Bekaroğlu: 16 milyarlık ihalenin Çin'le imzalanan swap anlaşmasıyla ilişkisi var mıdır?

Bekaroğlu, Aksaray-Ulukışla-Yenice Yüksek Standartlı Demiryolu Hattı İnşaatı ile Elektromekanik Sistemlerinin Temini ve Yapım İşi’nin Çin'le imzalanan anlaşmayla ilişkisi olup olmadığını sordu.

Google Haberlere Abone ol

ANKARA - CHP İstanbul Milletvekili Mehmet Bekaroğlu, Aksaray-Ulukışla-Yenice Yüksek Standartlı Demiryolu Hattı İnşaatı ile Elektromekanik Sistemlerinin Temini ve Yapım işinin finansmanını Meclis gündemine taşıdı. Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu’nun yanıtlaması istemiyle TBMM başkanlığına soru önergesi veren Bekaroğlu, söz konusu iki işin finansmanı için dış kaynağa ihtiyaç duyulup duyulmadığını, Türkiye Merkez Bankası ile Çin Halk Cumhuriyeti Merkez Bankası arasında imzalanan swap (takaslama) anlaşması ile bunun herhangi bir ilgisinin olup olmadığının açıklanmasını istedi.

'21/B YANDAŞ ŞİRKETLERE KAYNAK AKTARMA ARACINA DÖNÜŞTÜ'

Özellikle ulaştırma, altyapı ve şehir hastanelerine ilişkin yüksek meblağlı ihalelerin hukuka aykırı biçimde 21. madde kapsamında gerçekleştirildiğini (pazarlık usulü), kamu kurumlarının 21. maddenin B bendini, kayırmacılığa kılıf olarak gördüğünü söyleyen Bekaroğlu, bu tür ihale usulünün tüm sakıncalarının ortaya konulmasına rağmen Ak Parti iktidarının bu tutumunda ısrarlı olmasının son dönemlerde gerçekleştirilen bazı ihalelerden anlaşıldığını kaydetti. Bekaroğlu, “Söz konusu maddenin iktidara yakın şirketlere kaynak aktarımında bulunmanın ve dolaylı yoldan siyasetin finansmanının aracı haline getirildiği gözlemlenmektedir” dedi.

DEĞERİ ÜÇ BAKANLIK BÜTÇESİNDEN ÇOK: YAKLAŞIK 16.3 MİLYAR TL

Önergede; Enerji, Ticaret ve Dışişleri Bakanlıklarının bütçelerinin toplamından daha fazla olan bir tek ihalenin pazarlık usulü ile yapıldığını belirten Bekaroğlu, yaklaşık değeri 16.3 milyar TL tutarında olan Aksaray-Ulukışla-Yenice Yüksek Standartlı Demiryolu Hattı İnşaatı ile Elektromekanik Sistemlerinin Temini ve Yapım işiyle ilgili şu bilgileri paylaştı:

-İhalesinin Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı tarafından ayrı ayrı kesimlere bölünme gereği duyulmadan, tek kalemde ve pazarlık usulüyle Kamu İhale Kanunu’nun 21. maddesinin B bendinde yer alan pazarlık usulüyle 19-20 Ağustos 2021 tarihinde yapıldı.

-İki turlu olarak gerçekleşen ihaleye 5 firmanın katıldığını, ihaleye en uygun teklifin ikinci turda Taşyapı-China ortaklığı tarafından verildiğini, söz konusu tutarın 14.679.549.494,00 TL olduğunu, diğer katılımcıları tekliflerinin bu tutarın üzerinde bulundu.

-Üç Bakanlığın (Enerji, Ticaret, Dışişleri) 2021 yılı bütçesine denk bir miktarda bir ihalenin pazarlık yöntemiyle gerçekleştirildiğini ifade etti. Bu ihaleye ilişkin detay bilgilere Kamu İhale Kurumunun (EKAP) sisteminde de rastlanılamadı.

BAKAN KARAİSMAİLOĞLU’NA SEKİZ SORU

Bekaroğlu, Karaismailoğlu’ndan şu sorularına cevap istedi:

1. Yazılı, sözlü ve görsel medyada yer alan söz konusu iddialar doğru mudur? Söz konusu ihale kesin olarak sonuçlandırılmış mıdır? Herhangi bir sözleşme imzalanmış mıdır?

2. Üç Bakanlığın (Enerji, Ticaret, Dışişleri) 2021 yılı bütçesine denk bir miktarda söz konusu yapım işinin 4734 sayılı Kanunun 21/b maddesine göre gerçekleştirilmesinin nedeni nedir?

3. Yapım tekniği açısından bu ihalenin 4734 sayılı Kanunun 21/b maddesi uygulanmasını gerektiren hangi özelliği bulunmaktadır?

4. Söz konusu “Aksaray-Ulukışla-Yenice Yüksek Standartlı Demiryolu Hattı İnşaatı ile Elektromekanik Sistemlerinin Temini ve Yapım İşi’nin süresi ne kadardır? Bu yapım işi hangi tarihte sona erecektir?

5. İhalede şu an itibarı ile en düşük teklifi veren ortaklıkta bulunan Taşyapı İnşaat firmasının Yüksek Standartlı Demiryolu Hattı İnşaatı ile Elektromekanik Sistemlerinin Temini ve Yapım İşi konusunda geçmiş dönemlerde gerçekleştirdiği ve teslimini yaptığı benzeri bir proje bulunmakta mıdır?

6. Ak Parti iktidarının kamuoyunda tüm sakıncalarının ortaya konulmasına, yoğunlukla eleştirilmesine ve sorgulanmasına karşılık, büyük meblağlı ve aciliyet gerektirmeyen projeler için bu tür ihale usulünde ısrarının nedeni nedir?

7. Söz konusu işin yapımı için Ulaştırma ve Alt Yapı Bakanlığı Bütçesinde ve Devlet Demiryolları Genel Müdürlüğü bütçesinde 2021 yılında ne kadar yatırım ödeneği konulmuştur?

8. “Aksaray-Ulukışla-Yenice Yüksek Standartlı Demiryolu Hattı İnşaatı ile Elektromekanik Sistemlerinin Temini ve Yapım İşi”nin finansmanı için dış kredi desteğine ihtiyaç duyulmakta mıdır? Eğer ihtiyaç duyulmakta ise söz konusu tutar ne kadardır? Bu kredi tutarının sağlanması kesinleş midir? Söz konusu dış kredi desteği hangi banka ve ülkeden sağlanmıştır? Tüm bu işlemlerin Türkiye Cumhuriyeti Merkez Bankası ile Çin Halk Cumhuriyeti Merkez Bankası arasında son dönemde imzalanan swap anlaşması ile herhangi bir ilgisi var mıdır? (DUVAR)