Kazanın ön raporu: Strese giren pilotlar fren yapmakta gecikti

İstanbul Sabiha Gökçen Havalimanı'nda 5 Şubat'ta meydana gelen ve üç kişinin hayatını kaybettiği uçak kazası ile ilgili ön raporun detayları ortaya çıktı. Uçağa isabet eden yıldırımın pilotların stresini artırdığı belirtilen raporda, "F taksi yolu civarında manuel frenleme yapılmadığından 6 saniye boyunca hava aracının hızında yavaşlama yönünde değişiklik meydana gelmemiş" denildi.

Google Haberlere Abone ol

DUVAR - Sabiha Gökçen Havalimanı’nda 5 Şubat’ta İzmir-İstanbul seferini yapan Pegasus Hava Yolları’na ait yolcu uçağı, inişinden sonra pistten çıkarak üç parçaya ayrılmıştı. Kazada üç yolcu ölürken, aralarında mürettebatın da bulunduğu 180 kişi yaralanmıştı. Kazanın ardından Anadolu Cumhuriyet Başsavcılığı'nca soruşturma başlatılmış, uçağın kaptan pilotu tutuklanmıştı.

Soruşturma kapsamında Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı Ulaşım Emniyeti İnceleme Merkezi tarafından hazırlanan ve uçağın "kara kutusu" niteliğindeki CDR ve FDR'lerin çözümlerini içeren ön raporun detayları ortaya çıktı. Önceki iki uçağın pisti pas geçtiği bilgisine yer verilen raporda, Sabiha Gökçen Havalimanı kulenin uçağa 270 dereceden 22 knot rüzgar ile 'iniş serbest' bilgisi verdiği anlatıldı.

Raporda, "Ses kayıtlarına göre, inişten yaklaşık 6 dakika önce uçağa düşen yıldırım sebebiyle hava aracında herhangi bir sorun olma ihtimaline binaen pilotlardaki stresin arttığı ve bir an önce iniş yapılmak istendiği belirlenmiştir" ifadelerine yer verildi.

İniş müsaadesini alan pilotların, hazırlıklarını yaptıktan sonra yaklaşma ve iniş prosedürlerini uygulandığı aktarılan raporda, alçalış hattında sapmalar görülmesine rağmen uygun bir şekilde inişin gerçekleştiği kaydedildi.

'6 SANİYE BOYUNCA YAVAŞLAMA OLMADI'

Raporda, uçağın neden duramadığının teknik detayları anlatılarak, "F taksi yolu civarında manuel frenleme yapılmadığından 6 saniye boyunca hava aracının hızında yavaşlama yönünde değişiklik meydana gelmemiş; hemen akabinde ivedilikle frenleme başlatılmış, pist sonuna kadar bu şekilde devam edilmiştir. Hava aracı, pist içerisinde duramamış, önce ILS antenlerine, daha sonra nöbetçi kulübesine çarpıp pist başından yaklaşık 30 metre derinlikteki alana düşmüş, havalimanını çevreleyen beton duvara ve tel örgülere çarpmak sureti ile hava aracı gövdesi 3'e bölünmüş, motorlar, ana iniş takımları ile kanatlardan bazı parçaların koptuğu tespit edilmiştir" denildi.

Bu hasar derecesinin Sivil Hava Araç Kazaları Soruşturma Yönetmeliği çerçevesinde "tam hasar" seviyesinde olduğu belirtilen raporda, kopan sol motor tarafında bir duman ve daha sonra sağ motor bölümünde küçük çaplı yangın çıktığı, havanın yağışlı olması nedeniyle yangının kendiliğinden söndüğü aktarıldı.

'MAKSİMUM İNİŞ AĞIRLIĞI LİMİTİ AŞILMADI'

Pegasus Hava Yolları'na ait uçağa ait bakım belgelerinin incelemesinde, açık ve bekleyen bakımının olmadığının tespit edildiği vurgulanan raporda, şu bilgilere yer verildi:

"Hava aracı için Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü tarafından 15 Mayıs 2016 tarihinde düzenlenmiş Uçuşa Elverişlilik Sertifikası ve 15 Mayıs 2020 tarihine kadar geçerli Uçuşa Elverişlilik Gözden Geçirme Sertifikası mevcuttur. Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü tarafından 26 Ekim 2018 tarihinde düzenlenmiş tescil sertifikası mevcuttur. Uçağın iniş ağırlığının maksimum iniş ağırlık limitini aşmadığı, yakıt planlamasının da uçuş için uygun olduğu tespit edilmiştir." (AA)