Bilgisayar mühendisleri: Siyasi projelere karşıyız
Bilgisayar Mühendisleri Odası, Maliye Bakanı Berat Albayrak’ın açıkladığı ‘1 Milyon Yazılımcı Projesi’ne tepki göstererek bu alandaki sorunların çözülmesini talep etti. Mühendisler, 2018 verilerine göre 3 bin 5 bilgisayar mühendisi, 516 yazılım mühendisi ve 68 bilişim sistemleri mühendisi olmak üzere toplam 3 bin 589 mühendisin halihazırda işsiz olduğunu vurguladı.
ANKARA - Hazine ve Maliye Bakanı Berat Albayrak’ın ‘1 Milyon Yazılımcı Projesi’yle 1 milyon kişinin istihdam edileceği açıklamasına TMMOB’a bağlı Bilgisayar Mühendisleri Odası, “Meslek Alanımızdaki Sorunları Artıracak Siyasi Projelere Karşıyız!“ başlıklı yazılı açıklamayla tepki gösterdi. Mühendisler kamu kaynaklarının 1 milyon yazılımcı yetiştirmek yerine alandaki sorunları gidermek için kullanılmasını talep etti.
‘ÜNİVERSİTELERDE DONANIM EKSİKLİĞİNDEN DOLAYI SIKINTI ÇEKİLİYOR’
Üniversitelerdeki mühendislik dallarında verilen eğitimin niteliğinin çağın gerektiği düzeye yükseltilmesi ve yetişmiş nitelikli beyinlerin yurtdışına gitme nedenlerinin araştırılması gerektiğini belirten Bilgisayar Mühendisleri Odası, her yıl yaklaşık bu alanda 10 bin öğrencinin mezun olduğunu hatırlattı.
Mühendisler, “Bölümlerdeki dersliklerin ve laboratuvarların fiziksel koşulları, donanım ve altyapı eksiklerinden ötürü sıkıntılar çekilmekte, ayrıca öğrenci sayısının çokluğu ve işyerlerinin ekonomik sorunları nedeniyle staj yeri bulmakta zorluklar yaşanmakta, dolayısıyla uygulamalı eğitim de gerektiği ölçüde yapılamamaktadır” dedi.
‘UZAKTAN EĞİTİMLE YAZILIMCI YETİŞTİRME YAKLAŞIMI YANLIŞ’
‘1 Milyon Yazılımcı Projesi’nde online eğitimle verilecek derslerin algoritma, büyük veri, bilgisayar programlama, öbekzinciri, iş zekâsı, ofis programları, oyun programlama, siber güvenlik, veri tabanı ve web programlama konularını içerdiğini hatırlatan mühendisler şunları kaydetti:
UZAKTAN EĞİTİMLE YAZILIMCI YETİŞTİRME YAKLAŞIMI YANLIŞ: Akademik kadrolardaki öğretmenlerimiz, öğretim faaliyetlerinin yanında bilgisayar bilimleri alanında durmaksızın araştırmalar yapmakta; kuramsal (teorik) ve uygulamalı eğitimi, güncel teknolojik gelişmeleri izleyerek en etkin biçimde vermek için büyük bir özveriyle çalışmaktadır. Onların bu değerli uğraşlarını göz ardı ederek mühendislik süreçlerinde (sorun tanımlama, çözümleme, tasarım, yazılım geliştirme, sınama, işletmeye alma, proje yönetimi vb.) bütünsel bilgi ve beceri gerektiren bir mühendislik alanının bazı konularını seçip tekil beceriler kazandırma iddiasıyla uzaktan eğitimle yazılımcı yetiştirme yaklaşımı yanlıştır.
GÜNLÜK POLİTİKALARLARLA GERÇEĞİN ÜSTÜ ÖRTÜLÜYOR: Hazine ve Maliye Bakanının açıklamasında yer alan “yazılımcıların bir projede çözümleme, tasarım, sınama, proje yönetimi gibi görevleri aynı anda yürütmelerinden ötürü yazılımcı açığı doğuyor” saptaması da yanlıştır. Bilişim sistemleri ve uygulamaları, yazılımı da kapsayan mühendislik süreçlerinin tümü yerine getirilerek geliştirilir. Yazılım mühendisleri, bu süreçlerin bütününde bilgi sahibidir ve sistem geliştirme projesinin her evresinde görev üstlenebilir. Siyasilerin “1 Milyon Yazılımcı Projesi”ne dayanak olsun diye “yazılımcı açığı” konusunda böyle bir gerekçe öne sürmeleri düşündürücüdür… Anlaşılan o ki siyasiler de gerçek sorunun, örgün eğitimde temel sayısal becerilerle ve çağın gerektirdiği bilgilerle donanmış nitelikli insan gücü yetiştirmek olduğunu görmekte, ancak günlük politikalarla bu gerçeğin üstünü örtme yoluna gitmektedirler.
İŞSİZLİK GİDEREK ARTIYOR: İŞKUR’un 2018 sonu verilerine göre 3005 bilgisayar mühendisi, 516 yazılım mühendisi ve 68 bilişim sistemleri mühendisi olmak üzere toplam 3589 mühendis işsizdir. Yazılım mühendisliği bölümlerinin sayısının az olmasına karşın işsiz sayısının fazla olması da çarpıcıdır. Bu mesleklerdeki iş açığı ise aynı yılın İŞKUR verilerine göre toplam 900’dür. Yeni mezun meslektaşlarımız iş bulmakta büyük zorluklar çekmektedir; BMO üyeleri arasında 2-3 yıldır işsiz olanlar vardır. Bir yandan bilgisayar ve yazılım mühendisliği bölümlerinden mezun binlerce genç iş bulamazken, diğer yandan ekonomik bunalımın etkisiyle işsiz kalan meslektaş sayımız hızla artmaktadır.
BİZ ÜLKEMİZE YETERİZ, SİZ SORUNLARIMIZI ÇÖZÜN: Özetle, örgün eğitimde öğrencilerin 4 yıllık öğrenimleri süresince staj yeri bulmakta zorluk çekmesi; hızla açılan üniversitelerde akademik kadro yetersizliği, derslik ve laboratuvar gibi altyapı eksikleri; nitelikli eğitim alamamış mühendislerin sayısının hızla artması; işsizlik ve yurtdışına göç gibi çözüm bekleyen nice sorun vardır. Ülkenin eğitim sistemini, toplumsal ve ekonomik gerçeklerini dikkate almadan, sorunları yok sayarak ortaya atılan böylesi siyasi projeler, büyük bir düş kırıklığı ve güvensizlikle sonuçlanmaktadır. Bizler, ülke kaynaklarının kamu yararına kullanılması için akademi, meslek odası, işveren temsilcileri ve bilişim alanındaki tüm bileşenlerin katılımıyla mesleki eğitimde ve meslek alanımızdaki sorunlara doğru ve gerçekçi çözümler oluşturmak üzere hazırız. (DUVAR)