Daralan pazarda büyüyen 10 marka
Eylül’de otomobil satışları geçen yıla göre yüzde 14 azalırken, dokuz aylık süreçte yerinde saydı. En bilinen markalar kayıp yaşarken, bu ortamda kârlı çıkanlar da vardı. Özellikle zirve şaşırtıcı.
DUVAR- Türkiye ekonomisinin gidişatı, otomobil satışlarının seyrinden rahatlıkla okunabilir. Krediye erişimdeki zorluk, yüklenen vergiler, soğutulmaya çalışılan iç piyasa derken; bu yılın dokuz aylık döneminde otomobil ve hafif ticari araç pazarı yüzde 1,2 azaldı. Otomotiv Distribütörleri ve Mobilite Derneği'nin (ODMD) verilerine göre, otomobil satışları dokuz aylık dönemde yüzde 0,9 oranında artsa da Eylül ayında sert şekilde frene basarak yüzde 14,6 düştü. Yıl toplamında 673 binden biraz fazla sıfır otomobil satıldı. Düşüş ülkemizde en çok tercih edilen markalara yansırken, bu ortamda satışlarını artırmayı başaranlar da oldu.
YENİ GELEN ÇİNLİLER
Ülkemizde 49 farklı markanın otomobilleri satılıyor. 2024’ün üç çeyreklik sürecinde 25 markanın satışları geçen seneye göre arttı. Ancak listemize altısını almak doğru olmaz, çünkü bu yıl ilk kez tüketiciyle buluştular. Bunlardan Renault’nun lüks spor modelleri konumladığı Alpine’i çıkarırsak, diğer beşi Çinli markalar. Aralarında Türkiye’de yatırım planlayan BYD’nin de olduğu bu markalardan en dikkat çekicisiyse Jaecoo oldu. Ağustos’ta pazara giren marka, sadece iki ayda 1.336 adet araç satışına imza attı.
ORTA SINIF KAN KAYBEDİYOR
Ülkemizde geleneksel olarak en çok satılan Fiat, Volkswagen, Peugeot, Opel, Citroen, Dacia ve Ford gibi markalar için 2024 şimdiye dek iyi geçmedi. Fiat, geçen yıla göre 35 bin adet daha az satarak neredeyse üçte bir oranında geriledi. Opel ise yüzde 31 daralmayla 14 bin adet daha az satabildi. Adı geçen diğer markalardaki düşüşler daha sınırlıydı. Toyota, Skoda, Seat, Renault ve Hyundai satış kaybı yaşamayan orta sınıf markalar arasında yer aldı. Toyota satışlarını yüzde 33, Skoda ise yüzde 22 artırdı.
LÜKS PAZARI EKONOMİYİ TAKMIYOR
Geçen yıla göre satışları artan 19 markanın altısı lüks sınıfın temsilcilerinden geldi. Aralarında Land Rover, Lamborghini, Volvo ve Jeep’in de bulunduğu bu grubun dikkat çekeniyse Mercedes-Benz. Diğer güçlü Alman rakiplerinden BMW’nin satışları yüzde 9,7; Audi’nin ise yüzde 24 gerilerken, Mercedes-Benz satışları dokuz aylık periyotta yüzde 22 artışla 20 bin adedi geçti. Mercedes-Benz ülkemizde en çok tercih edilen 13’üncü marka olurken, rakipleri 18 ve 19’uncu sırada yer aldı.
Bu genel değerlendirmenin dışında, yılın dokuz aylık döneminde satışlarını oransal olarak en çok artıran ve özellikle zirvedekilerin şaşırtıcı olduğu ilk 10 marka ise şöyle sıralandı: