Ulaştırma Bakanı demiryolcuları suçladı
Ulaştırma Bakanı Cahit Turhan, AK Parti iktidarında tren kazalarında büyük düşüş yaşandığını belirterek, “Kaza sayısında 1988-2002 dönemine göre, 2003-2018 yılları arasında yüzde 77 oranında düşüş yaşanmıştır” dedi. Turhan’ın verdiği bilgiye göre demiryolu emniyet teknolojileri kapsamında Kore ve Japon Demiryolları Araştırma Enstitüleri ile işbirliği görüşmelerine başlandı.
ANKARA - Türkiye’de yakın dönemde Çorlu ve Ankara’da meydana gelen tren kazalarında onlarca kişi yaşamını yitirdi. Kazaların nedeni olarak tren hatlarında sinyalizasyon bulunmaması, bekçi olarak çalışan görevlilerin işlerine son verilmesi gibi iddialar sunulurken yetkili kurumlardan 'kusur' iddialarını reddeden açıklamalar geldi.
Tren kazaları Ulaştırma Bakanlığı bütçesinin görüşüldüğü Meclis Plan ve Bütçe Komisyonu’nda çok sayıda soruyla gündeme geldi. “Kazaların azalması için hangi tedbirleri alıyorsunuz” diye soran HDP Diyarbakır Miletvekili Garo Paylan’a Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Cahit Turhan yazılı yanıt verdi. Modernizasyon çalışmalarıyla demiryollarında meydana gelen kaza sayısında düşüş olduğunu ifade eden Turhan, “Kaza sayısında 1988-2002 dönemine göre, 2003-2018 yılları arasında yüzde 77 oranında düşüş yaşanmıştır” dedi.
KORE VE JAPON DEMİRYOLLARI İLE İŞBİRLİĞİ
Bakanlık olarak hedeflerinin kaza sayısında ve ölümlerde dünya demiryolları arasında en düşük seviyeyi yakalamak olduğunu ifade eden Bakan Turhan, TCDD’nin eğitim, mevzuat ve demiryolları emniyet teknolojileri konularında yoğun şekilde çalıştığını söyledi. Bakanlığın, kazaların azaltılması adına uluslararası kuruluşlarla işbirliği görüşmeleri yaptığını belirten Turhan şunları kaydetti:
“TÜBİTAK- TCDD ortaklığı ile kurulan Raylı Ulaşım Teknolojileri’nin (RUTE) bir araştırma ve geliştirme konusu da demiryolu emniyet teknolojileridir. RUTE ve TCDD demiryolları konusunda Kore Demiryolları Araştırma Enstitisü, Japon Demiryolları Araştırma Enstitüleri ile işbirliği görüşmelerine başlanmıştır.”
‘TCDD YETKİLİLERİ HAKKINDA SORUŞTURMA İZNİ VERİLECEK Mİ?’
Ankara’da 13 Aralık 2018’de meydana gelen ve 3’ü makinist 9 kişinin hayatını kaybettiği, 107 kişinin yaralandığı yüksek hızlı tren (YHT) kazasına ilişkin, “Marşandiz Tren kazası neticesinde TCDD Genel Müdürlüğü yetkilileri hakkında soruşturma izni verecek misiniz” sorusuna da Bakan Turan yanıt verdi. Ankara’daki kazanın işletim sisteminden meydana gelmediğini, demiryolu hattında görev yapan personelin bireysel ve operasyonel hataları nedeniyle gerçekleştiğini savunan Turan’ın yanıtı şu şekilde oldu:
“Ankara-Sincan hat kesiminde YHT işletmeciliğinin Trenlerin Merkezden Telefonla İdaresi (TMİ) sistemi hükümleri çerçevesinde sorunsuz şekilde yapıldığı, ancak söz konusu kazanın; demiryolu trafiğinin sevk ve idaresinden sorumlu Trafik Kontrolörü, trenlerin sevk, kabulü ve bu aşamada manevralarından sorumlu Hareket Memuru ve Tren Teşkil Memuru (TTM) ile trenleri kumanda eden makinistlerin görevlerini tam ve zamanında yapmaması neticesinde meydana geldiği, sorumlu TTM’nin makasları kontrol etmediği, makinistlerin emre aykırı olarak yanlış yola girdiği hususları İdari Soruşturma Raporlarında da ortaya konulmuş olup, söz konusu kaza işletim sisteminden değil, demiryolu hattında görev yapan personelin bireysel ve operasyonel hataları neticesinde meydana gelmiştir.”
ÇORLU: HATTIN AÇILDIĞI TARİHTEN BUGÜNE GÖRÜLMEYEN AŞIRI YAĞIŞ
Çorlu’da 7’si çocuk 25 kişinin yaşamını yitirdiği tren kazasına ilişkin, “Çorlu tren kazası ihmallerden dolayı mı meydana geldi” sorusuna ise Turan “aşırı yağış”ı işaret ederek yanıt verdi. Kazaya ilişkin yargılamanın Çorlu 1’inci Ağır Ceza Mahkemesi’nde devam ettiğini ifade eden Turan, “8 Temmuz 2018 tarihinde Edirne İli Uzunköprü İlçesinden, İstanbul Halkalı'ya hareket eden yolcu treni, Tekirdağ İli Muratlı ile Çorlu ilçeleri arasında kalan Sarılar Köyü yakınlarında, çok kısa sürede, çok dar bir alanda ve hattın işletmeye açıldığı tarihten bugüne kadar görünmeyen miktarda aşırı yağış neticesinde kaza meydana gelmiştir” dedi.
Kazanın ardından gündeme gelen yol bekçilerinin olmaması nedeniyle kazanın yaşandığı iddialarına ilişkin ise Turan, “Günümüzde söz konusu bekçilik görevi halen hatlarımızın topoğrafik yönden riskli olan bölgelerinde devam etmektedir. Hadisenin olduğu hat kesimi, altyapı ve topoğrafik yönden riskli bölgeler kapsamına girmemektedir. Kaldı ki yol bekçileri aynı yerde, sabit beklemeyip hat üzerinde günlük yaklaşık 10 kilometrelik mesafeyi gidip gelerek yaya olarak kontrol etmektedirler” ifadelerini kullandı.