YAZARLAR

Avrupa’nın en büyük ticaret odasında ‘değişim zamanı’

İstanbul Ticaret Odası’nda 9 Kasım’da seçimler gerçekleşecek. Yaklaşık 700 bin üyeye sahip olan ve toplam 81 meslek komitesini bünyesinde barındıran İTO, Türkiye ekonomisinin nabzını tutan bir sivil toplum kuruluşu. ‘İTO’da Değişim Zamanı’ sloganıyla yola çıkan genç, dinamik ve vizyoner ekibin Takım Tezgâhları ve Otomasyon Komitesi Başkan adayı İsmail Cem İyitoğlu ile seçimlere bir hafta kala, ekibin hedeflerini, projelerini ve yaklaşımlarını konuştuk.

Avrupa’nın en büyük, dünyanın ise ikinci büyük organizasyonu olan İstanbul Ticaret Odası’nda (İTO) 9 Kasım’da seçimler gerçekleşecek. Bu seçim hem iş dünyası açısından hem de genel olarak ülke ekonomisi açısından büyük öneme sahip. Zira yaklaşık 700 bin üyeye sahip olan ve toplam 81 meslek komitesini bünyesinde barındıran İTO, Türkiye ekonomisinin nabzını tutan bir sivil toplum kuruluşu. ‘İTO’da Değişim Zamanı’ sloganıyla yola çıkan ve yaklaşık iki yıldır çalışma yürüten bir ekip, seçimlere hazırlanıyor. Genç, dinamik ve vizyoner ekibin Takım Tezgâhları ve Otomasyon Komitesi Başkan adayı İsmail Cem İyitoğlu ile seçimlere bir hafta kala, ekibin hedeflerini, projelerini ve yaklaşımlarını konuştuk. Özellikle, bugüne kadar İTO seçimlerine katılımın yüzde 8 ile sınırlı kaldığı bir ortamda, bu katılımı yükseltmek için büyük çaba harcayan ekip, aynı zamanda her konuda bir projeyle seçimlere giriyor. En temel hedefleri ise üyelerine yeni destek paketleri oluşturarak Türkiye ekonomisine katma değer sağlamak, ki zaten İTO’nun asli işlevlerinin başında da bu geliyor.  

İsmail Cem İyitoğlu

İTO’da temsil eksikliğinin en temel sebebi sanırım seçimlere katılım oranı? Üyelerin bu seçimlere katılımını artırmak için ne gibi çalışmalar yapıyorsunuz?

Adaylarımız tüm oda üyelerine birebir ziyaretlerde bulunarak bilgilendirmeler gerçekleştiriyor. Yapmış olduğumuz bu ziyaretlerle, üyelerimizi oy haklarını kullanmak ve yararlanabilecekleri fırsatlar konusunda bilinçlendirmiş olduk. Bu süreçte dijital medyayı da aktif olarak kullanarak oluşturduğumuz sosyal medya hesaplarından düzenli olarak bilgilendirme yaptık ve adaylarımızın tanıtım videolarını paylaştık.

Yüzde 8’lik katılım oranıyla gerçekleşen seçimler sonrasında, İTO yönetiminin bu kadar politize bir tutum içinde olması ne gibi sorunlara yol açıyor?

Bu vizyondan dolayı bizler artık siyasetin değil, üretimin gücünün ekonomiye oluşturacağı katkıları ve üyelerin iş hacmini geliştirecek ekonomik fırsatları gündem yapmak istiyoruz. Zaten İTO’nun asli misyonu da budur. Saha ziyaretlerinden aldığımız geri bildirimlerin başında üyelerin muhatap bulamadıkları ve sektörlerine yönelik ne tür desteklerin olduğunu bilmedikleri sonucu ortaya çıkıyor.

İddialı bir kadroyla geliyorsunuz ve hedefleriniz de iddialı… Kadronuzu biraz tanıyabilir miyiz?

Ağırlıklı olarak yüksek lisans eğitimini uluslararası üniversitelerde başarıyla tamamlamış ve bu kazanımlarını ülkesinde ticarileştirerek kazanç haline dönüştüren bir kadroyuz. Misyonumuz; Türkiye’nin yakın geleceğini, edindiğimiz bu kazanımlarla güçlendirip daha dinamik hale getirmek. Bilgi, İletişim ve Medya Komitesi’nde adayımız olan Saadettin Saran gibi tüm komitelerdeki adaylarımız sektörüne bilgi birikim ve tecrübe olarak liderlik ve öncülük eden kişilerden oluşuyor.

