Panama Kanalı 2 yıllık çalışmayla yeniden doğdu

Panama Kanalı’nı genişletme çalışmaları iki yıl uzadı ve oldukça pahalıya mâl oldu. Amerika’nın en önemli su yolundan artık 14 bin konteyner taşıyan gemiler de geçebilecek.

Google Haberlere Abone ol

DUVAR - Atlas ve Pasifik okyanuslarını birbirine bağlayan tarihi kanalın genişletilen kısmı, hizmete açıldı. Kanalın 50 metre genişliği ve 300 metre boyundaki genişletme çalışmalarının maliyeti yaklaşık 5,5 milyara mâl oldu.

EN KESTİRME SU YOLU

Deutsche Welle Türkçe'nin haberine göre; Panama Kanalı’nın uzunluğu 82 kilometreyi buluyor. Büyütme ve tahkim çalışmaları sırasında kanal genişletildi ve derinleştirildi. Pasifik ve Atlantik Okyanusları arasında daha fazla geminin geçebilmesi için kanal kapakları ve savaklar büyütüldü.

TARİHİ YOLCULUK 

“Cosco Shipping Panama” yenilenen Panama Kanalı’ndan geçen ilk gemi olacak. Çin armatörlük şirketinin gemisi kurayla seçildi. Kaptan Jude Rodrigues Yunanistan’ın Pire limanından ayrılışta, “Panama Kanalı’ndan çok kereler geçtim ama genişletilen kanaldan geçecek ilk geminin kaptanı olmak bambaşka bir duygu”, dedi.

MAKET ÖLÇEĞİNDE DEV KANAL

Kılavuzların gemileri yenilenen kanaldan kazasız geçirebilmeleri için gemi maketleriyle kurs gördüler. Okyanuslar arasındaki yeni kanaldan 49 metre genişliğinde ve 366 metre uzunluğundaki gemiler geçebilecek. Kanalın yük kapasitesi yüzde 100’lük artışla yılda 600 milyon tona çıktı.

GEÇ TAMAMLANDI

Kanal inşaatının maliyeti öngörülen tutarın 2 milyar dolar üzerine çıkarak 5,25 milyar doları buldu. Toplam 40 bin kişinin çalıştığı inşaatın tamamlanması iki yıl uzadı. Kanalın genişletilmesinde dağlar düzlendi, 150 milyon metreküplük hafriyat yapıldı ve 192 bin ton çelik kullanıldı.

DEV GEMİLERE DEV HAVUZLAR

Kanal boyunca su seviyesini düzleyen üç büyük havuz bulunuyor. Son yıllarda daha büyük gemilerin inşa edilmesi nedeniyle havuzlar kanalın kritik noktaları olmuştu. Bu nedenle havuzların büyütülmesine de önem verildi. Dünya sularında seyreden gemilerin yüzde 96’sı Panama Kanalı’ndan geçebilecek.

EKONOMİNİN MOTORU

Kanal, 3,8 milyon nüfuslu Panama’nın can damarı sayılıyor. Devlet kanal sayesinde yılda 1 milyar dolar gelir sağlıyor. Kanaldan sağlanan gelirin on yıla kadar 4 milyar dolara çıkması bekleniyor. Bu paranın bir bölümü turizmden elde ediliyor. Panama’ya gelen her turist mutlaka kanalı da görmek istiyor.

ABD’DEN BAĞIMSIZLIK 

Kanal 1999 yılında Panama’nın mülkiyetine geçti. O yıla kadar Panama Kanalı’nı ABD kontrol etmekteydi. Amerikan birlikleri kanal inşaatının başlamasından bir yıl önce, 1903’te bölgeyi işgal etmiş ve kanalın sınırsız kullanım hakkı bir anlaşmayla ABD’ye verilmişti. Kanal 17 yıl önce Panama devletine devredildikten sonra ilk kez kâra geçti.

ASIRLIK SU YOLU

15 Ağustos 1914’te Panama Kanalı’nı geçen ilk gemi 200 yolcu taşıyan ‘Ancona’ gemisi olmuştu. İlk kanal Amerikan kara kuvvetleri mühendislik kolordusu tarafından inşa edildi. 1905 – 1914 yılları arasındaki inşa çalışmaları sırasında 6 bin kişi kazaya uğrayarak hayatını kaybetti.

KUZEYDEKİ RAKİP

Nikaragua daha geniş ve daha büyük bir kanal inşa etmek üzere kolları sıvadı. İnşaatı bir Çin konsorsiyumu finanse ediyor. 2015 yılındaki temel atma töreni Nikaragualılar ve çevre dostları tarafından protesto edildi. Nikaragua’daki kanalın, Panama Kanalı’nın kıtadaki en büyük ticari su yolu olma özelliğini tehlikeye sokabileceği belirtiliyor.