DEM Partili Güneş'ten Bakan Tekin'e 'anadilinde eğitim' önergesi
DEM Parti Milletvekili Beritan Güneş, Bakan Yusuf Tekin'e anadilinde eğitim hakkına ilişkin sorular yöneltti. Güneş, 'Tekçi söylemde ısrar etmenin kabul edilebilir bir tarafı yoktur' diye konuştu.
DUVAR - DEM Parti Mardin Milletvekili Beritan Güneş, Milli Eğitim Bakanı Yusuf Tekin'e anadilinde eğitime ilişkin soru önergesi verdi.
Güneş, soru önergesindeki yazılı açıklamasında, şu ifadelere yer verdi:
Anadilde eğitimin pedagojik açıdan kritik ve hatta olmazsa olmaz bir kriter olduğu ulusal ve uluslararası birçok dil bilimci tarafından desteklenmektedir. Türkiye’de birçok farklı dili konuşan halkın yaşadığı, birçok farklı kültürü barındırdığı göz önüne alındığında hem bu dillerin nesiler boyu aktarılamamasının önüne geçmek hem de çocukların öğrenme düzeyi açısından kendi anadillerinde eğitim görmeleri zaruridir. Kanadalı dilbilimci Jim Cummins, Dil ve Güç adlı kitabında iki dilli olmanın zihinsel gelişim anlamında önemine vurgu yaparak çocukların kendi anadillerinde eğitim görmelerinin bir gereklilik olduğunu vurgulamaktadır. Cummins yine başka bir makalesinde iki dilli eğitimin ardındaki ampirik olarak desteklenen teoriler göz önüne alındığında eğitimciler ve öğrenciler arasında hem dil öğrenimini hem de kimlik oluşumunu geliştiren olumlu bir işbirliğinin ortaya çıkacağını ve anadilde eğitimin çocuklar ve eğitimciler arasındaki iletişimi güçlendireceğini savunmaktadır.
'TEKÇİ SÖYLEMDE ISRARCI OLMANIN KABUL EDİLEBİLİR BİR TARAFI YOKTUR'
Bugün Birleşmiş Milletler üyesi 194 ülkenin 113 tanesinde birden fazla resmi dil bulunurken birçok ülke de anadilinde eğitim verilmektedir. Türkiye’de farklı dil ve etnik kimlikleri inkar etmek üzere kurulan ve “Tek dil tek millet” söylemlerinin çok kültürlü bir coğrafyada birçok soruna sebep olacağı aşikarken, bu tekçi söylem birçok ülke tarafından uzun yıllar önce terk edilmişken, bu söylemde ısrarcı olmanın eğitim bağlamı başta olmak üzere kabul edilebilir bir yanı yoktur.
Türkiye’de bugün canlılığını koruyan tek kimlik esasına dayalı politikalara karşı anadilinde eğitim hakkı; Kürtlerin (Kurmanc, Zaza) başta olmak üzere Lazların, Çerkezlerin, Asuri-Süryani-Keldanilerin ve Mıhellemilerin siyasal ve toplumsal alandaki en temel talebidir.
Bu meşru talebin karşısında yüzyıldır olduğu gibi AKP hükümetlerinin tavrı da Kürtçe anadilinde eğitim veren okulları/kreşleri, Kürtçe üzerine çalışmalar yapan İstanbul Kürt Enstitüsü, Kürdi Der’i kapatmak, Kürtçeye katkı sunan akademisyenleri üniversitelerden ihraç etmek ve Kürtçe öğretmenleri atamamak olmuştur. Buna karşın kamuoyuna büyük bir reform olarak lanse edilen seçmeli Kürtçe dersleri ise sembolik olmanın ötesine geçememiştir.
'ANADİLİ TEMELLİ ÇOK DİLLİ EĞİTİM HAYATA GEÇİRİLMELİDİR'
Türkiye tarihi boyunca uygulanagelen asimilasyon politikalarının yerine farklılıkların birlikte yaşamının güçlendirilmesi, toplumsal barışın sağlanması, çocukların eğitim hakkından tam olarak yararlanması için anadili temelli çok dilli eğitim hayata geçirilmelidir. Anadilinde eğitimin önündeki engeller ortadan kaldırıldığı ve çok dilli eğitim yerleşik kılındığı takdirde pedagojik, psikolojik ve toplumsal birçok sorunun çözümü de beraberinde gelecektir.
Güneş, Bakan Tekin'e şu soruları yöneltti:
1 - Dünyada ve Birleşmiş Milletler üyesi 113 ülkede birden çok resmi dil kullanılıyorken Türkiye’de milyonlarca kişinin konuştuğu Kürtçenin kamusal alanda ve resmi alanlarda yasaklanmasının sebebi nedir?
2 - Temel insan haklarından olan anadilinde eğitim hakkı, Türkiye'de konuşulan Kürtçe, Süryanice, Ermenice, Lazca ve daha birçok dilde neden sağlanmamaktadır?