Odanın kaynaklarının belli bir azınlığa değil, tüm üyelere adil ve şeffaf biçimde kullandırılacağına yönelik bir vurgunuz var. Şu andaki yönetim kaynakları nasıl kullandırıyor? Siz nasıl bir sistem uygulayacaksınız?

Yaklaşık 700 bin üyesi olan odamıza kayıtlı tüm üyelerimizle birebir temas ederek öncelikle sorunlarını analiz edeceğiz. Bu sorunların çözülmesine yönelik yaptırımları ilgili makamlara iletip en büyük takipçisi ve destekçisi olacağız. Temsiliyet yetkisini bize veren üyelerimizin tümüyle ikili görüşmeler sağlayıp ihtiyaçlarını analiz edeceğiz. Bu analizler doğrultusunda, hedefimiz odamızın işletmelerine fayda sağlayacağı tüm konularda destek olup teşvik sağlamak olacaktır.

İTO Meclisi’nde kadınlar sadece yüzde 1’lik bir temsil oranına sahipmiş! Toplam üyeler içinde kadınların oranı nedir? Siz seçilirseniz yönetimde kadın temsil oranı ne olacak?

Bizler konuya sadece kadınların temsil hakkı alması olarak bakmıyoruz. Bizler istiyoruz ki kadınlar da sektörlerinde varolan sorunları çözmekte söz sahibi olsun ve uluslararası mecralarda, ülkemiz başta olmak üzere odamızı da temsil etsin. Kadromuzda yer alan kadın üyelerimiz bu potansiyele ve deneyime sahip. Söz gelimi, Hazır Giyim ve Konfeksiyon Komitesi adayımız Çağlanur Kara, Afrika ülkelerinde sosyal yardım çalışmaları yapmakta. Temsiliyet yetkisini aldıktan sonra da tekstil sektöründe âtıl olarak nitelendirilen ürünlerin geri kazanımını sağlayarak bu sosyal yardımlarını dünya üzerindeki ihtiyacı olan tüm ülkelere ulaştırmayı hedefliyor.  

Bildiğim kadarıyla 81 meslek komitesi var. Bu sayı rasyonel midir? Komitelerin sektörlere yönelik faaliyetleri ne kadar efektif? Siz komitelere yönelik farklı bir yaklaşım geliştirecek misiniz?

Bu komiteler iş kollarına göre oluşturulduğundan dolayı efektif. Her komitenin kendi içinde bir bütçesi mevcut. Bu bütçe komiteye fayda sağlayacak tüm konular doğrultusunda şeffaf şekilde kullanılabilmektedir. Bizler bu bütçeyi üyelerinin sorunlarını iyi analiz etmiş bir anlayışla çözüm odaklı kullanmayı hedefliyoruz.

Ekonomik krizden doğrudan etkilenen ve zorlanan üye sayınızın oldukça fazla olduğunu tahmin ediyorum. Bir ‘ihtiyaç destek fonu’ kurma hedefiniz var. Bu konuda bilgi verebilir misiniz?

Yasaların uygun gördüğü çerçevede üyelerimize destek paketlerimiz olacak. Geçmiş dönemlerde yapılanın aksine kaynakların daha kontrollü ve doğru şekilde aktarılmasını sağlayacağız. Komite üyelerinin talepleri doğrultusunda sektör ve piyasa koşullarını gözeterek destek paketlerini komiteler özelinde üyelerimizin kullanımına sunacağız. 

‘İstanbul’u Avrasya’nın ticari merkezi haline getirme’ hedefiniz için nasıl bir yol haritanız var?

Uluslararası fuarlara ziyaretler dışında üyelerimizin kendi uzmanlıklarıyla ilgili oluşturulacak platformlarda ürünlerini sergilemelerini ve doğrudan ikili ilişkiler kurabilmelerini sağlayacak platformlar oluşturacağız. Oluşturulan bu platformlar sayesinde, ülkemizden ürün ithal etmek isteyen alıcılar satıcıyla doğrudan ücretsiz bir iletişim kanalıyla ticaretini başlatabiliyor olacak. Bu uygulamada tüm dünya dillerine özel ücretsiz çeviri hizmeti de olacak. İstanbul şehri hem tarihi dokusu hem de ticari olanakları sebebiyle bir dünya markası. Biz bu markayı fuarların daha fazla duyurulması adına, İstanbul markasını dijital medyayı çok daha etkin kullanarak ticari çekim merkezi haline getirecek ve tüm dünyaya duyuracağız.