CEO'lara göre uzaktan çalışma hayatımızda artık kalıcı

Pandemiyle gelen kriz, dijital trendleri hızlandırarak günlük yaşamı beklenenden çok daha hızlı dönüştürdü. Covid-19’un getirdiği değişikliklerin kalıcılığı konusunda CEO’ların büyük bölümü uzaktan çalışmanın ve otomasyonun artık hayatımızda sürekli yer edeceği konusunda hemfikir.

Google Haberlere Abone ol

DUVAR - PwC Türkiye’nin geleneksel Çözüm Ortaklığı Platformu, bu sene 'Geleceği Yeniden Keşfetmek' temasıyla düzenlendi. 19'uncusu düzenlenen platformda, Türkiye’nin önde gelen yöneticileri, Covid-19 sürecinin etkilediği mali ve ekonomik gündeme dair son gelişmeleri ele aldı. Etkinlik, 21-25 Aralık tarihlerinde PwC Türkiye Experience Center'dan yapılan, 2 ana oturum ve 33 sunumdan oluşan çoklu webcast canlı yayını şeklinde gerçekleştiriliyor.

DAHA SANAL İŞ MODELLERİ, ÇALIŞAN ODAKLI DÖNEM

PwC Türkiye Kıdemli Ortağı Cenk Ulu, bugünkü ana oturumun açılış konuşmasında iş dünyasının krize nasıl tepki verdiğini, bu dönemi nasıl değerlendirdiğini ve 'geleceği yeniden keşfetmek' yolunda üstlendiği rolü anlattı. Krizin, dijital trendleri hızlandırarak yaşam biçimlerinin öngörülenden çok hızlı bir şekilde dönüşmesine neden olduğunu anlatan Ulu, şu değerlendirmede bulundu:

Cenk Ulu

"İnsanların çalışma, yemek yeme, iletişim kurma, eğlenme ve öğrenme şekillerindeki davranışları çok daha hızlı şekilde değişti. Bu durumun iş dünyasına yansımalarını küresel ve Türkiye araştırmalarımızda ele aldık. CEO’lara göre iş modelleri dijital ürün ve hizmetlerle daha da sanal hale gelirken çalışma ortamımız ve şeklimiz de daha çalışan odaklı hale gelecek. Covid-19’un hayatımıza getirdiği değişikliklerin kalıcılığı konusunda CEO’ların büyük bölümü uzaktan çalışmanın ve otomasyonun artık hayatımızda sürekli yer edeceği konusunda hemfikir. CFO’lar için ise gelir akışlarını yeniden yapılandırmada veya geliştirmede en fazla rol oynayacak unsur yeni ürün veya hizmet geliştirmek olacak.”

PwC Türkiye Vergi Hizmetleri Ortağı Ersun Bayraktaroğlu moderatörlüğünde gerçekleşen “Öngörülemeyen gelecekte birlikte yol almak” başlıklı ana oturumda İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Finans Ana Bilim Dalı Öğretim Üyesi Prof. Dr. Ali Hepşen, İletişim Danışmanı Pınar Saklıyan Koçali, Emaar Türkiye CEO'su Feyzi Tecellioğlu ve PwC Türkiye İnsan Kaynakları Lideri Sibel Eren, COVID-19'la birlikte hız kazanan dönüşümü, bu dönemde yaşadığımız gelişmeleri ve gelecekte keşfedilmeyi bekleyen yenilikleri yorumladı.

TECELLİOĞLU: LÜKS TÜKETİM YÜZDE 250 ARTTI

Emaar Türkiye CEO'su Feyzi Tecellioğlu konuşmasında yeni yatırım planlarını ve AVM'lerin pandemi sürecinden nasıl etkilendiğini anlattı. Ziyaretler azalınca AVM'lerdeki tüm perakendecilerin ciro kaybettiğini belirten Tecellioğlu, en çok da yeme içme sektörünün zorda olduğunu söyledi. Normal alışveriş daralırken, üst gelir grubuna hitap eden lüks tüketim ayağında yüzde 250'lik bir artış olduğu bilgisini veren Tecellioğlu, bu durumu ise seyahat kısıtlamasına bağladı: "Yurtdışına seyahatlerin kısıtlanması, zaten dışarı giden kesimin burada harcama yapmasına neden oldu."

PROF. DR. HEPŞEN: 2021 ZOR KARARLARIN ALINDIĞI BİR YIL OLACAK

İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Prof. Dr. Ali Hepşen ise son gelişmeler ışığında 2021 başı olarak umut edilen ekonomik toparlanmanın küresel çapta da 2021'in son çeyreğinden önce zor olduğu değerlendirmesinde bulundu. 2021'in zor kararların bir yıl olacağının altını çizen Hepşen'in kısa ve orta vadede ekonomik süreçlere ilişkin analizi şöyle:

"Önümüzdeki yıl sürdürülebilirlik öne çıkacak. Aynı şekilde 'kazandığını harca' temel tutum olmaya devam edecek. Yani kredi gibi yöntemlerle senin olmayan paraya erişmeye çalışmak ve bu şekilde harcama yapmak geri planda. Bu da talep darlığı demek. İhracatın yanısıra turizm ve ulaştırma sektörlerinin 2021'in son çeyreğine kadar toparlanması zor görünüyor. AB en önemli ihracat partnerimiz. Oradaki durgunluk çarpan etkisiyle bizi de etkiliyor. Bu da Türkiye için çok farklı kararların alındığı bir dönemi beraberinde getirecek. Daha da sıkılaşmaya doğru giden bir ekonomik düzen bizleri bekliyor.

Üreticilerin de, tüketicilerin değişen alışkanlıklarına göre üretim modellerine hızla uyum göstermesi ve üretim bantlarını bu doğrultuda değiştirmesi gerekiyor.

TEMERRÜT RİSKİ

 Ekonomi nereye gidecek? Ana belirleyici olan pandemi ortamının ne zaman geride kalacağı... Önümüzdeki 3 yıl daha korumacı politikaları beraberinde getirecek. ABD Merkez Bankası (Fed) Başkanı Jerome Powell'ın da dediği gibi bankalar ve şirketler açısından temerrüt riskini de beraberinde getirecek. Ondan sonraki süreç, alışkanlıklarımızın hızla değişeceği bir süreç ve temel argüman yeniye ne zaman adapte olacağımız, eskiye dönüş değil... Yeni dönem şirketlerde sabit giderlerden tasarruf da sağlıyor, yeni iş modelleri de önümüzdeki 5 yılda bu doğrultuda şekillenecek gibi görünüyor."