CHP'li vekiller: Tren kazasında ihmaller araştırılsın
CHP Milletvekili Yüceer, Çorlu'da yaşanan tren kazası ile ilgili 20 CHP'li vekille beraber araştırma önergesi verdi. Önergede meslek odalarının kazayla ilgili iddiaları yer aldı. "Facianın meydana geldiği bu menfez geçişinde mühendislik parametrelerinin dikkate alınmaması ve toprak dolgu yapılması kazaya adeta davetiye çıkarmıştır" denildi.
DUVAR - CHP Tekirdağ Milletvekili Candan Yüceer, Çorlu tren kazası sonrası bölgede yaptığı çalışmaların ardından 20 CHP’li milletvekiliyle birlikte yeni bir araştırma önergesi verdi.
Tekirdağ Çorlu’da yaşanan ve 24 kişinin hayatını kaybettiği tren faciasının ardından, ‘ihmal’ tartışmalarına ilişkin soru önergesi veren CHP’li Yüceer, bölgede yaptığı çalışmaların ardından 20 milletvekiliyle birlikte verdiği önergede ‘kazanın gerçek nedenleri araştırılmazsa yeni facialar yaşanabilir’ uyarısında bulundu.
Kazanın yaşandığı ilçede incelemeler yapan, Valilik başta olmak üzere meslek örgütleri, sendikalar, akademisyenler, uzmanlar, doktorlar ve kazazedelerle görüşmeler yapan CHP’li Yüceer, faciada ciddi ‘ihmallerin’ olduğunu ifade etti.
'KAZA ÖNLENEBİLİR NEDENLERDEN ÖTÜRÜ MEYDANA GELDİ'
Yüceer'in TBMM Başkanlığı'na sunduğu önergede şu ifadeler yer aldı: “Çorlu tren kazasının birtakım ‘ihmaller’ sonucu gerçekleşmiş olabileceğine yönelik çok sayıda iddia yer almaktadır. Tekirdağ tren faciasına ilişkin Başbakanlık tarafından yapılan açıklamada, kaza nedeni ‘trenin rayla temasının ortadan kalkması’ olarak belirtilirken, Ulaştırma Bakanlığı ‘Kazanın aşırı yağmurdan ötürü menfez ile ray arasındaki toprağın boşalması nedeni ile meydana geldiği tespit edilmiştir’ açıklamasında bulunmuştur. Kazaya ilişkin meslek örgütleri tarafından yapılan açıklamalarda ise kazanın öngörülebilir ve önlenebilir nedenlerden ötürü meydana geldiği belirtilmektedir.”
SENDİKA VE MESLEK ÖRGÜTLERİ 'İHMAL' DİYOR!
Sendika ve meslek örgütlerinin açıklamalarına yer verilen önergede, “TMMOB Jeoloji Mühendisleri Odası tarafından yapılan açıklamada ‘Facianın meydana geldiği bu menfez geçişinde mühendislik parametrelerinin dikkate alınmaması ve toprak dolgu yapılması kazaya adeta davetiye çıkarmıştır’ ifadeleri yer alırken, İnşaat Mühendisleri Odası tarafından ‘Suçlu yağmur değildir. Yapı ruhsatlarından mühendis ve mimarların imzalarının kaldırılmış olmasının acı sonuçlarını, ileride fazlasıyla yaşayacağımızın altını bu kazayla birlikte bir kez daha çizmek isteriz’ açıklamasında bulunmuştur” ifadeleri yer aldı.
'DEVLET BAKIM VE YENİLEME SORUMLULUĞUNU ÖZEL ŞİRKETLERE DEVRETTİ!'
Demiryolu hattının denetim ve bakım işlerinin birtakım ‘özel şirketlere’ devredildiği belirtilen önergede, “Çorlu’da yaşanan tren faciasına ilişkin uzmanlar tarafından yapılan açıklamalarda, yapı ruhsatlarından mühendis ve mimarların imzalarının kaldırılmış olması, demiryolu hatlarının bakım, denetim ve kontrol iş ve işlemlerinde devlet sorumluluğunun özel şirketlere devredilmiş olması, özelleştirme politikaları nedeniyle TCDD bünyesinde çalışan personel sayısının ciddi oranda azaltılması, ‘yol bekçilerinin’ görevlerine son verilmesi, travers ve dolgu malzemelerinin kalitesi ve denetimine ilişkin sorunların olması gibi konulardan da söz edilmektedir. Genel sorunların yanında tren kazasının gerçekleştiği demiryolu hattına ilişkin daha önce yenilenme amacıyla ihale süreçlerinin başlatıldığı, ancak ‘ödenek yetersizliği’ nedeniyle bakım ve yenileme projesinin iptal edildiği de yine kamuoyunda tartışılmaktadır” diye belirtildi.
'BU FACİALARIN BİR DAHA YAŞANMAMASI İÇİN'
Yayın yasağı ve yetkililerin konuya ilişkin açıklamalarının yetersiz olduğu belirtilen önergede, kazanın gerçek nedenlerinin ivedilikle araştırılması gerektiği ifade edildi: “Çorlu Cumhuriyet Başsavcılığı tarafından tren faciasına ilişkin soruşturma başlatılmış olsa da, Meclis tarafından kurulacak bir komisyonla bu konunun detaylıca araştırılması kamuoyunun bilgilenmesi ve kamu yararı açısından daha büyük önem arz etmektedir. Çorlu’da gerçekleşen tren kazası, gerek hemen ardından yayın yasağının getirilmesi gerek yetkililerin kazanın nedenine ilişkin açıklamaları gerekse yetkililerin kamuoyunu tatmin edecek aydınlatıcı bir açıklama yapmamış olması, Türkiye tarihinin en büyük tren kazalarından biri olan bu faciada birtakım ihmallerin olduğuna yönelik kuşkuları artırmaktadır. Tren faciasının nedenlerinin tespit edilmesi, kazanın gerçekleşmesinde varsa ihmallerin ve sorumluların ortaya çıkarılması ve bu ve benzeri kazaların bir kez daha yaşanmaması için alınacak önlemlerin belirlenmesi amacıyla Anayasa’nın 98’inci maddesi ve TBMM içtüzüğünün 104 ve 105’inci maddeleri gereğince bir araştırma komisyonu kurularak konunun tüm boyutları ile araştırılmasını saygılarımla arz ederim.”