Berkant Gültekin: 'Google bu yazıyı sevmeyecek'
Google'ın algoritma değişikliğine tepkiler devam ediyor. Algoritmaların her zaman sorunlu olduğunu belirten BirGün yazarı Berkant Gültekin, 'yeni bir patika bulmak gerekir' diye yazdı.
DUVAR- Google Türkiye, bir süre önce algoritma değişikliğine giderek bağımsız haber sitelerinin içeriklerini "Google haberler" ve "Keşfet" akışlarından çıkarttı. Bu da ciddi bir trafik azalmasına neden olurken, haber sitelerinin gelirlerinde de düşüş yaşandı. Konuyu köşesine taşıyan BirGün yazarı Berkant Gültekin, "Bu sorunla ilgili Google Türkiye’den herhangi bir muhatap bulunamadığı gibi, şirket yapılan güncellemeye ilişkin şeffaf bir bilgilendirme de paylaşmıyor." diye yazdı. Bilgiye ulaşımda internetin önemli bir mecra olduğuna değinen Gültekin, arama motorlarındaki tekelleşmenin aslında tam tersi bir sonuç doğurduğunu, algoritmalarla gerçek bilgiye ulaşımın engellendiğini belirtti.
Berkant Gültekin'in "Google bu yazıyı sevmeyecek" başlıklı yazısının bir bölümü şöyle:
"Öncelikle şunu sormalıyız; ister aramalarda isterse de 'Haberler' ya da 'Keşfet' aracılığıyla olsun, Google’ın önümüze çıkardığı sonuçlara tereddütsüz güvenebilir miyiz? Üstelik elimizde Google’nın algoritmasının çok sağlıklı işlemediğini gösteren somut örnekler varken… Uluslararası Basın Enstitüsü’nün (IPI) 2020’de kamuoyuyla paylaşılan Türkiye Dijital Medya Raporu, Google’ın internette haber araması yapan kullanıcıların yüzde 90’ından fazlasını iktidarın güdümündeki 3 medya organına yönlendirdiğini verilerle ortaya koymuştu. Geçen sene yapılan cumhurbaşkanlığı seçimlerinde muhalefet aleyhine hazırlanan montaj videoya yer veren içeriklerin, Google aramalarında üst sıralarda çıktığını da ülke gündemiyle ilgilenen herkes hatırlayacaktır.
(...)
Elbette gazeteciliğin tek problemi Google değil. Yoğun haber paylaşımlarının yapıldığı X (eski adıyla Twitter) ve Facebook gibi sosyal medya platformları da benzer defolar barındırıyor. Algoritmanın ne tür politik ve ekonomik saiklerle hangi paylaşımları karşınıza çıkaracağının bir garantisi yok. Belirli hesapları takip etmeniz, düzenli olarak onların paylaşımlarını göreceğiniz anlamına gelmiyor. Bunların yarısını görebilmek bile mucize. Buna karşın hiç takip etmediğiniz, hatta özellikle takip etmemeyi seçtiğiniz hesapların paylaşımları ansızın ekranınızda belirebiliyor.
(...)
Meselenin bir tarafında okur diğer tarafında medya kuruluşları var. Her iki taraf da birbirine karşı sorumlu. Sürekli bilâbedel haber talep etmenin gazeteciliği iyi bir yere götürmediği ortada. Sonuçta Google’ın, medyanın bu kadar merkezinde olmasının nedeni ekonomik kaygılar. BirGün gibi bağımsız yayın organları, ayakta kalabilmek için Google’dan gelen reklam gelirine ihtiyaç duyuyor. Bugün yaşadığımız sorun belki de kısa vadede çözülecek. Fakat hem medya ortamının demokratikleşmesi hem de bağımsız gazeteciliğin daha güçlü nefes alması için gerek Google’ın gerekse de X, Facebook türü aracıların rolünün minimuma indirilmesi ya da bu enstrümanların daha bilinçli/kontrollü bir şekilde kullanılması şart.
Elbette bu ideal işleyişi bugünden yarına mümkün kılmak zor. Yine de bir patika açmak gerekli."
(ALINTI)