Kuzey Marmara Otoyolu kazaları: Göçmede, çökmede, ölmede birinciyiz!
Kuzey Marmara Otoyolu inşaatında bugün yaşanan olay ilk kaza değil. İnşaat Mühendisleri Odası Başkanı Cemal Gökçe yaşanan kazalara ilişkin, "Gerçekten bir kalıp iskelesi problemi mi var ya da başka bir problem mi var bunlara bakmak lazım. Ama şu açıktır ki işçi sağlığı ve güvenliği konusunda yüzümüz ak değil" diyor.
DUVAR - Kuzey Marmara Otoyolu’nun Kocaeli-Gebze kesimindeki viyadük çalışmaları sırasında beton blok düşmesi sonucu işçiler enkaz altında kaldı. 169 km. uzunluğunda ve toplam yatırım tutarı 4 buçuk milyar TL. olan projede 4 yıl önce yaşanan başka bir viyadük çökmesinde 3 işçi beton altında kalmıştı. Kuzey Marmara Otoyulu'ndaki kazalar hakkında konuşan İnşaat Mühendisleri Odası Başkanı Cemal Gökçe, “Yeterli önlemler alınmadan, hızlı çalışma anlayışı bu olaylara sebep oluyor” dedi.
'GÖÇMELERDE, ÇÖKMELERDE, İŞÇİ ÖLÜMLERİNDE DÜNYA BİRİNCİLİĞİNİ KİMSEYE BIRAKMIYORUZ'
Bugün, 30 metre yüksekliğindeki 7 No’lu viyadükte ayak başı montajı sırasında yaşanan olayda enkaz altında 4 işçinin kaldığı belirtiliyor. 4 yıl önce yine aynı otoyol inşaatında bir başka viyadükte meydana gelen kazada beton altında kalan 3 işçi de hayatını kaybetmişti.
İnşaat Mühendisleri Odası Başkanı Cemal Gökçe, Türkiye'nin inşaat kazalarında dünyada birinci sırada olduğunu söylerken, “Ülkemizde inşaatlarda ortaya çıkan kazalar, çökmeler, göçmeler oldukça arttı. Örneğin 2018 yılının ilk 10 ayında bin 640 kişi yaşamını kaybetti. Bunun 3'te 1'i inşaat sektöründe çalışan insanlardan oluştu. Dünyada göçmelerde, çökmelerde, işçi ölümlerinde birinci sırayı kimseye bırakmıyoruz. Bu tür kazalar ve daha doğrusu cinayetler neredeyse hayatın doğal parçası gibi görülür oldu” diyor.
Gebze'deki viyadük enkazından ilk görüntüler
'1 YILSA 7 AYDA BİTİRİN DİYORLAR'
Peki bu kazalar neden oluyor? Gökçe bu soruya şu yanıtı veriyor: “İnşaat sektöründe ve inşaat yapım işlerinde hangi iş olursa olsun, özelliği ne olursa olsun mutlaka o işin bir planlaması var. Ne zaman başlayacak, hangi imalatlar hangi safhalarda yapılacak ve bu iş ne zaman bitecek? Bu çerçevede bir program yapılır. Ama bizim yerel yöneticilerimiz, merkezi yöneticilerimiz köprü inşaatlarında, hava inşaatlarında, hastane inşaatlarında 'daha hızlı bitirin' diyor. 1 yılsa bu işi 7 ayda bitirin diyorlar. Dolayısıyla iş programları tepe taklak kayar ve daha hızlı çalışma konusu gündeme geliyor.”
'GERÇEKTEN KALIP İSKELESİ PROBLEMİ Mİ VAR?'
Gökçe son olarak bugün yaşanan kaza hakkında şunları söyledi: “Daha hızlı çalışma konusu o iş yerinde çalışanların daha fazla mesai yapmalarına neden olur. Fazla mesai yapmak uykusuzluk, dinlenememek demek, konsantrasyon eksikliği demek. İşi gereken kurallar çerçevesinde yönetememek demek. Böyle olunca da inşaatlarda gerekli özen gösterilmiyor. Ayrıca bir taşeron sistemi var. Sonra ölümler meydana geliyor. Gebze'deki olayı da neden oldu, nasıl oldu diye bir incelemek lazım. Gerçekten bir kalıp iskelesi problemi mi var ya da başka bir problem mi var bunlara bakmak lazım. Ama şu açıktır ki işçi sağlığı ve güvenliği konusunda yüzümüz ak değil. Yeterli önlemlerin alınmamış olması, hızlı çalışma anlayışı bu tür kazalara sebep oluyor.”
Gebze'de beton blok işçilerin üzerine düştü
...
Kuzey Marmara Otoyolu ihalesini 2016'da Anadolu Yakası'nda Limak-Cengiz Ortak Girişimi, Avrupa Yakası'nda ise Kolin-Kalyon Ortak Girişimi kazanmıştı. Dönemin Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım, Kuzey Marmara Otoyolu hakkında şu bilgileri paylaşmıştı:
- Yatırım süresi yaklaşık 3 yıl kadar. Tabii arazide neyle karşılaşacağız bilemeyiz. İhalenin yapılış şekli şöyle; verilen trafik garantileri, kilometre başına belirlenen geçiş ücretleri var, buna karşılık en az işletme süresi veren firma kazanmış oluyor.
- Buna göre kazanan ortaklık Limak Cengiz Ortak Girişimi'dir. Verdiği süre 6 yıl 9 ay 12 gündür. Bundan 3 yıl yapım süresini düşerseniz geriye 4 yıla yakın bir işletme süresi sonunda yol, karayollarına devrolacak.