Sirkeci-Halkalı banliyösü neden bitmiyor?

Sirkeci-Halkalı banliyö tren hattı 3 yıldır kapalı. Hattın 2018'de biteceği belirtiliyor. BTS Genel Sekreteri İshak Kocabıyık'ın ise buna itirazı var: "Yıllardır ilerleme yok, hattın 2018'de biteceğine dair hiçbir bilgi yok."

Google Haberlere Abone ol

DUVAR - Marmaray'a entegrasyon için kapatılan Sirkeci-Halkalı ve Söğütlüçeşme-Gebze arasındaki hattın yenileme işlemlerinde yaklaşık 3 yıldırı kayda değer bir ilerleme sağlanamadı. Milyonlarca İstanbulluyu ilgilendiren proje için Ulaştırma, Denizcilik ve Habercilik Altyapı Yatırımları Genel Müdürlüğü'nden aldığımız bilgilere göre; 31 Aralık 2018 tarihinde hatlar tamamlanacak. Fakat Birleşik Taşımacılık Çalışanları Sendikası Genel Sekreteri İshak Kocabıyık; 72 km.'lik bir yolun şu ana kadar 13 km.'lik kısmının tamamlandığını söyleyerek; "Projenin bitmesi için yıllardır çalışmalar yapılmıyor. 2018'de de bitmeyecek" diyor.

'BİLGİ VERİLMİYOR'

Banliyö hatlarını iyileştirme ve hızlı tren işletmeciliğine uygunlaştırma çalışmaları kapsamında Sirkeci-Halkalı banliyö tren hattı 23 Mart 2012 günü yolculu son seferini yaparak kapandı. 2012 yılından beri iyileştirme çalışmalarında ilerlemelerin olduğunu söylemek mümkün değil. Birleşik Taşımacılık Çalışanları Sendikası Genel Sekreteri İshak Kocabıyık, banliyö hatları raylarının söküldüğünü belirterek konuyla ilgili kamuoyuna herhangi bir açıklamanın yapılmadığını söylüyor: “Bu projenin Ulaştırma Bakanlığı ve bütçedeki ismi Gebze'den başlayıp Halkı'ya devam eden 72 km'lik hat. Bunun esasını eski demiryolu banliyö hattı oluşturuyor. Ama nasıl bir düşünce ve nasıl bir yaklaşımsa bu hattın sadece Marmaray kısmı konuşuluyor. Ayrılık Çeşmesi ve Kazlıçeşme arasındaki 13 km'lik kısım tamamlandı. Öbür tarafta ise bu banliyö hatlarının raylarını söktüler. Fakat kamuoyuna nasıl olacak nasıl yapılacak bu konuda herhangi açıklayıcı ve tatmin edici bir bilgi verilmiyor.”

'DEMİRYOLU İŞLETMECİLİĞİ SADECE RAY TAŞIMA DEĞİL'

29 Kasım 2015'te dönemin Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım, bu hattın tamamının 2018 yılında biteceğini söylemişti. Kocabıyık, senelerdir hiçbir iş yapılmadığını, projenin biteceğine ilişkin bu açıklamalar dışında bir şey göremediklerini söylüyor. Kocabıyık ayrıca, "Demiryolu işletmeciliği sadece ray taşıma ve ray döşeme değildir" dedi ve ekledi: “Bunun gerekli altyapısı, istasyon binalarının yapımı gibi bütün konular belirlendikten sonra ancak işletmeciliğe geçilebilir. Örneğin Marmaray'da işletilen 13 km'lik hatta bile korkunç sorunlarla karşı karşıya kalıyoruz. Mesela Topkapı Sarayı'nın bahçesindeki çöküntünün nedeniyle ilgili kimse bir açıklama yapmadı. Bütün bunları bir araya getirdiğimiz zaman bu hattın 2018'de tamamlanması mümkün gözükmüyor. Senelerdir hiçbir iş yapılamadı. Şimdi senelerdir bitmeyen, yapılmayan bir hattın tamamlanacağını söylemek inandırıcı olmaz.”

'SİYASİ İSTİKBAL İÇİN YAPILAN YATIRIMLAR'

Yüklenici firmalar arasında işin gecikmesinin bir öneminin olmadığını da belirten Kocabıyık, firmaların proje revizeleri ile zarar etmeden kurtulabileceklerini söylüyor. OHL firmasında sürekli süre artırma talebi yapılmasının işin ne zaman biteceğinin belli olmadığının göstergesi olduğunu ifade eden Kocabıyık'a göre bu tarz yatırımlar 'siyasi istikbal oluşturmak için' yapılıyor. “Mütteahhit firma açısından işin gecikmesinin bir önemi yok. Çünkü iş gecikse dahi onlar kendi süre artırımı, proje revizeleri ile zarar etmeden bu durumu kurtarırlar. Siyasi iktidar ve demiryolu işletmecisi bakımından bakıldığı zaman da şöyle bir durum ortaya çıkıyor: İşin ne zaman biteceğinin bilinmemesi ya da bitiş tarihine ilişkin ilan edilen sürenin sürekli değiştirilmesi ne yaptıklarını bilmedikleri anlamına geliyor. Bütün bunlar plansız, programsız bir projeye başlamalarının sonucudur" diyen Kocabıyık ekliyor, "Yapılacak yeni hatlarda 20 sene sonra yük ve yolcu taşımacılığının ne olacağına ilişkin bir master planı çerçevesinde herhangi bir tanımlama yapılmadı.”

İHALE DURDURULMUŞTU

Sirkeci-Halkalı ve Söğütlüçeşme-Gebze arasındaki banliyö hatları, Marmaray’a entegrasyon kapsamında üç yıl önce kapatılmıştı. Gebze-Halkalı arasında kesintisiz raylı sistem kurulmasını hedefleyen entegrasyon çalışmalarının 2015’in son aylarında tamamlanması planlanmıştı. İspanyol yüklenici OHL firması tasarla-yap modeliyle hayata geçecek olan proje için 1 milyar 42 Euro'luk teklif vermişti. Yüklenici OHL firması, Ağustos 2014’te, "Bitiremeyeceğiz 400 milyon Euro daha verin tamamlarız" diyerek işi durdurdu. 2015 yılının Mart ayında hattın açılması planlanmasına rağmen, bütçe yetersizliğinden ötürü çalışmalar süresiz olarak askıya alındı. 19 Haziran 2015 tarihinde firmanın sözleşmesi uzatılarak inşaat tekrar başladı. Ancak insanlar hattın ne zaman açılacağını bilmiyorlar.

'FİRMANIN SÖZLEŞMEYİ UZATMA HAKKI BULUNUYOR'

Ulaştırma, Denizcilik ve Habercilik Altyapı Yatırımları Genel Müdürlüğü'nden aldığımız bilgilere göre ise, sözleşmenin iş bitim tarihi 31 Aralık 2018. Firmanın ortaya çıkan problemlere karşılık olarak sözleşmenin uzatılma hakkının bulunduğunu aktaran yetkili şunları söyledi: “Çalışmalarda ortaya çıkan arkeolojik kazılarımız var. Tahliye ile ilgili problemler yaşadık. Yer tespiti yapılamayan konular var. Bütün bunlarla birlikte yüklenici firmanın bu süreyi uzatma hakkı bulunuyor. Fakat bu sürenin daha erken tamamlanması için bazı girişimlerde bulunduk. Yükleniciye böyle bir tarih verilme konusunda ikna edildi.”