Bursa'nın ulaşım projeleri: Bu hikaye ne zaman biter?
59 yıllık demiryolu hayali, hayal olan Görükle Metro Hattı, zemin sorunlarıyla bitirilemeyen Doğancı Tüneli, Balat çıkışı unutulan Geçit İstasyonu… Bursa'nın ulaşım projeleri başka baharlara kaldı.
BURSA - Bursa’nın önemli ulaşım ve altyapı projeleri, yıllardır söz verilen tarihlerde tamamlanamıyor. Doğancı Barajı Tüneli’nden Bursa-Ankara Yüksek Hızlı Tren Hattı’na kadar birçok proje, farklı nedenlerle gecikiyor. Bir dönem Bursa’da Karayolları 14. Bölge Müdürü olarak görev yapan Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, gündeme getirilen projelerin tamamlanma süresi için önümüzdeki yılları işaret ediyor.
HIZLI TREN 2016’DA GELECEKTİ, 2028 HEDEFLENİYOR
Bursa’nın bitmeyen önemli projelerinden birisi Bursa-Ankara Yüksek Hızlı Tren Projesi. Bursalıların demiryolu hayalini gerçeğe dönüştürecek Bursa Yüksek Hızlı Tren Hattı’nın temeli, 23 Aralık 2012’de dönemin Başbakan Yardımcısı Bülent Arınç, Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım ve Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanı Faruk Çelik'in katıldığı törenle atılmıştı.
Seçim dönemlerinin en önemli malzemesi olan hızlı tren hattının 2016’da ilk sefere çıkacağı duyurulmuştu. Bitirileceği duyurulan yılın üzerinden 8 yıl geçmesine rağmen kentte hızlı tren çalışmaları devam ediyor. 2021 yılında yeniden ihale edilen Bandırma-Bursa-Yenişehir-Osmaneli Yüksek Standartlı Demiryolu Hattı projesinin ihalesini yaklaşık 9,5 milyar liralık teklifiyle Kalyon İnşaat kazanmıştı.
6 Aralık’ta Bursa’da konuşma yapan Bakan Uraloğlu, Ankara-Bursa Hızlı Tren Hattı'nı Ankara-İstanbul Yüksek Hızlı Tren Hattı'na bağlantılı olarak inşasını sürdürdüklerini belirtti. Uraloğlu, bu demir yolu hattında 105 kilometrelik Osmaneli ile Bursa arasındaki işleri 2025 yılı sonunda tamamlamayı, Bursa ile Bandırma arasını ise 2028 yılı içinde bitirmeyi hedefledikleri bilgisini verdi.
DOĞANCI BARAJI TÜNELİ ZEMİN SORUNLARI NEDENİYLE BİTEMİYOR
İhalesi 2017’de yapılan temeli 2018 yılında atılan Doğancı Barajı Tüneli için genel seçimlerden önce milletvekili adayı olan dönemin Sanayi ve Teknoloji Bakanı Mustafa Varank, 2023 yılı sonunda açılacağını söylemişti. Orhaneli, Büyükorhan, Harmancık’a ulaşımı kolaylaştıracak 2 bin 36 metre uzunluğundaki tünel, yaşanan zemin sorunları nedeniyle bugüne kadar bitirilemedi. 2 kez tamamlama ihalesi yapılan ve süre uzatımı verildi. CHP Bursa Milletvekili Nurhayat Altaca Kayışoğlu’nun Doğancı Barajı Tüneli’nin ne zaman bitirileceği ile ilgili verdiği soru önergesine Bakan Uraloğlu’ndan 2025 hedefleri arasında olduğu yanıtı verildi.
