ise Adil Yanık, Deniz Solaker, Diyar Akar ve Doruk Kaya idi.
Dört kurgucunun özgeçmişinde de son derece parlak işlere ve kurumlara rastlamak mümkün. Başarılı ve sektör içerisinde deneyimli bu genç isimlerin atölyeye katılmaları önemli bir noktaya işaret ediyor: Anlaşılan Türkiye'de fragman yapımında uzmanlaşmak için böyle bir eğitime ihtiyaç duyuluyor.
Atölyenin eğitmenleri ise hem uzun metraj hem de fragman kurgusu yapan Osman Bayraktaroğlu ve Benjamin Mirguet, ayrıca pazarlama iletişimi ve kültür yöneticisi İmre Tezel idi. Böylece eğitim sürecinin sadece fragman kurgusunu değil, aynı zamanda bu dört film için uygun bir pazarlama stratejisi geliştirilmesini de kapsaması sağlanmış.
Eğitmenlerden Mirguet, Köprüde Buluşmalar Yöneticisi Gülin Üstün'e dünyada benzer bir atölyeye rastlamadığını, bu nedenle başkalarına da ilham verecek, öncü bir proje geliştirdiklerini söylemiş. Üstün ise sonraki atölyelerde katılımcılara yurt dışından projelerde de çalışma imkânı sağlamayı hedeflediklerini, Fragman Atölyeleri'nin uluslararası sektörle ilişkisini canlı tutmayı dilediklerini belirtiyor.
Eğitmenlerden İmre Tezel ise atölye sürecinde katılımcıların önemli bir aşama kaydettiklerini ve bunu görmenin çok heyecan verici olduğunu söylüyor. Osman Bayraktaroğlu ise yıllar önce fragman kurgulamaya ilgi duyduğunda Türkiye'de nereye başvuracağını, nereden faydalanacağını bulmak konusunda zorlandığını ve bu atölye serisinin bu bağlamda önemli bir boşluğu doldurduğunu söylüyor.
Katılımcıların 4 Temmuz akşamı sertifikalarını almalarıyla sona eren Fragman Atölyesi'nin ikinci ayağı sonbahar aylarında gerçekleşecek. Uzun vadede Türkiye'de sinema sektörüne önemli bir katkısı olabilecek bu atölye serisi nedeniyle beklentiye kapılmamak mümkün değil. Dolayısıyla, pek yakında...