Anadolu’nun göbeğindeki Tanrılar kenti: Hattuşa
Hattuşa Antik Kenti, Anadolu Yarımadası’nda derin izler bırakmış Hitit Uygarlığı’nın bir mirasıdır. İlk olarak Fransız Gezgin Charles Texier tarafından 1834 yılında keşfedilen kent, UNESCO Dünya Mirası listesindeki 13 önemli yerden biridir. Hititler, Anadolu’da daha ileri bir uygarlık düzeyinde olan yerli halk Hattiler’den etkilenmiş, onların tanrılarını, dağ, ova, dere isimlerini, sanat ve üretim yöntemlerini benimsemişlerdir. Hattuşa’da bugüne kadar saray ve tapınaklar, binlerce tablet içeren arşiv yapısı, çoğu günümüze kadar oldukça sağlam durumda gelmiş olan anıtsal kapılar, (Aslanlı Kapı, Kral Kapı, Yerkapı) bulunmaktadır.
DUVAR - Hattuşa Antik Kenti, Anadolu Yarımadası’nda derin izler bırakmış Hitit Uygarlığı’nın bir mirasıdır. İlk olarak Fransız Gezgin Charles Texier tarafından 1834 yılında keşfedilen kent, UNESCO Dünya Mirası listesindeki 13 önemli yerden biridir. Hititler, Anadolu’da daha ileri bir uygarlık düzeyinde olan yerli halk Hattiler’den etkilenmiş, onların tanrılarını, dağ, ova, dere isimlerini, sanat ve üretim yöntemlerini benimsemişlerdir. Hattuşa’da bugüne kadar saray ve tapınaklar, binlerce tablet içeren arşiv yapısı, çoğu günümüze kadar oldukça sağlam durumda gelmiş olan anıtsal kapılar, (Aslanlı Kapı, Kral Kapı, Yerkapı) bulunmaktadır.
Kralların ikamet ettiği Büyükkale Saray Kompleksi, Aşağı Şehir’de ülkenin en yüksek tanrıları olan Fırtına Tanrısı Teşup ile Arinna’nın Güneş Tanrıçası’na adanmış olan Büyük Tapınak, Hitit Büyük Kralı II. Şuppiluliuma’nın yaptığı işleri anlatan yazıt yer almakadır. Yine Hiyeroglifli Oda, devasa boyutlarda tahıl ambarları, kısmen silinen Hititlere ait en uzun hiyeroglif yazıyı içeren Nişantepe Yazıtı gibi çok sayıda yapı gün ışığına çıkarılmıştır.
İlkbahardaki yeni yıl kutlamaları için kullanılan Yazılıkaya Açıkhava Tapınağı'nda, ülkenin önemli tanrı ve tanrıçaları sıra halinde kayaya kabartma olarak işlenmiştir. A ve B Odaları olmak üzere iki bölüm halinde gezilebilen Yazılıkaya, kaya betimlemeleri ile Hitit pantheonunu yansıtmaktadır. A Odasının ilk figürleri olan on iki yeraltı tanrısı kabartmasında, Arka duvarındaki ana konu Tanrı Teşup ile Tanrıça Hepat’ın karşılaşmasıdır.
Tanrıça dört dağ kütlesine basan bir yaban kedisinin üzerinde durmaktadır. Tanrıça figürlerinin sonunda, ana sahnenin karşısında bu açık hava tapınağının en büyük figürü IV. Tuthaliya bulunmaktadır. Girişin iki yanında görülen kanatlı ve aslan başlı iki demon kabartması, girişi korumak istercesine kaldırdıkları elleriyle betimlenmişlerdir. On iki yeraltı tanrısı kabartmaları B Odası’nda da görülmektedir. Bu tanrı kabartmalarının karşısındaki duvarda Tanrı Şarumma’nın, IV. Tuthaliya’ya sarılarak kılavuzluk etmesi sahnesi yer almaktadır.