İGDAŞ tartışması... 'EPDK halkı yanıltıyor'
İstanbul Büyükşehir Belediyesi Çalışanları Derneği Başkanı Ali Rıza İlhan, EPDK'nın İGDAŞ'a soruşturma açmasına tepki gösterdi: İGDAŞ’da personel açığı oluşmuştur ve 26- 30 gün arası okunması gereken sayaçlar 40- 42 gün arası okunmuştur. Gün sayısı artığı için haliyle fatura miktarı da artmıştır. EPDK bu süreçte İGDAŞ ve elektrik faturalarını 3 ay ertelemesi gerekirken bunu yapmamış hem halkı bu süreçte maddi olarak zor durumda bırakmış hem de sayaçları okuyan emekçi arkadaşlarımızın kapı kapı gezerek virüsü kapmasına davetiye çıkarmıştır."
DUVAR - Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu (EPDK), İstanbul Belediyesi'ne bağlı olan İGDAŞ'a mevzuata aykırı sürelerde fatura düzenlediği gerekçesiyle soruşturma başlattı.
İGDAŞ'a yüksek fatura soruşturması
İGDAŞ, Genel Müdürü Mithat Bülent Özmen, sayaç okuyucularının, salgın nedeniyle okuma işlemleri yaparken zorluklar yaşadıklarını belirterek, “Bu konu daha önce hem kamuoyu ile paylaşılmış hem de EPDK yönetimi gerekçeleriyle birlikte bilgilendirilmiştir” diye açıklama yaptı.
İGDAŞ: EPDK'ye önceden bilgi vermiştik
Konuyla ilgili bir açıklama da İstanbul Büyükşehir Belediyesi Çalışanları Derneği Başkanı Ali Rıza İlhan'dan geldi. Ali Rıza İlhan, faturaların neden geç okunduğunun nedenlerini anlatırken "İGDAŞ’da personel açığı oluşmuştur ve 26- 30 gün arası okunması gereken sayaçlar 40- 42 gün arası okunmuştur. Gün sayısı artığı için haliyle fatura miktarı da artmıştır. EPDK bu süreçte İGDAŞ ve elektrik faturalarını 3 ay ertelemesi gerekirken bunu yapmamış hem halkı bu süreçte maddi olarak zor durumda bırakmış hem de sayaçları okuyan emekçi arkadaşlarımızın kapı kapı gezerek virüsü kapmasına davetiye çıkarmıştır" dedi.
Ali Rıza İlhan'ın açıklaması şöyle:
PEK ÇOK ÇALIŞAN RAPOR ALDI: Ülkemizde koronavirüs vakaları görülmeden önce İGDAŞ (İstanbul Gaz Dağıtım Sanayi ve Ticaret Anonim Şirketi) faturaları ortalama 26-30 gün arası okunuyordu. Vakalar görülmeye başlayınca kronik rahatsızlığı olan 40'ın üzerinde sayaç okuma personel idari izine ayrıldı. Ayrıca birçok emekçi arkadaşımız salgın riski nedeni ile haklı olarak kendi ve ailelerinin hayatlarını düşünerek rapor almıştır. Kaldı ki ülkemizde Nisan ayında 123 işçi iş yerlerinde kaptığı COVID-19 virüsü nedeni ile hayatını kaybetmiştir. Ne olursa olsun çarklar dönsün diyenler o çarkların arasında can veren işçileri görmezden gelmektedirler.
KULLANIM ARTTI: Yukarda saydığım nedenlerle İGDAŞ’da personel açığı oluşmuştur ve 26- 30 gün arası okunması gereken sayaçlar 40- 42 gün arası okunmuştur. Gün sayısı artığı için haliyle fatura miktarı da artmıştır. Diğer bir ifade ile 30 günde 300 TL gelen fatura 42 günde 420 TL’ye gelmiştir. Ayrıca sokağa çıkma yasağı ile birlikte doğalgaz kullanımının artığı yadsınamaz bir gerçektir.
