Chiharu Shiota ile 'Dünyalar Arasında', İstanbul Modern'de

Japon sanatçı Chiharu Shiota’nın 'Dünyalar Arasında' sergisi, Japonya ile Türkiye arasındaki diplomatik ilişkilerin kurulmasının 100. yıldönümü kapsamında, İstanbul Modern’de izleyicilerle buluşuyor.

Google Haberlere Abone ol

DUVAR - Japonya ile Türkiye arasındaki diplomatik ilişkilerin kurulmasının 100. yıldönümü kapsamında, Japon sanatçı Chiharu Shiota’nın İstanbul Modern için özel olarak ürettiği geniş ölçekli yerleştirmesini içeren 'Dünyalar Arasında' sergisi, bugün ziyaretçilerle buluşmaya başladı. 

Dün İstanbul Modern de gerçekleşen basın toplantısında konuşan Chiharu Shiota, "26 sene önce Japonya’dan Almanya’ya taşındığımdan beri ‘ara bir yerde’ yaşıyormuş gibi hissediyorum. Japonya’da yaşarken ulusal kimliğim hakkında pek düşünmezdim, bazen Japon olduğumu bile unuturdum. Herkes seninle aynı kültürde yetiştiğinde, bu, etrafındaki hava gibi görünmez hale gelir. Ancak Almanya’da yaşadığım için ulusal kimliğimle daha fazla yüzleştim. Birçok milletten insanın bulunduğu bir ortamda yaşıyorum ve hepimizin farklı kültürleri soluyup yaşayarak büyüdüğümüz çok aşikâr. Sadece daha Japon hissetmekle kalmadım, aynı zamanda her şeyden önce bir Japon olarak algılandım" dedi.

Shiota sözlerine şöyle devam etti:

"Bugün ise diğer tüm çağrışımların ötesinde kendimi bir Japon sanatçı olarak görüyorum. Ayrıca, bu serginin Japan Foundation tarafından desteklenmesi ve Türkiye-Japonya diplomatik ilişkilerinin yıldönümünde düzenlenmesinin yanı sıra Avrasya’nın sınırındaki eski bir limanda gerçekleşmesi gerçek olamayacak kadar mükemmel."

'CHIHARU SHIOTA'NIN ÇALIŞMALARINI İSTANBUL'DA SERGİLEYEBİLMESİ ÇOK ANLAMLI'

Japonya’nın Türkiye Büyükelçisi Katsumata Takahiko da Japonya ile Türkiye arasındaki diplomatik ilişkilerin tesisinin 100. yıldönümü kapsamında bilgi verdi. 

Takahiko şu ifadeleri kullandı:

“Chiharu Shiota önceki çalışmalarında ‘yaşam ve ölüm’ ile ‘bellek ve gerçeklik’ gibi iki kavram arasındaki sınır üzerine derinlemesine düşünmüş olduğundan, çalışmalarını iki kıta arasında bulunan İstanbul’da sergileyebilmesinin çok anlamlı olduğunu düşünüyorum. İstanbul Modern'i mayıs ayında ziyaret ettiğimde müze binasının yaratıcı tasarımından, sergilerinden ve İstanbul Boğazı'na bakan güzel manzarasından çok etkilendim. Bir ziyaretçi olarak Shiota'nın sergisinin böyle mükemmel bir yerde gerçekleşecek olmasından memnuniyet duyuyorum."

'İZLEYİCİNİN FİZİKSEL VE DUYGUSAL OLARAK YAPITLA İLİŞKİYE GEÇMESİNİ ARZULUYOR'

Serginin küratörü Öykü Özsoy Sağnak ise, sanatçının İstanbul Modern’deki yerleştirmesinde sergi salonunu ağ benzeri kırmızı ipliklerle sardığını ve bu çalışmasında kullandığı bavulları da bu kütlenin içine yerleştirerek “yokluk içinde var olma” temasına vurgu yaptığını söyledi. 

Sağnak, “Bir seyahat öncesinde ihtiyacımız olan kişisel eşyalarımızı özenle yerleştirdiğimiz bavulların her biri, sanatçı için bir insanı temsil ediyor. Shiota bavulları, duyguları ve anıları taşıyan, geçmişe ve geleceğe vurgu yapan semboller olarak görüyor. Bavullar fiziksel olarak mekanda varlıklarını devam ettirirken, sahipleri ise sadece silik bir görüntü olarak hafızamızda kalıyor. Her biri birbirine kırmızı iplerle bağlı bavullar, ev, aidiyet, kimlik gibi hem kişisel hem de kolektif temaları izleyiciye sorgulatan görsel bir bağlam yaratıyor. Böylece Shiota, zaman, mekân, hareket ve bellek kavramlarını da yerleştirmelerine katarak, izleyicinin fiziksel ve duygusal olarak yapıtla ilişkiye geçmesini arzuluyor" dedi.