Diyarbakır'da ihaleler yargıya taşınıyor
Diyarbakır Ticaret ve Sanayi Odası (DTSO), Karayolları 9. Bölge Müdürlüğü ve Bağlar Belediyesi tarafından davet yöntemiyle yapılan ihalelerin iptali için harekete geçti. DTSO, davetli ihaleden vazgeçilmemesi halinde suç duyurusunda bulunacağını açıkladı.
DİYARBAKIR - Diyarbakır Ticaret ve Sanayi Odası (DTSO), Karayolları 9. Bölge Müdürlüğü ve Bağlar Belediyesi’nin, Diyarbakır firmalarını devre dışı bırakarak il dışındaki taahhüt firmalarına davetiye göndererek ihale vermesine tepki gösterdi. DTSO, şaibeli olarak nitelendirdikleri ihalelerinin iptal edilmemesi durumunda sorumlular hakkında suç duyurusunda bulunacağını açıkladı.
Diyarbakır Ticaret ve Sanayi Odası Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Kaya konuya ilişkin yaptığı yazılı açıklamada, ortada ihaleyi alelacele yapmayı gerektirecek herhangi bir neden olmadığına dikkat çekerek, "Karayolları 9. Bölge Müdürlüğü ve Bağlar Belediyesi'nin yaptıkları ihalelerde birçoğu il dışında bulunan taahhüt firmalarına davetiye göndererek, merkezleri Diyarbakır’da bulunan firmaları ihale dışında tutmaları kabul edilemez. Karayolları 9. Bölge Müdürlüğü 30 Aralık 2019 tarihinde davet ve pazarlık usulü ile Diyarbakır-Mardin Karayolu ihalesini yapmış, yüzde 20,29 kırımla iş bir firmaya verilmiştir. Bu ihale sonucunda hem firmaların rekabet etmeleri engellenmiş hem de çok düşük bir kırımla iş ihale edilerek devlet zarara uğratılmıştır. Bağlar Belediyesi de kent içi asfalt ihalesi için Diyarbakır dışından çok sayıda firma davet ederken her nedense ilimizin en güçlü ve en donanımlı firmaları davet edilmemiştir. Bu da gerek kamu yararı gerekse de taahhüt firmaların iş alma hakkının ihlali açısından yanlış bir uygulamayı doğurmaktadır.”
Diyarbakır’daki firmaların söz konusu ihale şartlarını yerine getirebilecek nitelikte olduğuna belirten Kaya, şunları ifade etti: “İlimizde faaliyet yürüten taahhüt firmalarının birçoğu kendi çalışma alanı içerisinde yer alan işleri çok rahatlıkla yerine getirebilecek teknik donanım ve makine parkına sahiptir. Bazı firmalarımız ise milyonlarca lira değerindeki asfalt plentini kurarak bölgede iş yapabilmenin altyapısını oluşturmuşlardır. Nihayetinde ilgili kamu kurumlarının geçmişte yapmış oldukları ihalelerde yerel firmaların ihaleleri üstlenmesi durumunda işlerini ne derece iyi ve kaliteli yaptıklarına bütün kamuoyu tanıktır. Buna rağmen Karayolları 9. Bölge Müdürlüğü ve Bağlar Belediyesinin Diyarbakır’ın en güçlü ve en deneyimli taahhüt firmalarına davetiye göndermeden, çoğunluğu il dışındaki firmaları davet ederek, ilimiz sınırları içerisindeki altyapı işlerini ihale etmeleri doğru bir yaklaşım değildir.”
ŞİRKETLERİN İHALEYE GİRMESİ ENGELLENDİ
Davetli ihale yönteminin Diyarbakırlı firmaları dışladığını belirten Kaya, “Her iki kurum şaibeyi ortadan kaldırmak ve şeffaf bir yöntem olan açık ihaleyle yapmaları gereken ihaleleri davet yöntemiyle yaparak ilimizdeki şirketlerin ihaleye girmelerini engellemişlerdir. Bu uygulamaların doğal sonucu olarak yerel firmalarımızın tümü ya şirket merkezlerini bölge dışına taşımak ya da kapatmak zorunda kalacaklardır” eleştirisinde bulundu.
İhalelerin açık, şeffaf ve rekabete uygun yapılması gerektiğine vurgu yapan Kaya, söz konusu uygulamanın istihdamı da olumsuz yönde etkileyeceğini ifade etti. Kaya, son olarak davetli ihalelerden dönülmediği taktirde yargı yoluna başvuracakları uyarısında bulundu ve ekledi: “Karayolları 9. Bölge Müdürlüğü ve Bağlar Belediyesi'nin yaptıkları şaibeli ihaleleri acil olarak iptal yoluna gitmemeleri durumunda, ihalelerin iptali için odamız yetkililer hakkında suç duyurusunda bulunacaktır."
(DUVAR)