Belediye maden ocakları için yol yapıyor: Kamu zararı oluşur

Bursa Büyükşehir Belediyesi, Orhangazi’de maden işletmelerinin kullanması için alternatif yol çalışmasına başladı. Avukatlar, “Maliyetin belediye tarafından karşılanması kamu zararı oluşturur” dedi.

Bursa Büyükşehir Belediyesi, görev tanımında yer almamasına rağmen maden ocağı için yol yapım çalışmalarına başladı.
Google Haberlere Abone ol

Pelin Akdemir

BURSA - Bursa’nın Orhangazi ilçesinde maden ocaklarına malzeme taşıyan ağır tonajlı araçlar için bölge halkının tepkisi üzerine Büyükşehir Belediyesi, alternatif yol yapımı çalışmalarına başladı. Avukatlar Erol Çiçek ve Sedat Ata, maden yönetmeliğine göre yol yapımı maliyetinin belediyenin değil, özel maden şirketleri tarafından üstlenilmesi gerektiğini belirtti.

YOL YAPIMINI BELEDİYE ÜSTLENDİ AMA MEVZUATA AYKIRI

Orhangazi İlçesi Fındıklı Mahallesi üzerinde Orhangazi Taş ve Taş Ürünleri (ORTAŞ) ve Karadeniz Madencilik şirketlerine ait iki ayrı maden ocağı bulunuyor. Maden ocaklarına malzeme taşıyan ağır tonajlı kamyon ve TIR’lar yıllardır Hürriyet Mahallesi’nin yolunu kullanıyor. Tehlike arz eden kamyon ve TIR’ların geçişi bölge halkının tepkisine neden olmuş, halk TIR’ların geçişine yolu kapatarak seslerini duyurmaya çalışmıştı. Bu tepki üzerine bölge halkının yıllardır beklediği alternatif yol çalışmalarının başlatıldığı haberi geldi.

Avukatlar Erol Çiçek (solda) ve Sedat Ata madene yol yapımının belediyenin değil maden işletmesinin sorumluluğunda olduğunu vurguladı. 

Üç ortağından birinin Orhangazi Belediye Başkanı Bekir Aydın olan ORTAŞ ve Karadeniz Madencilik şirketlerinin kullanacağı alternatif yol yapımını Bursa Büyükşehir Belediyesi üstlendi. Belediye, ağır tonajlı araçları Hürriyet Mahallesi içine sokmadan eski Çeltikçi Yolu’na oradan da Çeltikçi Kavşağı’na bağlayacak bir yol inşa ediyor. Bursa Barosu Çevre Komisyonu avukatları Erol Çiçek ve Sedat Ata, belediyeye, alternatif yol çalışmasının maliyetinin yolu kullanacak maden ocakları işletmeleri tarafından üstlenilmesi gerektiğini dile getiren bir dilekçe sundu. Bursa Büyükşehir Belediyesi, avukatlar Çiçek ve Ata’nın dilekçesine, “kamu yararı, can ve mal güvenliği”nin söz konusu olması sebebiyle yol yapım ve kamulaştırma maliyetinin belediye tarafından karşılanacağı yanıtını verdi. Çiçek ve Ata, belediyeye maden yönetmeliğini hatırlattı. Maden Kanunu ve Yönetmeliği’ne göre, maden ruhsat sahası dışındaki yol ve cevher taşıma hatlarının yapım sorumluluğu maden ruhsat sahibine ait. Ayrıca yerleşim yerlerine tehlike arz oluşturması durumunda maden şirketine tanınan altı aylık sürede tehlikeli durumun giderilmesi de maden ruhsat sahibinin sorumluluğunda.

‘GÖREVİ KÖTÜYE KULLANMA SUÇUNU OLUŞTURUR’

Hürriyet Mahallesi halkının can ve mal güvenliğinin her şeyden önemli olduğunu vurgulayan avukat Çiçek, “Fakat Büyükşehir Belediyesi'ne kanunlarca verilmiş böyle bir görev bulunmadığından, özel şirketlerin yol ihtiyacının karşılanması, görevi kötüye kullanma suçunu oluşturur ve kamu zararı söz konusudur. Bunu gerekçe göstererek, halkın parasıyla halkın sırtından yeni yol yapılamaz” dedi. Mevzuattaki çözümün şirketlerin faaliyetini durdurup, altı ay süre verilip yeni yolu yapmalarının istenmesi olduğunu belirten Çiçek, “Mevcut yol, taş ocakları açılırken, işletme projesine uygun olarak, ocakları işletenler tarafından yapılmış olsa ve sonradan bu güzergâh değişikliği söz konusu olsaydı, belediyenin bu yeni yolun masraflarını karşılamasını biraz olsun anlardık. Böyle bir şey söz konu değil. Yeni bir yol projelendirilmesi ve gerekli kamulaştırma giderlerinin de ruhsat sahibince karşılanması gerekir” ifadelerini kullandı.

‘MADEN OCAKLARI İLÇENİN İKLİMİNİ DEĞİŞTİRİYOR’

Bölgedeki maden ocaklarının ve geçiş yolunun Orhangazi’nin yıllardır problemi olduğunu söyleyen CHP Orhangazi İlçe Başkanı Ender Teke, “Ağır tonajlı araçlar, kamyonlar kontrolden çıkıyor ve kazaya sebebiyet veriyor. Bölge halkı, orada alternatif bir yolun yapılmasını istiyordu. Yıllardır gelen yerel yönetimler, alternatif yol yapılacağını söyledi ama kimse böyle bir girişimde bulunmadı. Yapılan yeni yol, sadece fabrika araçlarının kullanacağı değil, vatandaşın da kullanacağı alternatif bir yoldur. İşin mevzuat kısmını bilmiyoruz. Halkın güvenliği için yolun olması önemli. Bu durumun kamunun zararına olup olmaması da önemli” diye konuştu.

Maden ocaklarının bulunduğu alanın hassas bölge olduğunu aktaran Teke, “Orhangazi’nin havasını kirletiyor. İlçenin iklimini değiştiriyor. Zararı olan, faydası olmayan bir yer ama yıllardır işletmeler devam ediyor. Karadeniz Madencilik’in kurduğu beton santrali de kaçak yapıldı. Belediye, ruhsatsız çalışmalara göz yumuyor. Bu madencilik şirketinin sahibi Hakkı Üçüncü, her dönem iktidar partisinden milletvekili adaylığı olan biri” şeklinde konuştu.