'Yüksek Hızlı Treni kullanmasak da parasını ödüyoruz'
Avrasya Tüneli, Osmangazi ve 3'ncü Boğaz Köprüsü'nde planlanan geçişlerin gerçekleşmemesinin ardından ortaya çıkan "kullanılmayan yolun parasını ödüyoruz" tartışmalarına Yüksek Hızlı Tren Projesi de eklendi. Birleşik Taşımacılık Çalışanları Sendikası Genel Sekreteri İshak Kocabıyık, "Kullanmadığımız hizmetleri, almadığımız bileti, geçmediğimiz köprüyü nasıl ödüyorsak hızlı trende de aradaki fark, kullanmasak da bizim cebimizden çıkıyor" dedi.
Serkan Alan
ANKARA - AK Parti Hükümeti'nin iktidara geldiği günden itibaren 'Mega Proje' olarak sunduğu Yüksek Hızlı Tren (YHT) 2002 yılında başladı ve projenin 2023’te tamamlanması hedefleniyor. Toplam 25 bin kilometrelik demiryolu hattı planlanırken 2017 yılı itibariyle sadece bin 300 kilometrelik hat bulunuyor. Kalan 6 yılda taahhüt edilen hattın bitirilmesi imkansız diyen Birleşik Taşımacılık Çalışanları Sendikası(BTS) Genel Sekreteri İshak Kocabıyık, "Kullanmadığımız hizmetleri, almadığımız bileti, geçmediğimiz köprüyü nasıl ödüyorsak hızlı trende de aradaki fark, kullanmasak da bizim cebimizden çıkıyor" dedi.
'KULLANMAYAN HALKIN CEBİNDEN ÇIKIYOR'
Yüksek Hızlı Tren'in maliyetlerinin yüksek olduğunu belirten Kocabıyık "Başlangıçta planlanan fizibilite çalışmalarında ilk aşamada başarılı olunmadı. Daha sonra hazırlanan rapor ile Ankara- İstanbul Yüksek Hızlı Tren'de günde 25 bin yolcu taşıması hedeflendi. Bu yolcular ancak kişi başı 35 Euro gibi bir miktar ile ücretlendirilirse maliyeti karşılıyordu. Bugün bilet fiyatı yaklaşık 70 Türk lirası. Geriye kalan fark bu ulaşım aracını kullanmayan halkın cebinden çıkıyor" dedi.
'ANKARA'DA YAPILAN GARI DA ÖDÜYORUZ'
Ankara'da 29 Ekim 2016 tarihinde Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan tarafından Yüksek Hızlı Tren Garı açılmıştı. Erdoğan'ın açılışını yaptığı yapının TCDD'ye ait olmadığını belirten Kocabıyık şunları aktardı:
"YHT Garı diye yapılan Ankara'daki gar TCDD'nin değil. Özel bir şirket tarafından 20 yıl karşılığında yapıldı. Yolcu başına bu şirkete 1.5 Dolar ücret ödenmesi garanti edildi. Devlet Demir Yolları bu şirkete 10 yıllığına 106 milyon yolcu garantisi vermiş durumda. Bu rakamın altına düştükçe biz onlara para ödüyoruz."
'İLK BİLETİ BEN KESECEĞİM'
YHT projesinin Ankara- İstanbul Hattının 2005 yılında tamamlanacağını dönemin Başbakanı Erdoğan duyurmuştu. Kocabıyık, Erdoğan'ın 2005 yılında "ilk bileti ben keseceğim" sözünü hatırlatarak projenin 2017 yılında eksikliklerle ancak bitirildiğini söyledi. Genel Sekreter sözlerine şöyle devam etti,"Hızlı tren hattı hala tamam değil. Bozüyük'ten sonra eski hat Köseköy'e kadar oradan da Pendik'e kadar sinyal sistemindeki bir sıkıntıdan dolayı saatte 60 kilometre hızla gidiyor. Pendik'ten Haydarpaşa'ya ulaşır mı ulaşmaz mı belli değil.Biz bu soruların cevabını alamıyoruz.Yüksek hızlı tren olmadan önce beğenmediğimiz hatta yılda 20 milyon taşıyorduk. Bugün hızlı trenle taşınan yolcu sayısı 2 milyon kadar. Farkı görüyorsunuz."
'HIZLI TREN MALİYETİ YÜKSEK'
Yüksek Hızlı trenin alt yapı ve işletme maliyetinin çok yüksek olduğunu, iyi planlanması gerektiğini belirten Kocabıyık "Yozgat'a niye hızlı tren yapılır, işletme maliyeti de yapım maliyeti de oldukça yüksek" dedi.
Kocabıyık "Yozgat'a yapılmasın anlamında söylemiyorum" diyerek şöyle devam etti, "Yozgatlıların hepsi her gün Ankara'ya gelip gitse yine kurtaramazsınız. Bu tarz yatırımların yapılması için bir ekonomik gerekliliğinin ya da bir toplumsal gerekliliğinin olması gerekmektedir. Ankara- Konya arasını hizmete açtınız. Ama İstanbul Ankara arasını boş geçtiniz yıllarca. Şimdi övünüyorlar saatte 250 kilometre hızla gidiyor diye. Biliyoruz ki her yerde aynı hızda gitmiyor, gidemiyor."