EPDK DAVETİYE ÇIKARDI: EPDK bu süreçte İGDAŞ ve elektrik faturalarını 3 ay ertelemesi gerekirken bunu yapmamış hem halkı bu süreçte maddi olarak zor durumda bırakmış hem de sayaçları okuyan emekçi arkadaşlarımızın kapı kapı gezerek virüsü kapmasına davetiye çıkarmıştır. Hal böyle iken halen görevini yapmaya çalışan işçi arkadaşlarımız zor durumda kalmıştır. Fatura ödemeleri için en azından 3 ay erteleme yapmayarak pandemi süresince zaten milyonlarca işsiz vatandaş ekonomik baskı altında bırakılmıştır.
NİJERYA’DA DAHİ FATURALAR 3 AY ERTELENDİ: Ülkemiz doğalgazı EFDK'nın denetimi ile Rusya’dan almaktadır. CHP Mersin Milletvekili Ali Mahir Başarır’ın 20 gün gün önce “Avrupa doğal gazın bin metreküpünü 120 dolar civarında satın alırken Türkiye’nin aynı miktarda doğal gazı 280 dolara almasının nedeni nedir?” soru önergesi halen cevaplanmamıştır. ( https://www.evrensel.net/haber/403029/dogal-gazi-neden-pahali-aliyoruz-sorusuna-bakan-donmez-ticari-sir-yanitini-verdi ) “Faturalar neden fazla geliyor?” sorusunun cevabı burda saklıdır ve sorgulanması gereken budur. Keza elektrik faturalarındaki yüksek miktar vatandaşı canından bezdirmiştir. 1960’ta kurulmuş eski sömürge ülke Nijerya’da tüm faturalar pandemi süresince 3 ay ertelenirken ülkemizde elektrik, doğal gaz ve su faturaları bu zorlu süreçte maalesef vatandaşa bırakılmıştır.
KADRO SORUNU: Ayrıca İBB (İstanbul Büyükşehir Belediyesi) son 25 yıldır işçileri “kadrolu” ve “taşeron” diye ayrıştırmıştır. Bu garabet 696 KHK’lı taşeron uygulamasına bir an önce el atmalıdır. 696 KHK ile çalışılan bölümlerde personel sayıları daha önceki taşeron şirketler tarafından belirlenmiştir. (696 sayılı KHK Resmi Gazete’de 13 Nisan 2018’de yayınlandı. 696 sayılı KHK ile taşeron işçilerin sürekli işçi kadrosuna geçmesi, 4 Aralık 2017 itibarıyla çalıştırılmakta olanları kapsayacak. 4/C (geçici) personel statüsü kaldırılarak, bu statüdeki personel 4/B (sözleşmeli) statüsüne geçirildi.) Abone sayıları her yıl katlanarak artarken personel sayısı aynı sayıda kalmıştır. Şu an yaşanan sorunun asıl nedeni budur. İGDAŞ tarafından vatandaşa yüksek fatura gönderilmesi tamamen asılsızdır. Bu asılsız iddalar en fazla bu pandemi süresince günde yüzlerce binaya girip yüzlerce zile dokunum çok sayıda vatandaşla sosyal mesafe demeden yakınlaşan, belki virüsü kapan, belki vatandaşa ve ailesine enfekte etme riski ile karşı karşıya kalan biz emekçileri üzmektedir.
İSKİ'DE KADRO ARTTI: Diğer yandan İBB’de 696 KHK ile çalışılan bölümlerdeki personel sayıları yeniden gözden geçirilmelidir. Kaldı ki İSKİ (İstanbul Su ve Kanalizasyon İdaresi) 696 KHK ile sayaç okuma bölümündeki personel sayısını derneğimizin çabaları ile eski kadroya göre 100 kişi artırmıştır. Bu olumlu ve insanidir. Bununla birlikte 696 KHK tüm belediyelerde çalışan personellerin birçok sorunu halen çözüm beklemektedir.