Avrupa'da turizm alt üst oldu!
AB ülkeleri ile yaşanan gerilimler sonrası turizmde sinyaller iyi değil. Turizmci, "Şu anda beklemedeyiz. Hollanda, Belçika, Danimarka birlikte hareket ediyor. Avrupa turizmi altüst oldu" diyor...
DUVAR - Yıllardır başta Hollanda ve Belçika olmak üzere Avrupa’dan Türkiye’ye turist taşıyan Corendon Grubu kurucu ortağı Yıldıray Karaer, Hollanda ile yaşanan siyasi gerginlik nedeniyle şirket olarak ‘beklemede’ olduklarını söyledi. Hollanda halkının ‘Nazi’ kelimesine içerlediğini belirten Karaer, “Şu anda beklemedeyiz. Rezervasyonlar sağa sola çekilmek isteniyor. Yani Hollandalı turistler rezervasyonlarını değiştirmek istiyor. Başka destinasyonlara yöneliyorlar. Rezervasyonlar da durdu”dedi.
Dünya gazetesinden Fikri Cinokur'un haberine göre, yaşanan siyasi gerginliğin turizm sektörü açısından çok kötü olduğunu ifade eden Yıldıray Karaer, şöyle devam etti: “Hollanda ve çevre ülkelerden her yıl Türkiye’ye 900 bin-1 milyon turist geliyordu. Türkiye’deki terör olayları, Suriye’ye asker girişi gibi nedenlerle 2016 yılında bu sayı gerilemişti. Geçen yıl yüzde 40-50 düşüş olmuştu. Ancak bu yıl Hollanda ile kriz olmadan önce bu düşüş yüzde 25’e gerilemişti. Şu anda beklemedeyiz. Hollanda, Belçika, Danimarka birlikte hareket ediyor. Avrupa turizmi altüst oldu.”
Profesyonel Otel Yöneticileri Derneği (POYD) Başkanı Hakan Duran da geçen yıl Türkiye’de yaşanan olumsuz gelişmeler nedeniyle Alman ve Hollandalıların ciddi çekince içine girdiğini ifade ederek, “Almanlar Türkiye’yi seviyorlar. Türkiye fanatiği 5-6 milyon Alman var. Bir bu kadar da karasız var. Kötü kriz dönemlerinde Türkiye’ye gelen Alman sayısı 3 milyonu buluyor. Biz kararsız grupları kazanmak istiyoruz” dedi. Geçen yıl 2,5 milyon Alman turistin Türkiye’yi ziyaret ettiğini anımsatan Duran, bu yılın iki aylık döneminde Alman pazarında geçen yıla göre yüzde 50 kayıp yaşandığına dikkat çekti. Duran sözlerini şöyle tamamladı: “İyimser tabloyla bakacak olursak son dakika rezervasyonları, Türkiye’de makul fiyat, lüks tesisler ve kaliteli hizmet ile Almanlar yine Türkiye’yi tercih edecek diye düşünüyorum. Yüzde 40 kayıp olabilir. Antalya’ya 1.5 milyon Alman bekliyoruz. Hollanda’dan her yıl 350 bin turist geliyordu. Bu yıl 150 bin civarında bekliyoruz. Hollanda pazarında yüzde 65 kayıp var.”
KAMPANYA ÖNERİSİ
Türkiye ile Almanya arasında bozulan ilişkilerin yeniden düzeltilmesi amacıyla TOBB’un Almanya’da "Bir fincan kahvenin 40 yıl hatırı var" kampanyası başlatması istendi.
TÜRSAB Yurtdışı Temsilcisi ve GermansFans GmbH Yönetim Kurulu Başkanı Hüseyin Baraner, Almanya’da bozulan ilişkiler nedeniyle turizm yapmanın, seyahat acenteleri ile pazarlık yapmanın olanaksız hale geldiğini belirterek, “Bundan en çok zararı yine TOBB’a bağlı şirketler zarar görecek. TOBB’un Almanya’da çok iyi bağlantıları var. TOBB Başkanı Rifat Hisarcıklıoğlu ile Alman Başbakan Merkel çok iyi dostlar. Hisarcıklıoğlu, Merkel’in tuttuğu çok önemli bir isim ve Alman ekonomisinin güvendiği bir isim. Türkiye ile Almanya arasında bozulan ilişkilerin düzeltilmesi için Alman kanaat önderlerini kullanmalıyız” dedi.
