Dijital yayınlara abone olanların yüzde 58'inin tercihi film ve dizi
Yapılan bir araştırmada dijital yayın yapan mecralara abone olanlar, "Hangi alanlar için içerik satın alırdınız?" sorusuna yüzde 57,71 ile "film/dizi" yanıtını verdi
DUVAR - Dünyada olduğu gibi Türkiye’de de dijital yayıncılık hızla ilerliyor. Buna paralel olarak dijital yayın yapan mecralara abonelik oluşturan ve düzenli abonelik ücreti ödeyenlerin sayısı da hızla artıyor. Türkiye’de artık neredeyse herkesin bir veya birden fazla aylık düzenli olarak ödediği sosyal mecra abonelikleri var.
Bunlardan kimisi reklam çıkmasın diye yapılmış abonelikler, kimisi de doğrudan film, dizi gibi içeriklere ulaşabilmek için düzenli ödenen bedeller. Kullanıcılar, bu aboneliklerin sistematik olarak zamlanması gerçeği ile de karşı karşıya.
Almanya’da üç yıldır faaliyet gösteren KiVVON, abonelik sistemleriyle ilgili yaptığı anketi Türkiye’deki takipçilerine duyurdu. Araştırmada aylık düzenli abonelikleri tahtından edebilecek ‘tek seferlik ödeme’nin kullanıcılarda oluşturacağı etkiye de değinildi.
10-16 Mayıs 2024 tarihlerinde Türkiye'de 45 ili kapsayan araştırmada 1050 kişi görüş belirtti. Araştırmanın sonuçları şöyle:
“Katılımcıların yüzde 60’ından fazlası gençlerden oluşurken yüzde 18’ini öğrenciler, yüzde 53,62’sini ise çalışanlar oluşturdu. Katılımcıların yüzde 35,33’ü İstanbul’dan, yüzde 19,43’ü Ankara’dan, yüzde 16,57 ise İzmir’dendi.
Araştırmanın katılımcıları, “Hangi alanlar için içerik satın alırdınız?” sorusuna yüzde 57,71 ile “film/dizi” yanıtını verdi. Katılımcıların yüzde 38,48’i ise “müzik” yanıtını verdi. Araştırmada oy alan video, haber, ekonomi, eğitim ve spor kategorilerinin oranları da ciddi bir ağırlık oluşturuyor.
“Abonelikler için ödediğiniz aylık toplam tutar ne kadar?” sorusuna, aylık olarak 0-100 TL arası diyenler katılımcıların yüzde 24,19’unu, 100-200 TL arası diyenler yüzde 21,24’ünü, 200-300 TL arası diyenler ise yüzde 18,10’unu oluşturuyor.
Herhangi bir aboneliği olmadığını belirtenler ise katılımcıların yüzde 12,10’unu, “Aylık 500 liradan fazla harcıyorum” diyenler ise katılımcıların yüzde 8,57’sini oluşturuyor.
'UZUN VADEDE MALİYET TASARRUFU'
Araştırmadaki “İçerikleri en çok nerede tüketiyorsunuz?” sorusuna katılımcıların yüzde 65,71’i “içerikleri sosyal medyada tüketiyorum” diyor. Soruya "televizyon" yanıtını verenlerin oranı ise yüzde 22,76. “Abonelik mi, tek seferlik ödeme mi?” sorusuna tek seferlik ödeme yanıtını verenlerin, gerekçeleri de önemli. Tek seferlik ödemeyi tercih edeceklerin yüzde 25,12’si “uzun vadede maliyet tasarrufu” derken, yüzde 21,79’u ise “esneklik ve tercih özgürlüğü”nü ön plana çıkarıyor.
Kullanıcıların yüzde 20,17’si “abonelik tuzağından kaçınma”yı önemserken, yüzde 19,07’si ise “abonelik yükümlülüğünden bağımsızlık” nedeniyle tek seferlik ödemeyi tercih edeceğini vurguluyor.