Elektrikli uçan taksiler vaatlerini yerine getirecek mi?
Volocopter, Avrupa Havacılık Emniyeti Ajansı’nın 2024 Paris Yaz Olimpiyatları'na hazır olabilmeleri için önümüzdeki birkaç ay içinde 'uçan taksilere' izin vermesini bekliyor.
DUVAR - Havacılık girişimi olan Volocopter, 2024 Paris Yaz Olimpiyatları'nda tarih yazmayı umuyor. Her şey yolunda giderse, iki kişilik elektrikli hava aracı VoloCity, Paris çevresinde yolcu taşıyacak. Avrupa'da elektrikli dikey kalkış ve iniş (EVTOL) hava aracını kullanan ilk hizmet olacak.
Dünyanın dört bir yanındaki onlarca şirket, şehirlerin tam kalbine inebilecek daha sessiz, daha ucuz ve karbon nötr bir yolculuk vadeden EVTOL araçlarını geliştiriyor. Volocopter, Avrupa Havacılık Emniyeti Ajansı’nın (EASA), Olimpiyatlara hazır olabilmeleri için önümüzdeki birkaç ay içinde VoloCity adlı araçlarına izin vermesini bekliyor. Alman şirketin mali işler sorumlusu Christian Bauer, "Her şey hazır ve gelecek yılın ortasında harekete geçmeyi bekliyor” diyor. Üç güzergah, Paris'in merkezini, şehrin havalimanları ve helikopter pistlerine bağlayacak. Volocopter ayrıca turistik gezi için de imkân sunacak.
Uçuş rotlarını ve (vertiport adı verilen) iniş noktalarını organize etmek için çok çaba harcandı, çünkü bu Paris gibi kalabalık bir şehirde kolay değil. Buna yeni bir uçak geliştirmenin ve bunun için sertifika almanın teknik zorluklarını da eklediğinizde, Volocopter'in 12 yıllık tarihinde çok şey başardığı açık. Ancak bazıları, Volocopter ve rakiplerininin en büyük zorluklarla henüz karşılaşmadıklarını iddia edebilir. Önümüzdeki yıllarda, uçakları için talep olduğunu göstermeleri gerekecek.
Aküler en büyük sorun olmaya devam ediyor. Ağır ve pahalılar. Bu da EVTOL uçaklarının helikopterler, trenler ve arabalara göre menzilini azaltıyor ve maliyet avantajlarını sınırlandırıyor.
VoloCity'nin 35,5 kilometrelik bir menzili var. Şehir içerisindeki kısa turlar için yeterli, ancak bir helikopterin menziline kıyasla çok fazla değil. Christian Bauer, zorluğun farkında olduğunu söylüyor: "Şu anda bizi engelleyen şey, tüm çalışanlarımızın üzerinde yoğunlaştığı batarya teknolojisi."
Daha güçlü, daha ucuz bataryaların ortaya çıkacağını ve Volocopter'in daha düşük fiyatlarla hizmet sunabilecek daha büyük bir hava aracı yapmasını sağlayacağını söylüyor. "Helikopter hizmeti civarında daha yüksek fiyatlarla başlayacağız. Daha sonra, dört veya beş yolcu kapasiteli bir modelimiz olduğunda, kademeli olarak fiyatlarımızı aşağıya çekeceğiz“ diyor.
Yine Almanya merkezli Lilium şirketi, şimdiden daha büyük bir EVTOL geliştirdi. Altı kişiye kadar yolcu taşıyacak şekilde tasarlanmış, zarif görünümlü bir araç. Lilium, Volocopter gibi rotor kullanmak yerine, dikey kalkış ve ileri yönlü uçuş arasında uyum içinde eğilebilen, kanatları üzerine yerleştirilmiş 30 elektrikli jet motoru kullanıyor. 2025 yılında Avrupa Havacılık Emniyeti Ajansı’ndan (EASA) sertifika almayı bekliyor. Lilium, bu tür bir hava aracı için potansiyel olarak büyük bir pazar olduğunu ve sıkışık şehirlerin çevresinde veya demiryolu bağlantısının zayıf olduğu yerlerde hizmet sunabileceğini söylüyor.
Lilium’un CEO'su Klaus Roewe, "Düşük maliyetli iyi bir tren ağının olduğu yerde onunla rekabet etmek istemeyiz. Altyapının olmadığı ve altyapı inşa etmenin zor olduğu durumlarda devreye gireriz" diyor.
Shenzhen Eastern General Aviation'ın (Heli-Eastern) 100 Lilium uçağı satın almasına dair Haziran ayında açıklanan anlaşmaya işaret ediyor. Heli-Eastern, Çin'in Hong Kong, Şenzen ve Macao'yu içeren Büyük Körfez Bölgesi’nde hava bağlantısı sağlıyor. Roewe dağlar, adalar ve yarımadanın olduğu düşünüldüğünde yolculuğun "kabus" olabileceğini söylüyor.