'İnsanları test nesnesi yerine koyan işletme'

BTS ve TMMOB, Ankara'daki kazanın ardından TCDD'nin ilk trenin hızına ilişkin düzenlemesine tepki göstererek açıklama yaptı. Açıklamada," İnsanları test nesnesi yerine koyan böylesi bir işletme mantığını kabul etmek mümkün değildir" denildi.

Google Haberlere Abone ol

ANKARA - Ankara'da 9 kişinin hayatını kaybettiği tren kazasının ardından TCDD, Ankara YHT Gar ile Esenkent YHT Gar arasındaki hat üzerinde işletilen kılavuz trenin bir süre görev yapmaması talimatını verdi. Hatlarda yapılan yeni düzenlemeye göre Ankara'dan çıkan ilk tren Sincan'a kadar saatte 50 kilometre, Sincan'dan Esenkent'e kadar ise saatte 160 kilometre hız ile seyredecek.

TCDD'nin ilk hareket eden tren için belirlediği hız düzenlemesine tepki gösteren Birleşik Taşımacılık Çalışanları Sendikası (BTS) ve TMMOB düzenlediği ortak basın açıklamasında "Bu düzenleme bize göre sinyalizasyonsuz hatlarda yüksek hızlı tren işletmeciliğinin risklerini üstü örtük teyit etmektedir. Ancak daha vahimi yaşananlardan ders alınmadığını göstermektedir. Bu yolculu olarak hareket edecek ilk trenin kılavuz tren olarak çalıştırılacağının bir kabulüdür. İnsanları test nesnesi yerine koyan böylesi bir işletme mantığını kabul etmek mümkün değildir" ifadelerine yer verdi.

'SORUMLUNUN DEMİRYOLU ÇALIŞANLARI OLMADIĞINI BELİRTMİŞTİK'

BTS Genel Merkezi'nde gerçekleşen ve BTS Merkez Yürütme Kurulu Üyesi Ahmet Eroğlu'nun okuduğu basın açıklamasının satır başları şu şekilde:

BİLİRKİŞİ İNCELEMESİ BEKLENMEDEN TUTUKLULUK: Faciaya ilişkin yaptığımız ortak açıklamada facianın temel nedeninin, yapım çalışmaları tamamlanmadan siyasi rant uğruna hatların işletmeye açılması olduğunu, özellikle yüksek yoğunluk ve hızlardaki demiryolu hatlarında insan hatasını ortadan kaldıran sinyalizasyon sistemleri olmadan işletmeciliğe geçilmesinin kazaya davetiye çıkarmak anlamına geleceğinden kabul edilemez olduğunu ve bu facianın sorumlusunun eksik iş gücüyle, özveriyle hizmet üreten demiryolu çalışanları olmadığını belirtmiştik. Ancak süreç işletilmeye başladı ve bırakın bağımsız bilirkişi incelemesini, idari soruşturmanın tamamlanması dahi beklenmeden, malumun ilanı gerçekleşti ve o gün görev başında olan üç demiryolu çalışanı hakkında tutukluluk kararı verildi. Facianın ardından yaşananlar ve demiryollarında Ankara-Sincan hat kesiminde tren hareketlerine ilişkin yapılan yeni düzenleme hem yargımızı teyit etmiş hem de yine bir insan hatası sonrası oluşabilecek yeni facialar konusunda kamuoyunu uyarmak konusunda bizlere görev yüklemiştir.

RİSKLERİ ÜSTÜ ÖRTÜK TEYİT EDİYOR: Demiryolları tarafından yapılan yeni düzenlemede "Ankara YHT Gar-Esenkent-Ankara YHT Gar arasında kılavuz treni çalışmayacağından, kılavuz tren çalışana kadar; Ankara Gardan çıkan ilk tren, aradaki hız kısıtlarına uymak kaydıyla Sincan’a kadar azami 50 km/saat hızla, Sincan'dan Esenkent'e kadar azami 160 km/saat hızla, Esenkent'ten sonra ise izin verilen hızda seyredeceklerdir. Esenkent-Ankara YHT Gar arasında ilk tren Esenkent'ten Sincan arası azami 160 km/saat hızla, Sincan'dan Ankara YHT Gar`a kadar azami 50 km/saat hızla seyredecektir" denilmektedir. Bu düzenleme bize göre sinyalizasyonsuz hatlarda yüksek hızlı tren işletmeciliğinin risklerini üstü örtük teyit etmektedir. Ancak daha vahimi yaşananlardan ders alınmadığını göstermektedir.

İNSANLARI TEST NESNESİ YERİNE KOYAN İŞLETME: Düzenlemede, söz konusu hat kesiminde bir süre kılavuz tren çalıştırılamayacağı belirtilerek, Ankara-Sincan arasında çalıştırılacak ilk trenin seyir hızları düşürülmüştür. Bu yolculu olarak hareket edecek ilk trenin kılavuz tren olarak çalıştırılacağının bir kabulüdür. İnsanları test nesnesi yerine koyan böylesi bir işletme mantığını kabul etmek mümkün değildir. Ayrıca düzenlemede Ankara-Sincan arasında işleyecek ilk trenin hızına 50 km/saat bir kısıtlama getirilmekte ancak ilk tren sonrasında işleyecek trenler için daha önce var olan hızlar kısıtlanmamaktadır. Bu durum hattın facia öncesi koşullar altında tekrar işletilmeye çalışılmasından başka bir anlam taşımamaktadır. Bunun sonuçları da ne yazık ki yaşanan facia ile görülmüştür.

GEREKLİLİKLER TAMAMLANMADAN HATLAR TRAFİĞE AÇILMAMALI: Buradan bir kere daha uyarıyoruz. İnsan hayatını bire bir ilgilendiren ve can güvenliğinin öncelikli olarak göz önüne alınması gereken bu konular siyasi rant uğruna siyasete alet edilmemelidir. Demiryolu ulaşım politikaları kamusal bir anlayışla yeniden yapılandırılmalı, bunun yanında ulaşım güvenliğinin sağlanabilmesi için, bütün hatlar ciddi ve bütünlüklü bir tarzda onarılmalı, elektrifikasyon ve sinyalizasyon gereksinimleri karşılanmalı, teknik gereklilikleri tamamlanmadan hatlar trafiğe açılmamalıdır. (DUVAR)

Etiketler tmmob Ankara bts Gar tcdd