Yeni bakan da tren kazasını yağmura bağladı
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Cahit Turhan, Çorlu’da 25 kişinin öldüğü tren kazasıyla ilgili, 1873 yılında işletmeye alınan hatta 145 yıldır herhangi bir problemle karşılaşılmadığını belirterek, tek sorumlu olarak yağışı gösterdi. “8 Temmuz 2018'de, hattın işletmeye açıldığı tarihten bugüne kadar görünmeyen miktarda yağış gerçekleşmiştir” diyen Turhan, yol bekçilerinin de yüzde 100 çözüm olmadığını savundu.
ANKARA - Çorlu’da 25 kişinin ölümüyle sonuçlanan tren faciasıyla ilgili “ihmal ve tedbirsizlik” iddialarına reddeden Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Cahit Turhan “aşırı yağış” vurgusu yaptı.Bakan demiryolu hattında arızaları haber vermek için çalışan yol bekçilerinin görevlerine son verilmesiyle ilgili de, “Bu yöntem ansızın ve ani gelişen durumlarda yüzde 100 çözüm olmaz” dedi.
MMOB İnşaat Mühendisleri Odası tarafından hazırlanan raporda, yenilenen demiryolu hattında bulunan menfez dolgusunda fayans ve mermer parçaları bulunduğu, dolgunun tekniğe uygun oluşturulmadığı belirtilmişti.
CHP Tekirdağ Milletvekili Candan Yüceer Çorlu’daki tren faciası sonrası Ulaştırma Bakanı'nın yanıtlaması istemiyle Meclis Başkanlığına yazılı soru önergesi verdi. Yüceer’in kazayla ilgili tüm ihmal ve tedbirsizlik iddialarına yer verdiği 16 sorusuna kazadan bir gün sonra Ulaştırma ve Altyapı Bakanı olarak atanan Cahit Turhan’dan yanıt geldi.
Bakan Turhan’ın tren kazasıyla ilgili sorulara yanıtları şöyle oldu:
İPTAL EDİLEN İHALENİN BU MENFEZLE ALAKASI YOK: ‘Ödenek yetersizliği’ nedeniyle iptal edilen ihale hattın diğer kesimlerindeki bakımları ilgilendirmekte. Tren kazasının meydana geldiği menfez bu ihale kapsamında yer almamaktadır. “Unitek İnşaat” adlı firma kaza ile ilişkisi olmayan Çerkezköy-Halkalı kesiminde çalıştı. Yol yenilemesi TCDD personeli ve TCDD’ye ait yol yenileme makinası ile yapılmıştır.
145 YILDIR BÖYLE BİR YAĞIŞ GÖRÜLMEDİ: 1873 yılında işletmeye alınan söz konusu demiryolu hattının kaza mahallinde ve çevresinde bugüne kadar alt ve üstyapı kaynaklı herhangi bir problemle karşılaşılmadığı gibi yağışlardan da menfez taşkınlığı olmamıştır. Söz konusu menfez işletmeye açıldığı 1873 yılından itibaren (145 yıl) görevini eksiksiz yerine getirmiştir. 8 Temmuz 2018 tarihindeki yağış, çok kısa sürede, çok dar bir alanda ve hattın işletmeye açıldığı tarihten bugüne kadar görünmeyen miktarda gerçekleşmiştir. Rayların yükseltilmesi gibi herhangi bir işlem yapılmamıştır.
YOL BEKÇİLERİ YÜZDE 100 ÇÖZÜM DEĞİL: Demiryolu hatlarında yapılan altyapı ve üstyapı iyileştirmeleri sonucunda eskiden bekçilik hizmeti ile sağlanan kontrollere ihtiyaç kalmadı. Hatların kontrolü gelişmiş ülkelerde olduğu gibi mekanize sistemlerle (yol muayene makinası, ultrasonik muayene makinası vb) sadece personel inisiyatifine bağlı olmadan izlenebilir, ölçülebilir ve kayıt altına alınan verilerle yapılmaya başlandı. Bekçilik görevi topoğrafik yönden riskli bölgelerde devam ediyor. Çorlu bu açıdan riskli bir bölge değil. Kaldı ki yol bekçileri aynı yerde, sabit beklemeyip hat üzerinde günlük yaklaşık 10 km mesafeyi gidip gelerek yaya olarak kontrol etmektedir. Bu yöntem ansızın ve ani gelişen durumlarda yüzde 100 çözüm olmayacak olup, bekçinin geçmesini müteakip de hadiseler meydana gelmektedir. Bununla ilgili TCDD İşletmesi Genel Müdürlüğünde daha önceki yıllarda yol bekçisinin görevi kapsamında bulunan mesafeyi geçtikten sonra veya hadise yerine varmadan olmuş vakalar bulunmaktadır.
KAZA BÖLGESİ TEMMUZ BAŞINDA 6 KEZ KONTROL EDİLDİ: Demiryolu Bakım Müdürü hadisenin meydana geldiği söz konusu hat kesiminde rutin muayenesini en son 28 Haziran 2018 tarihinde yaptı. Yol bakım şefi tarafından da 14.05.2018 tarihinde yaya turnesi, 04.07.2018 tarihinde lokomotif turnesi, 02.07.2018, 03,07.2018 ve 05.07.2018 tarihlerinde olmak üzere motorlu demiryolu aracı turnesi ile herhangi bir olumsuzluk tespit edilmemiştir. Yol bakım şefi temmuz ayı başından olayın olduğu tarihe kadar olay mahallini 6 kez kontrol etmiştir.
Tren faciasında ölen Arda'nın annesi: Son nefesimi verinceye kadar yazacağım!
ÖZELLEŞTİRME DEĞİL SERBESTLEŞTİRME YAPILDI: 2013 yılında çıkan kanunla TCDD demiryolu altyapı işletmecisi olarak yeniden yapılandırıldı. TCDD bünyesinde görev yapan 9 bin 494 personel 31.12.2016 tarihinde TCDD Taşımacılık A.Ş. Genel Müdürlüğüne devredildi. Özelleştirme nedeniyle personel sayısında azalma olmadı. Buna göre 2013 yılında TCDD personeli toplam 25 bin 770, 2018 yılında (TCDD Taşımacılık Şirketine devredilen 9 bin 494 personel hariç) 14 bin 511 olmuştur.
Çorlu'daki tren kazasının nedenleri rapor olarak sunuldu
Çorlu kazası raporu: Olayın suçlusu yağmur değildir
BTS Genel Başkanı Bektaş: TCDD'nin sorunlarını Almanlar gideremez