Araştırma: Türkiye’de tüketicinin sürdürülebilirlik farkındalığı yüksek
Cargill'in KONDA Araştırma Şirketi ile gerçekleştirdiği Sürdürülebilirlik Algısı araştırmasına göre Türkiye'deki tüketiciler sürdürülebilirlik konusunda daha bilinçli hale geliyor.
DUVAR - Cargill, KONDA Araştırma Şirketi ile birlikte Eylül 2023'te 31 il, 91 ilçe ve 122 mahallede, Türkiye'nin tüm bölgelerini temsil eden 2 bin 57 kişi ile yüz yüze görüşerek Sürdürülebilirlik Algısı araştırması gerçekleştirdi.
Anketin bulguları şöyle:
-Suyu gerekmedikçe açık bırakmam, su israfını azaltmaya çalışırım diyenler yüzde 92
-Kullanmadığım elektrikli aletlerin fişlerini çekerim diyenler yüzde 81
-Plastik ambalaj, pet şişe kullanmamaya dikkat ederim diyenler yüzde 50.
Ankete katılanlara, gündelik hayattaki farkındalığı ölçmek amacıyla paketli ambalajların üzerindeki sürdürülebilirlik etiketlerini bilip bilmedikleri soruldu. Araştırma, içgüdünün somut bilgiye dönüşmesiyle birlikte katılımcılar arasında sürdürülebilir davranışlarda da paralel bir artış olduğunu ortaya çıkardı. Ankete katılanlar organik ve sürdürülebilir gıda seçeneklerinin tüketimine olumlu bir eğilim gösteriyor.
Gıdada sürdürülebilirlik bağlamına yönelik toplumsal tepkiler dikkate alındığında:
-Organik besinler için çok para ödemeye değer diyenlerin oranı yüzde 64
-Sürdürülebilirlik açısından bitkisel bazlı beslenmeye dikkat ederim diyenlerin oranı yüzde 54
-Paramı çevresel açıdan sorumlu ürünlere harcamayı tercih ederim diyenlerin oranı yüzde 52
-Sürdürülebilirlik sertifikası olan ürünler için daha fazla ödemeye değer diyenlerin oranı ise yüzde 47.
Ankete katılanlara sürdürülebilir tarım tercihleri sorulduğunda:
-Yüzde 77’si, tarımda gereğinden fazla gübre kullanımının toprak sağlığını olumsuz yönde etkilediğini söylüyor
-Tüm gıda markaları çiftçilere onarıcı tarıma geçmeleri için destek olmalı, bunun için özel yardımlar yapılmalı diyenlerin oranı yüzde 75
-Yüzde 60’ı çiftçileri onarıcı tarım konusunda eğiten firmaların ürünlerini satın almayı tercih edeceğini söylüyor
-Onarıcı tarım ile çevreye saygılı ürünleri almayı pahalı bile olsa tercih ederim diyenlerin oranı ise yüzde 45.
Sürdürülebilirliğin cinsiyet eşitliği ile ilişkisi sorulduğunda:
-10 kişiden 8'i bu konunun kapsam dahilinde olmadığını düşünüyor (yüzde 78)
-Kadınlar işte, eğitimde, sosyal hayatta erkeklerle eşit fırsatlara sahip olmalı diyenler yüzde 83
-Kadınlarla ilgili sosyal sorumluluk programı yapan şirketlere daha olumlu bakarım diyenler yüzde 72
-Kadın haklarına saygı duyan şirketlerin/markaların ürünlerini tercih ederim diyenler yüzde 61.