ACELE AÇILAN GEÇİT İSTASYONU’NDA BALAT ÇIKIŞI UNUTULDU
Dönemin Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu tarafından 2 Nisan 2021’de Bursa Şehir Hastanesi’ne kesintisiz ulaşımı sağlayacak Emek- Şehir Hastanesi Metro Hattı’nın temeli atılmıştı. Eski Bakan Karaismailoğlu, “Bursa Emek-YHT Gar-Şehir Hastanesi Metro Hattı’nı 2023 yılı içerisinde tamamlamayı hedefliyoruz. Hattın faaliyete geçmesiyle birlikte toplam ekonomik kazancımız 871.47 Milyon Dolar olacak” demişti. 2024 yılı bitmek üzereyken hattın yerel seçim öncesi acele şekilde tek açılan Geçit İstasyonu’nda Balat’a çıkış yönü unutuldu. Emek – Şehir Hastanesi Raylı Sistem Hattı 6.1 kilometre uzunluğunda 4 istasyonlu olacak. Bakan Uraloğlu, 6 Aralık’ta Emek- Şehir Hastanesi Metro Hattı’nın bittiğinde saatte 80 kilometre işletme hızıyla günlük 410 bin Bursalıya hizmet vereceğini söyledi. Projeyi 2025 yılı sonuna yetiştirerek bitirmeyi hedeflediklerini ekledi.
HAYAL ÇIKAN PROJE ÜNİVERSİTE-GÖRÜKLE METRO HATTI
"Üniversiteden Görükle'ye giden hat projesinin hayal olduğunu öğrenmiş bulunuyoruz" diyerek duyurmuştu Bursa Büyükşehir Belediye Başkanı Mustafa Bozbey. Üniversite- Görükle Metro Hattı'nın seçim öncesinde temeli atılmıştı. Bedeli yaklaşık 170 milyon dolar olan projenin ihalesi gerçekleştirilmemiş. 3,5 kilometre hat uzunluğunda ve iki istasyonlu Bursaray’ı Uludağ Üniversitesi’nden Görükle’ye ulaştıracak metro hattı için 23 Ocak 2023 tarihinde Cumhurbaşkanı Erdoğan’ın katılımıyla temel atma töreni yapılmıştı. Mustafa Bozbey, 10 Temmuz’da yaptığı açıklamada, "Seçim öncesi temeli atılan Üniversite-Görükle Hattı. Aslında böyle bir proje yok. Proje sadece tasarımda var ama finansman ayrılmamış" demişti.
ÜÇ YILDIR BAŞLANAMAYAN GÖRÜKLE KAVŞAĞI
Görükle Mahallesi - İzmir Yolu - Kayapa Mahalleleri ve Otoyol Bağlantısı yapılarak Kavşak Bölgesinde yaşanan trafik sıkışıklığı önlenmiş olacaktı eğer planlanan proje hayata geçirilebilseydi. Kamulaştırmada bazı parsellere yönelik dava açılması nedeniyle 3 yıldır proje uygulamaya alınamadı. Bakan Uraloğlu, CHP Milletvekili Kayışoğlu’nun soru önergesine verdiği yanıtta Görükle Kavşağı’nın 2025 yılı yatırım programına teklif edildiğini belirtti.
SİVRİHİSAR-BURSA OTOYOLU PROJESİ: ‘RAFTA KALMAYA MAHKUM BİR PROJE’
Yıllardır Sivrihisar-Bursa Otoyolu Projesi’nden söz edilir. TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu’nda Saadet Partisi Bursa Milletvekili Mehmet Atmaca’nın kentin bitmeyen ulaşım projelerine dikkat çektiği konulardan biri. 2011’de projesi yapılmış, Sivrihisar’a kadar yapılmış, fakat 2018’de tasarruf önlemlerine takılmış bir proje. Bakan Uraloğlu’nun soru önergesine verdiği yanıta göre, Ankara-Bursa Otoyolu Projesi’nde ön proje çalışmalar tamamlanmış, yapımı ise KÖİ projeleri kapsamında değerlendiriliyor. Vekil Kayışoğlu, “Yani rafta kalmaya mahkûm bir proje olarak önümüzde duruyor” yorumunda bulunuyor.