En çok artan ve azalan harcamalar

TEPAV'ın derlediği verilere göre 1 Mayıs haftasında her 3 alışverişten 1'i internet üzerinden yapıldı. Bir önceki haftaya göre gıda harcamaları yüzde 4 azalırken, elektrik-elektronik eşya, bilgisayar harcamaları yüzde 13 arttı.

En çok artan ve azalan harcamalar
Google Haberlere Abone ol

DUVAR - Korona virüsü salgını, online alışverişin genel harcamalardaki payını katladı. Türkiye Ekonomi Politikaları Araştırma Vakfı (TEPAV), Merkez Bankası verileri üzerinden, harcama kalemlerine göre tüketicilerin haftalık ve aylık banka kartı/kredi kartı harcaması ile haftalık/yıllık değişimleri inceledi.

Buna göre tüketim harcamaları mayısın ilk haftasında, bir önceki haftaya göre yüzde 18 (2,3 milyar lira) arttı. 1 Mayıs haftasında banka kartı ve kredi kartı kullanılarak 15 milyar 3oo milyon lira tutarında harcama yapıldı.

YILLIK BAZDA HARCAMA AZALDI

Bir önceki yılın aynı dönemine (15 Mart-3 Mayıs 2019) göre kıyaslandığında 13 Mart-1 Mayıs 2020’de yapılan harcamaların tutarı yüzde 10, işlem adedi ise yüzde 18 azaldı.

MARKET HARCAMASI BİRİNCİ SIRADA

Mayısın ilk haftasında banka/kredi kartı ile yapılan harcamaların yüzde 27’sini (4.1 milyar TL) market ve alışveriş merkezleri, yüzde 10’unu (1.6 milyar TL) kamu/vergi ödemeleri, yüzde 8’ini (1.3 milyar TL) elektrik-elektronik eşya, bilgisayar ve yine yüzde 8’ini (1,2 milyar TL) çeşitli gıda harcamaları oluşturdu.

En çok artan ve azalan harcamalar - Resim : 1

Banka ve kredi kartıyla internet üzerinden yapılan alışverişin oranı ise yüzde 20'den yüzde 32'ye çıktı. Bu yöntemle alışverişin parasal karşılığı ise 4 milyar 900 milyon lira oldu.  Alışverişin 932 milyon TL’si yani yüzde 6’sı ise telefonla yapıldı. Böylece 1 Mayıs haftası itibariyle alışverişin üçte biri internet üzerinden yapıldı.

1 Mayıs haftasında bir önceki haftaya kıyasla market ve alışveriş merkezleri harcamaları yüzde 4, çeşitli gıda harcamaları yüzde 4 azalırken, elektrik-elektronik eşya, bilgisayar harcamaları yüzde 13, internet üzerinden yapılan alışverişler yüzde 43 arttı.

Bir önceki haftaya oranla 1 Mayıs haftasında sadece market ve alışveriş merkezleri, çeşitli gıda, kumarhane /içkili yerler ve havayolları harcamalarında düşüş görüldü. En fazla artış ise kamu/vergi ödemeleri, araç kiralama-satış/servis/yedek parça, sigorta, kulüp/dernek/sosyal hizmetler harcamalarında görüldü.

EN ÇOK ARTAN VE AZALAN HARCAMALAR

Bir önceki yılın aynı dönemine göre  (15 Mart-3 Mayıs 2019) kıyaslandığındaysa 13 Mart-1 Mayıs 2020’de en fazla artış yüzde 45 ile market ve alışveriş merkezleri, yüzde 37 ile elektrik-elektronik eşya, bilgisayar ve yüzde 18 ile çeşitli gıda harcamalarında görüldü.

Aynı dönemde harcamaların en fazla azaldığı kalemler şöyle sıralandı: Havayolları yüzde 79, konaklama yüzde 79, kumarhane/içkili yerler yüzde 69, seyahat acenteleri/taşımacılık yüzde 67, yemek yüzde 57 ve giyim ve aksesuar harcamalarında yüzde 52.

(EKONOMİ SERVİSİ)