Beşli konsorsiyum üç durağı yapmadı: Zarar 82 milyon lira

Sayıştay tespitine göre İstanbul Havalimanı'nı işleten Cengiz-MAPA-Limak-Kolin-Kalyon grubu inşasıyla yükümlü oldukları 3 metro durağını bitirmeyince yeni ihale yapıldı. Zarar 82 milyon lira.

Sayıştay raporunda, Cengiz-MAPA-Limak-Kolin-Kalyon Ortak Girişim Grubu'nun neden olduğu zarara yer verildi.
Google Haberlere Abone ol

DUVAR - Sayıştay raporlarına göre İstanbul Havalimanı'na 9 durak olarak planlanan metro hattının üç durağını, (havalimanına bağlı olan) Cengiz-MAPA-Limak-Kolin-Kalyon Ortak Girişim Grubu'nun yapması gerekiyordu fakat yapılmadı. Halk TV'den Hazar Dost'un haberine göre inşaat işi, bakanlığın kasasından metro inşaatının Gayrettepe bölümünü yapan yüklenici firmaya verildi. Fakat hattın havalimanı dışındaki bölümünü de Cengiz, Kolin ve Kalyon yapıyordu. Yani havalimanını işleten şirketler, kendi sorumluluklarında olan alana metroyu yapmayınca iş, metro inşaatı işini de alan şirkete kaldı. Devlet, bu şirkete ekstra para ödedi. Cengiz-MAPA-Limak-Kolin-Kalyon Ortak Girişim Grubu ise ödemeyi havalimanı işletmesi bitimiyle, yani 25 yıl sonra yapacağını bildirdi.

SAYIŞTAY 'ORTAKLIK İNCELENMELİ' DEDİ

Sayıştay raporuna göre İstanbul Havalimanı-Gayrettepe Metrosu inşaat ihalesi, Kolin ve Şenbay Holding tarafından alındı. Ardından Şenbay ortaklıktan çekildi, paylarını Cengiz ve Kalyon'a devretti. Üç ortaklı bu işletme, aynı zamanda İstanbul Havalimanı'nı da işleten şirketler. Yani metro hattını havalimanına getiren şirketler, havalimanından sonrasındaki inşaatı tamamlamayarak devlete yaptırdı. Sayıştay incelemesinde bu ortaklık yapısının da incelenmesi gerektiği belirtilirken "Görevli şirket (metro için) ortaklık yapısı itibarıyla metro yüklenicisini kapsamakta ve havalimanı yüklenicisi ile metro işi yüklenicisinin aslında aynı firmalardan oluştuğu sonucu ortaya çıkmaktadır" denildi. 

Sayıştay'ın raporunda "Projeye ağır bir yük getirmiştir" denildiği belirtilen haberde "Cengiz-MAPA-Limak-Kolin-Kalyon Ortak Girişim Grubu'nun yapmadığı dolayısıyla Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı'nın üstlendiği iş, metro inşaatı için devletin belirlediği ücretin çok üstünde olduğu için Sayıştay raporda 'İlgili kazı imalatının kamu birim fiyatının yaklaşık 20 katıdır. Yaşanan durum ekonomik anlamda da projeye ağır bir yük getirmiştir' diye bahsediyor" ifadeleri kullanıldı.

Sayıştay raporunda ayrıca "83 milyon lirayı kaynağa dönüştürmüşler, hukuka uygun değil" denilerek incelemelerin ve bulguların ardından Sayıştay Başkanlığı'nın, metro ve havalimanı ihalelerindeki ortaklık nedeniyle, inşaatı Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı'na yaptırmış olmalarının şirketlere, 7 milyon 950 bin Euro'luk (83 milyon lira) finansal bir kaynak aktarılması anlamına geldiği belirtildi. Sayıştay, bu durumun ekonomik olarak devlete zarar verdiğini belirtti. (Kaynak)