Mahkeme sordu: Bu sanat mı?
1928’de Amerika’daki gümrük memurları Brancusi’nin Boşluktaki Kuş heykelini ‘mutfak eşyası’ olarak kaydedip sanatçıdan yüzde 40 gümrük vergisi talep ettiler. Brancusi, bu vergiyi ödememek için heykelinin bir sanat eseri olduğunu mahkeme karşısında kanıtlamak zorunda kaldı.
Boşluktaki Kuş, 1928,
DUVAR - 1928’de Amerika’daki gümrük memurları Brancusi’nin Boşluktaki Kuş heykelini ‘mutfak eşyası’ olarak kaydedip sanatçıdan yüzde 40 gümrük vergisi talep ettiler. Brancusi, bu vergiyi ödememek için heykelinin bir sanat eseri olduğunu mahkeme karşısında kanıtlamak zorunda kaldı.
MoMA’da Brancusi sergisi
Boşluktaki Kuş ile soyut sanatın Amerikan yasaları tarafından kabul edilmesini sağlayan Brancusi, ürettiği heykellerle sanata dair yıllardır aynı soruları sormamızı sağlıyor: Bir eseri anlamlandırmamızı sağlayan şey o eserin ismi midir? Eserin isminin esere anlam vermesi gerekli midir? Neyin sanat eseri olduğunu, neyin olmadığını nasıl ayırt ederiz?
MoMA’da Brancusi sergisi
New York MoMA’da açılan Constantin Brancusi sergisi, 18 Şubat 2019’a kadar devam ediyor. Sergide, çoğu MoMA koleksiyonunda bulunan 11 heykel yer alıyor. Bronz, ahşap ve taşı nasıl biçimlendirdiğini örneklendiren bu heykellerin, konusu genelde hayvanlar ve insanlardı. Brancusi’nin temel kaygısı, formun uzayda kapladığı alanı anlatmaktı. Sergide yer alan arşiv belgeleri, sanatçının hayatı hakkında detaylı bilgi veriyor.
Sonsuz Sütun, Versiyon I, 1918, meşe.
Romanya’da doğan Brancusi, gençliğinde yetenekli bir marangozdu. 1904’te Paris’e taşındığında önce kil ve bronz çalıştıktan sonra vazgeçip taş ve ahşaba yöneldi. Eserlerine verdiği isimler, hangi formu ele aldığını anlatıyordu. Formu aşırı derecede sadeleştirmesi, o dönem için devrimsel bir yenilikti. Romanya’nın halk sanatı ve Afrika sanatından esinlenen geometrik bir formu içeren Sonsuz Sütun, onun en soyut yapıtıydı ve sonsuzluğu anlatmayı başarıyordu.