Türklerin, Anadolu insanının dostlarıyla tartışabileceğini ama her zaman dost kalmak istediğini vurgulayan Hüseyin Barener, “Bu nedenle dünyada dostluk üzerine kahve içen tek ülkeyiz. Bir fincan kahvenin 40 yıl hatırı var. Almanya’da Türkiye’yi çok seven önemli isimler var. Almanlar Türkiye hayranı. Özellikle 3. yaş kuşağı olan Almanlar Türkiye hayranı” diye konuştu.
Yüzbinlerce Alman vatandaşının Almanya’daki Türk şirketlerinden yaş meyve sebze başta olmak üzere Türk ürünlerini satın aldığına dikkat çeken Baraner, şöyle devam etti: “Bu nedenlerden dolayı Almanya ile ilişkilerimizi düzeltmemiz gerekiyor. Almanya’da 3 milyon haneye küçük paketlerle Türk kahvesi göndererek, (Bir fincan kahvenin 40 yıl hatırı var) kampanyası başlatılmalı. TOBB bunu gerçekleştirebilir.
UMUT MOSKOVA'DA
Yeni turizm sezonuna moral bozukluğu ile başlayan turizmciler umutsuz döndükleri Berlin Fuarı’ndan sonra Moskova Uluslararası Turizm Fuarı’nda moral buldu. Dünyanın en önemli fuarlarından olan Moskova Turizm Fuarı’na (MITT) Antalya Ticaret ve Sanayi Odası’nın yanı sıra AKTOB, TUROFED gibi turizm örgütlerinin yöneticileri ve çok sayıda turizm firması adeta çıkarma yaptı. Kültür ve Turizm Bakan Yardımcısı Hüseyin Yayman'ın da katıldığı fuarın açılmasıyla birlikte Türkiye ve Antalya stantları adeta Rus ziyaretçilerin akınına uğradı. ATSO Başkanı Davut Çetin, Antalyalı turizmcilerin yeni sezon öncesi moral bulması açısından bu fuarın büyük önem taşıdığını belirtti. Rusya ile Türkiye'nin düzelen ilişkilerinin kendilerini umutlandırdığını ifade eden Çetin, şunları kaydetti: “Turizmde olumlu ve güçlü sinyaller alıyoruz. Net bir gösterge olmamakla birlikte Antalya’ya gelen Rus turist sayısı ocakta 2 bin 400’den 16 bine çıktı. Erken rezervasyonlarda da göstergeler gayet iyi. Antalya Tanıtım AŞ başta olmak üzere fuarda Antalya bölgesi stantları adeta Rusların akınına uğradı. Türkiye’ye ve Antalya’ya özel bir ilgi var. Bu güzel havanın rezervasyonlara da yansımasını bekliyoruz. 2015 sezonunu geçeceğimizi ümit ediyorum.”
Fuara ilişkin değerlendirmede bulunan Kültür ve Turizm Bakan Yardımcısı Hüseyin Yayman da, Türkiye ile ilgili Rusya’daki ilk tatil rezervasyonlarının çok olumlu ve 2014 rakamlarının dahi üzerinde olduğunu belirterek, “2017’den çok ümitliyiz. Hedefimiz, bu yıl 5 milyon Rus dostumuzu Türkiye’de ağırlamak” dedi. Türkiye’nin geleneksel tanıtımının dışında yeni bir tanıtım paradigması gerektiğine işaret eden Yayman, “Bu noktada Türk dizileri çok önemli. Türkiye’yi Rusya’da sadece deniz, kum ve güneş parantezinde değil, aynı zamanda kültür turizmi, spor turizmi, sağlık turizmi ve inanç turizmi konuları da olmak üzere başka alanlarda da daha fazla tanıtacağız” şeklinde konuştu. 2019’un “Türkiye- Rusya Kültür ve Turizm Yılı” ilan edilmesini de değerlendiren Yayman, şunları kaydetti: “Çalışmalar hemen başladı. Büyük fuar ve sergilerin açılması, tarih, kültür ve gastronomi turizminde çalışmalarımız olacak. Herkesin ezberini bozan kültür ve turizm yılı olacak.”