Küçükçekmece'nin eski belediye başkanının projesi kaçak çıktı
Küçükçekmece'de inşaa edilen ve eski belediye başkanı Aziz Yeniay'ın yönetim kurulu başkanı olduğu 24 Gayrimenkul tarafından yapılan Cadde 24 projesi ile ilgili bilirkişi raporunda çarpıcı iddialar yer aldı.
DUVAR - Küçükçekmece Belediyesi’nin eski başkanı Aziz Yeniay’ın Yönetim Kurulu Başkanı olduğu 24 Gayrimenkul tarafından Halkalı Atakent’e inşaa edilen Cadde 24 projesine ilişkin bilirkişi raporunda, ruhsatın 'kaçak' olduğu yazıldı.
Buna göre, 2014 Mayıs ayında Atakent’in merkezinde home-ofis ve alış veriş caddesi konseptinde 299 bağımsız bölümden oluşan ve 200 milyon TL yatırımla hayata geçirilen Cadde 24 yapılırken çekme mesafelerine uyulmamış. 30 metre olması gereken arka bahçe mesafesi sadece 10 metre olarak inşa edilmiş.
Cumhuriyet gazetesinden Şehriban Kıraç'ın haberine göre, Küçükçekmece Belediyesi ve İBB Meclisi CHP Üyesi Av. Erhan Aslaner’in Cadde 24’ün imara aykırı yapıldığı ve işlemlerin iptali istemiyle açtığı davada bilirkişi raporunda projenin 'şehircilik ilkelerine' aykırı yapıldığını gösterdi. Harita Mühendisi Derviş Öner, Şehir Planlamacısı Doç. Dr. Tolga Ünlü ve Şehir Planlamacısı Dr. Yener Baş’ın hazırladığı ve İstanbul 8. İdare Mahkemesi’nin E:2015/1152 sayılı dosyaya ilişkin bilirkişi raporunda İstanbul İli, Küçükçekmece İlçesi, Halkalı Bölgesi, 21 pafta 5573 sayılı parselde yapılan binanın imara aykırı olarak yapıldığından bahisle 06.02.2014 tarih ve 93, 94, 95 sayılı yapı ruhsatları ile 12.12.2014 tarih ve 1327-1328-1329 sayılı tadilat yapı ruhsatlarının iptali istemine ilişkin şu değerlendirme yapıldı:
'ŞEHİRCİLİK İLKELERİNE TERS'
- Dava konusu ruhsatlara esas 14.06.2013 tarihli plan değişikliğindeki ‘Emsal’ tanımı bakımından dava konusu ruhsatlara esas plan değişikliğinde plan notu yoluyla tanımlanan emsal hesaplama biçimi, yoğunluk artırıcı bir plan değişikliği niteliğinde. Bu nedenle söz konusu plan değişikliğiyle kamuya aktarılan 2488 m2 yüzölçümlü 5572 parseldeki kreş alanının, söz konusu plan notu değişikliğinin getirebileceği yaklaşık 100 kişilik ek nüfusun ihtiyacı olan sosyal ve teknik altyapı alanlarını karşılayacağı tartışmalıdır. Bu alanın yeterli olduğu varsayılsa bile, dava konusu ruhsatlara esas plan değişikliğindeki yoğunluk artırıcı plan değişikliğini zorunlu kılan nedenlere ilişkin bir veriye rastlanmamaktadır.
- Dava konusu ruhsatlara esas planlardaki gibi, bir parselin Emsal hesabında kamuya aktarılan alanı da dahil eden plan notu, bu tür bir yaklaşım planlamayı salt nicel ölçütlere indirgeyen ve mekânın niteliğini göz ardı eden, dolayısıyla şehircilik ilkelerine özünde ters düşen bir yaklaşımdır.
'MEVZUATA AYKIRI'
- Taban alanı Kat Sayısı (TAKS) oranının belirlenmesinde 5572 sayılı kreş parselinin alanının da katılarak TAKS hesabı yapılması mümkün değildir. TAKS değeri 6901 m2 yüzölçümlü 5573 sayılı parsel üzerinden hesaplandığında, ister dava konusu yapı ruhsatlarında geçen 5080 m2 taban alanı baz alınsın, isterse de davalı İdarenin beyan ettiği 3086 m2 taban alanı baz alınsın, ortaya çıkan yüzde 73 ve yüzde 45 TAKS oranları, yönetmelikle belirlenen yüzde 40 TAKS sınırının üzerindedir ve dolayısıyla ilgili yönetmeliklere ve plan kararlarına aykırıdır.
'YÖNETMELİĞE AYKIRI'
- Arka bahçe mesafelerinin yetersizliği, dava konusu parselin 60.50 m. yüksekliğinde, 20 katlı bir bina inşası için yeterli parsel derinliğine sahip olmadığı görülmektedir.
- Dava konusu 93, 94 ve 95 sayılı yapı ruhsatlarına esas imar planı değişikliği notunun temelde yoğunluk artırıcı nitelikte olup, şehircilik ilkeleri bakımından bunu zorunlu kılan bir gerekçe ortaya koymadığı; söz konusu plan notu ile getirilen Emsal hesaplama yönteminin, şehircilik ilkelerini ve mekânın niteliklerini göz ardı eden bir yaklaşım barındırdığı; dava konusu 06.02.2014 tarih ve 93, 94, 95 sayılı yapı ruhsatları ile başlatılan bina inşaatının imar mevzuatında belirlenen TAKS koşullarına aykırı olduğu; dava konusu 06.02.2014 tarih ve 93 sayılı yapı ruhsatının çekme mesafeleri bakımından imar mevzuatına aykırılıklar taşıdığı sonucuna varılmıştır.
'Vergiden muaf tutuldu'
Küçükçekmece Belediyesi ve İBB Meclisi CHP Üyesi Av. Erhan Aslaner’in verdiği bilgilere göre, Cadde 24 boş bir arazi üzerine yapıldığı halde riskli yapı ruhsatı verilen proje kentsel dönüşüm kapsamına alınarak hem vergiden hem de harçtan muaf tutuldu. Bu şekilde kamu milyonlarca lira harç ve vergiden mahrum kaldı. Aslaner’e göre projenin inşaatına da Aziz Yeniay’ın belediye başkanı olduğu dönemde başlandı.
Aslaner, “Belediyenin burnunun dibinde yükselen binaya Küçükçekmece Belediyesi göz yummuştur. Bununla da kalmamış ve bu parsele ilişkin imar değişikliği ile çekme mesafeleri düşürülmüş ve imar kaçak yapıya uygun hale getirilmiştir. Bu imar planı değişikliğine karşı da tarafımızca açılan dava İstanbul 3. İdare Mahkemesi'nde devam etmektedir” dedi. İkinci projesi 2010’da 10 milyon TL ödenmiş sermaye ile Aziz Yeniay, Ahmethan Yılmaz ve Mehmet Çelik’in girişimleriyle kurulan 24 Gayrimenkul 24 konseptli projeler geliştiriyor. Cadde 24 şirketin ikinci projesi olarak hayata geçti. Projede lansmanı yapılan 196 bağımsız bölümün tamamının satışı iki haftasında satıldı. Proje Marmaray’a 3 km, Atatürk Havalimanı’na 10 km, TEM bağlantısına 2 km uzaklıkta bulunuyor. (Kaynak: Cumhuriyet)