YKS sınavı: ÖSYM 'okuduğunu anlamayı' ölçtü

Yükseköğretim Kurumları Sınavı'nın ilk oturumu Temel Yeterlilik Testi, bugün gerçekleştirildi. Sınavı değerlendiren öğretmenler, ÖSYM'nin sorularda 'okuduğunu anlamaya' odaklandığını söyledi. 

Abone ol

DUVAR - Yükseköğretim Kurumları Sınavı'nın (YKS) ilk oturumu olan Temel Yeterlilik Testi (TYT), bugün 3 milyon 120 bin 878 adayın katılımıyla gerçekleştirildi.

TYT'de adaylara Türkçe testinde 40, Sosyal Bilimler testinde 20, Temel Matematik testinde 40, Fen Bilimleri testinde 20 soru yöneltildi. Öğretmenler, soruları değerlendirdi.

'SINAV, OKUDUĞUNU ANLAMAK VE ANALİTİK DÜŞÜNMEK ÜZERİNE KURGULANMIŞ'

Tasarı Eğitim Kurumları Türkçe/ Edebiyatı öğretmeni Ali Çit, temel dil bilgisi, yazım, noktalama sorularının ortalama zorlukta olduğunu, asıl ölçenin anlam soruları olduğunu belirtiyor. Çit, "ÖSYM, Türk Dil Kurumu'nun kurallarına uyarak, kıyıda kenarda kalmış bilgileri değil, gündelik yaşamda olması gereken temel becerileri ölçmeye çalışıyor. Ancak paragraf sorularında tarihi, felsefi ve bilimsel metinlerin olduğu bakış acısıyla sınavın artık bir Akademik Lisansüstü Eğitim Sınavı (ALES) sorularına benzediğini söyleyebiliriz" dedi.

ÖSYM'nin sınavı, öğrencinin okuduğunu anlaması ve analitik düşünmesi üzerine kurguladığını ifade eden Çit, "Sınavda zamanı yönetmek konusunda Türkçe belirleyici bir güce sahip. Bundan sonraki süreçte bu sınava hazırlanacak öğrencilerin özellikle anlam sorularında, paragraf sorularında daha yoğun bir çaba göstermeleri gerekecek" diye konuştu.

Öğrencinin yazım, ses bilgisi, temel dil bilgisi konularında hayal kırıklığına uğradığının, "Bu kadar çalışmama gerek yokmuş" dedirttiğini belirten Çit, okuduğunu anlama ve paragraf sorularında aynı durumun geçerli olmadığını, daha yoğun bir emek verilmesi gerektiğini belirtti. 

'SORUNUMUZ SÜRE DEĞİL, OKUDUĞUNU ANLAMAKTA ZORLANAN BİR NESLİN TRAJİKOMİK HİKAYESİ'

Matematik öğretmeni Barış Kocaoğlu, sadece Türkçe alanında değil matematik alanında da ÖSYM'nin 'okuduğunu anlamak' üzerinden soruların bulunduğunu söyledi. Kocaoğlu, PİSA verilerinde okuduğunu anlama becerilerinde Türkiye’nin 37 ülke arasından 30. sırada yer aldığına dikkat çekerek, "Sınavda her ülkedeki öğrencilerin kendi ana dilindeki ‘okuduğunu anlama’ sorularındaki performansı ölçülüyor ve sıralanıyor. TYT 2024 Türkçe soru metinleri iyi analiz edilirse bizim sorunumuz süre yetiştirememek değil. Okuduğunu anlamakta zorlanan bir neslin trajikomik hikayesi. Fizik kanunları ile harmanlanmış bir paragraf sorusunda ölçmek istenen beceriden uzaklaşılmış olunabilir mi?" diye sordu. 

Kocaoğlu, "Matematik sorularında gerçekten temel yeterlilik seviyesi güdülmüş. Kolay ve orta seviye soru sayısı, Türkçede zaman, öğrenciler için epey fazlaydı. 2018-2023 arası çıkmış TYT ve MSÜ matematik soruları ile örtüşen nitelikte ve bazıları da yine o sorulardan türemişti diyebiliriz. Geometri sorularının tarzı ise nasıl olması gerekiyorsa öyleydi" dedi.

'ANLAM VE YORUMLAMA ÖN PLANDAYDI'

Matematik öğretmeni Vedat Aksünger, 2024 TYT matematik bölümünde soruların dağılımının önceki yıllar ile benzer olduğunu dile getirdi. Aksünger, "Bu yıl sorularda işlem becerilerinden çok anlam ve yorumlama becerileri ön plandaydı. ALES ve DGS sınavlarında yer alan sayısal mantık ve akıl yürütme soru tarzlarına yakın sorular ağırlıktaydı. Soruların metin hacimleri artmış. Paragraf sorularını çözme becerisi matematik içinde de yer almış görünüyor. Genel olarak adayların süre sıkıntısı yaşadığı bir sınavdı diyebiliriz" ifadelerini kullandı.

YKS'nin ikinci oturumu Alan Yeterlilik Testleri (AYT) 2 milyon 19 bin 709 adayın katılımıyla sabahtan, üçüncü oturumu Yabancı Dil Testi (YDT) öğleden sonra gerçekleştirilecek.