Gemi trafik hizmetleri özelleştirilebilir

Yönetmelik değişikliği ile gemi geçiş hizmetleri, özel sektöre devredilebilecek. İstanbul Üniversitesi öğretim üyesi Yrd. Doç. Turkay Özdemir, gemi trafik hizmetlerinin kolluk görevi niteliği taşıdığını söyledi. Özdemir, "Mesele kolluk olunca, devlet bunu başkasına vermemeli" dedi.

Google Haberlere Abone ol

DUVAR - Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Ahmet Arslan, Kanal İstanbul Projesi'nin güzergahını açıkladı. Bakanlık, kısa süre önce de "Gemi Trafik Hizmetleri Sistemlerinin Kurulmasına ve İşletilmesine İlişkin Yönetmelik"te de değişikliğe gitti. Resmi Gazete'de yayınlanan düzenlemeye göre, söz konusu merkezler istenirse özel sektöre de devredilebilecek.

'BAŞKA BİR KURUMA İHTİYAÇ YOK'

İstanbul Üniversitesi Ulaştırma ve Lojistik Fakültesi Ticaret Hukuku Öğretim Üyesi Yrd. Doç. Turkay Özdemir, Kıyı Emniyeti Genel Müdürlüğü varken işletmenin başka bir kuruma verilmemesi gerektiğini söyledi.

Özdemir, "Gerek boğazlar gerekse tüm Türk karasuları bakımında yetkili Kamu İktisadi Kuruluşu olan bir kurum. Bu kurum hazır elde varken başka bir kurum ihtiyacı yok. Devletin, Kıyı Emniyeti Genel Müdürlüğü'ne bunu yaptırabilir. Bir de Arama Kurtarma Dairesi Başkanlığı var. Burayla da zaten koordinasyon halinde çalışıyor" dedi.

Hükümetin, gemi trafik hizmetlerini özel sektöre devir etmeyeceğini düşündüğünü belirten Özdemir, "Gelir elde edebilecek bir mekanizma var elimizde. Başka bir otoriteden kasıt özel sektör olabilir mi? Buna bir engel yok gibi duruyor. Ama yönetmelik yapıcının iradesinin mevcut durumda bu olduğunu düşünmüyorum" diye konuştu.

'YABANCILAR İŞİN İÇİNE GİRİNCE GÜVEN DUYGUSU HAFİFLER'

Turkay Özdemir, gemi trafik hizmetlerinin kolluk görevi olduğu ve bir Türk şirketinin yapması gerektiği belirti. Özdemir, "Mesele kolluk olunca, devlet bunu başkasına vermemeli. Veriyorsa eğer hiç değilse Türk vatandaşı, Türk şirketi olanlara versin. Benim içimde geçen budur. 'Hakim, doktor yabancı olunca ne kadar güvenirsin?' Söz konusu güvenlik oluğunda yabancılar işin içine girdiğine güven duygumuz nispeten hafifler" dedi.

'KOLLUK GÜCÜ MAHİYETİ TAŞIYOR'

"Bir gemi trafik hizmeti otoritesinin özel bir şirket olarak kurulmasına bir engel yok gibi duruyor" diyen Özdemir, şunları söyledi:

"'Bakanlığın gayesi bu mudur?' diye sorarsanız, ben olmamasını diliyorum. Çünkü burada belli ölçüde Türk gemileri ya da Türk karasularında geçen gemilerin trafik seyri terör, genel sağlık, genel güvenlik ve genel ahlak gibi kolluk gücü mahiyeti taşıyor. Söz konusu güvenlik oluğunda yabancılar işin içine girdiğine güven duygumuz nispeten hafifler. Çünkü geçen ulusal ve uluslararası gemilere farklılık gözetir mi, geçişlerde kolaylık ya da zorluk, denetlemelerde farklılık gösterir mi diye kaygı taşırım."

'GEÇİŞ BEDELLERİ DEVLETİN KASASINA GİRMESİ AMAÇLANMALI'

Yılmaz, Kanal İstanbul projesine dikkat çekerek, "Montrö uyarınca gemilerin İstanbul Boğazı geçişinde herhangi bir ücret talep etme hakkımız yok. Fakat aynı sözleşmede gemi geçişleri için başka bir güzergahın belirlenmesi durumunda boğazlardan geçen gemilerin engellenebileceği ve diğer güzergahı kullanan gemilerden ücret alınabileceği açık bir şekilde yazmaktadır" dedi.

İstanbul Boğazı'ndan gemi geçişlerinin durdurulabileceğini belirten Mahmut Yılmaz, "Yeni açılan kanalla gemilerden ücret tahsis edilmeye başlanacak. Buradan büyük bir gelir elde edilecek. Yaklaşık bu gelirin 20 milyar lirayı bulması bekleniyor. Böyle bir gelirin olması durumunda artık Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı farklı bir otorite adı altında işletilen gemi trafik yönetimi devamlı kontrol edecek. Gemilerden alınan geçiş bedellerinin devletin kasasına girmesi amaçlanmalıdır" diye konuştu. (İSTANBUL/DHA)