Evim Mağdurları Platformu: Paramız nerede bilmiyoruz

Faizsiz ev ve araba finansmanı sağlayan şirketlerin denetimi BDDK’ya tabi tutuldu. Tasfiye edilen şirketlere ödeme yapan kişiler ise aylardır paralarını geri alamadıkları için TMSF’ye tepkili.

Finansevim şubeleri BBDK'nın düzenlemesi sonrası kapandı.
Google Haberlere Abone ol

Ogün Akkaya

ANKARA - Faizsiz ev ya da araba almak isteyen kişilerin başvurduğu, sonu ‘-evim’ ile biten şirketlere yönelik Temmuz 2021’de düzenleme yapıldı. Bu tarz şirketler, Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumu'nun (BDDK) denetimine tabi tutuldu.

BDDK, lisans alabilmek için minimum 100 milyon lira sermaye şartının yanı sıra yönetim, kurumsal organizasyon, teknolojik altyapı, bilgi güvenliği, mali şeffaflık ve denetim başlıklarında belirlenen kriterleri yerine getirmeyen 21 şirketi tasfiye etti, bu süreçte 8 şirket ise kendini feshetti. Kapanan şirketler nedeniyle 54 bin kişi mağdur oldu.

EVİM MAĞDURLARI PLATFORMU KURULDU

Yapılan düzenlenme sonrası Eminevim, Fuzulev, Sinpaş, İmece, Katılımevim, Çözüm Tasarruf ve Birevim hayatta kaldı. Evim Mağdurları Platformu adı altında bir araya gelen kişiler, sosyal medya hesapları üzerinden seslerini duyurmaya çalışıyor, bir yandan da oluşturdukları WhatsApp ve Telegram grupları üzerinden son gelişmeleri paylaşıp, yapacakları basın açıklamaları için örgütleniyor.

Sisteme para yatıran mağdurlar, Evim Mağdurları Platformu'nu kurarak çeşitli eylemler yaptı. 

TASFİYE SÜRECİNDE NE OLDU?

Tasarruf finansmanı şirketlerinin tasfiye sürecinde Tasarruf Mevduatı Sigorta Fonu (TMSF) tarafından şirketlerin ortak ve yöneticilerinin mal ve hak varlıklarına ihtiyati haciz işlemi gerçekleştirildi. Ülke çapında faaliyet gösteren 426 şubenin tümü kapatılarak, kiralık lokasyonlar boşaltıldı. Hali hazırda devam eden işlemler kapsamında kapanan şirketlere kayıtlı 53 bin 533 kişinin sözleşmelerinin incelenmesine devam ediliyor. Yürütülen çalışmalar sonrasında ise şirketlerin tasfiye bilançosu hazırlanarak, alacaklıların sıra cetveli düzenlenecek. Şirketlerin paraya çevrilebilen tüm menkul, gayrimenkul, hak ve alacakları tahsil edildikçe, sıra cetveline göre hak sahiplerine geri bildirim yapılacak.

‘TASFİYE SÜRECİ ŞEFFAF OLMADIĞI İÇİN ENDİŞE DUYUYORUZ’

Evim mağdurları, bir yandan Türkiye’nin farklı noktalarında eylemler yaparken bir yandan da TMSF’den gelecek açıklamayı bekliyor. Mağdurlar, geçtiğimiz eylül ayında TMSF binasının önünde bir araya gelmiş, basın açıklaması gerçekleştirmişti. Evim Mağdurları Platformu’ndan Tacettin Çataltepe, tasfiye sürecinde TMSF yetkilileri ile görüştüklerini belirtse de herhangi bir olumlu geri dönüş alamadıklarını söyledi. TMSF’nin çözüm odaklı tavır sergilemediğini, aksine mağduriyetleri sürdürdüğünü belirten Finansevim mağduru Çataltepe, yaşananlara ilişkin şunları belirtti: “Paramızın nerede olduğuyla alakalı bize aylardır herhangi bir açıklama yapılmıyor. Mağduriyetlerin giderilmesi sadece lafta kaldı. İşleyişe baktığımızda ortada somut bir adım yok. Alacak cetvelinde mağdurlar birinci sıraya konulmuş değil. Kimin parasının önce ödeneceğini bilmiyoruz. Konuşup, görüşmek için karşımızda bir yetkili bulamıyoruz. Yetkililerle yüz yüze görüştüğümüzde başka, telefonda görüştüğümüzde başka bir şey söylüyorlar. Yürütülen tasfiye süreci şeffaf olmadığı için endişe duyuyoruz.”

‘DEVLET PARAMIZIN ÜSTÜNE EL KOYDU’

 Tasfiye edilen bir başka şirket olan İstekevim mağduru Gökmen Gök ise 100 bin lira peşinat ile 350 bin liralık bir ev için sözleşme imzalamış. ‘İstekevim bize yalan söyledi’ diyen Gök, yaşadıklarını anlattı: “Şirket yetkilileri bizi mağdur etmeyeceklerini söylemişti. Şimdi ortada bize bilgi verecek ne bir çalışan var, ne de bir yetkili. ‘Takipte kalın’ diyorlar ama ne zamana kadar onu da bilmiyoruz. Eşimle boşanma aşamasına geldim. Durduk yerde mağdur edildik. Evimize huzursuzluk girdi. Faize bulaşmamak için girdiğimiz sistemde şimdi de devlet paramızın üstüne el koydu. Ev alabilmek için arabamı değerinin altında satarak, borç para alarak girdiğim sistemden geriye cebimde 5 lira kaldı. Evimize erzak alamadığımız, ayakkabı alamadığımız zamanlarda taksitleri ödemeye devam ettik. Şimdi ise bize asla açıklama yapmıyorlar. Ne olacağını, paramızı alıp alamayacağımızı bilmiyoruz. 15 Temmuz’da bir telefonla nasıl insanlar sokağa döküldüyse, 54 bin mağdur sokağa dökülebilir. O zaman ne olur orasını bilmiyorum. Türkiye’nin huzuru kaçar. Yetkililerin bir an önce açıklama yapmasını, paramızı geri ödemesini istiyoruz.”

‘BİZE DERS OLDU’

Hedefevim’den ev almak için başvuran, sisteme yazılan Funda Uykan da mağdurlar arasında. Uykan, “TMSF’den gelecek haberleri bekliyoruz ama sabrımız kalmadı” dedi. Yetkililere ulaşamadıklarını, son gelişmelere dair bilgi alamadıklarını söyleyen Uykan “Faizsiz dedik, çıkan reklamlara, çalışanların söylediklerine güvendik ama elimizde ne varsa gitti. Ofislere gidiyoruz kapı duvar. Çalışanları arıyoruz, geri dönen yok. Ne yapacağımızı bilmiyoruz. Devlet el attı ‘çözülecek’ diyorlar ama onlardan da arayan, soran yok. Sadece bekliyoruz, sabrımız kalmadı. Devletten telefon bekliyoruz. Ne yapıldığını bizimle paylaşmıyorlar. Her gün TMSF’nin sitesini kontrol ediyorum bir açıklama var mı diye. Ev alabilmek için borç harç bulduğumuz para gitti. Bize ders oldu. Bir daha asla. Bu saatten sonra gider bankadan kredi çeker, faizini öderim” dedi.