Velilerin yüzde 67’si sınavların haziranda yapılmasına karşı
Öğrenci Veli Derneği, pandemi sürecinde milyonlarca öğrenciye yönelik uygulanan uzaktan eğitime dair rapor hazırladı. Velilere yöneltilen sorulardan elde edilen yanıtlarla oluşturulan rapora göre velilerin yüzde 67’si merkezi sınavların haziran ayında yapılmasını istemiyor. Sürecin çocuklar üzerinde yarattığı fiziksel etkilerin de yer aldığı raporda uzaktan eğitim sürecindeki sorunlara da değinildi.
ANKARA - Korona virüsü sürecinde milyonlarca öğrenci okullarından uzak kaldı ve uzaktan eğitim aracılığıyla derslerine devam etmeye çalıştı. Bu süreçte uzmanlar uzaktan eğitime yönelik eleştirilerini dile getirerek fırsat eşitliğinin sağlanamadığını belirtti. Uzaktan eğitime ilişkin velilere anket yöntemiyle sorular yönelten Öğrenci Veli Derneği bu sürece ilişkin (Veli-Der) ‘Uzaktan Eğitim Raporu’ hazırladı.
Hazırlanan raporda yer alan ankete katılan velilerin yüzde 87’si bu dönemde çocuğunun uzaktan eğitime katıldığını söyledi. Salgın sürecinde sokağa çıkma yasağı uygulamasının çocuklarının ruhsal durumunda değişikliğe neden olduğunu ifade eden velilerin yüzde 46,7’si çocuğunun sinirli ya da öfkeli, yüzde 12,1’i içe kapanık, yüzde 66’sı ise isteksiz/hareketsiz olduğunu belirtti. Öte yandan velilerin yüzde 32,9’u açıklanan merkezi sınavların tarihlerinin uygun olduğunu ifade ederken yüzde 67,1’i salgının bitmesinin ya da tamamen kontrol altına alınmasının ardından sınavların yapılması gerektiğini söyledi.
VELİLERİN YÜZDE 87’Sİ ÇOCUĞUNUN UZAKTAN EĞİTİME KATILDIĞINI SÖYLEDİ
Yüzde 34,9’u ortaokul, yüzde 29,7’si ilkokul, yüzde 28’i lise ve yüzde 7,5’i üniversiteye giden çocuğu olan 400 veli, Veli-Der’in anketine katıldı. Velilerin yüzde 87’si çocuklarının uzaktan eğitim uygulamalarına katıldığını ifade ederken yüzde 13’ü ise çocuklarının uzaktan eğitime katılmadığını ya da katılamadığını belirtti.
Birden fazla seçeneğin işaretlenebildiği, “Hangi uzaktan eğitim uygulamalarına katılıyor” sorusuna ise velilerin yüzde 45’i EBA TV, yüzde 39,1’i EBA Canlı Ders Uygulaması, yüzde 39,7’si kendi öğretmeniyle EBA dışı yayın ve yüzde 28,5’i özel okul uygulaması yanıtını verdi. EBA TV’nin içeriklerinin zenginleştirilmesi gerektiğini ifade eden Veli-Der raporunda, “Burada dikkat çeken cevaplardan birisi ise çocukların kendi öğretmenleri ile katıldıkları canlı ders uygulaması EBA ile canlı ders uygulamasından daha fazla değerlendirilmiştir” denildi.
‘UZAKTAN EĞİTİM SAATİ UZADIKÇA KATILIM ORANI DÜŞÜYOR’
Çocukların uzaktan eğitim uygulamasında geçirdikleri süre de velilere yöneltilen sorular arasında yer aldı. Buna göre, velilerin yüzde 34,8’i çocuklarının günde bir saat, yüzde 27,2’si günde iki saat, yüzde 18,9’u da günde 3 saat uzaktan eğitim uygulamalarını kullandığını ifade etti. Velilerin yüzde 19,2’si ise çocuklarının günde dört saat ve üzerinde uzaktan eğitimi kullandıklarını belirtti.
Uzaktan eğitim uygulamalarının saati uzadıkça çocukların eğitime katılım oranının düştüğünü vurgulayan Veli-Der raporunda, “Burada iletişimin tek yönlü olması ve etkileşimin olmamasının çocukların çabuk sıkılmalarına neden olduğu düşünülmektedir. Ayrıca TV, bilgisayar gibi cihazların karşısında uzun süre kalmanın bazı sağlık sorunlarını beraberinde getirmesi de önemli bir etken olarak değerlendirilebilir” dedi.
ÇOCUKLARDAKİ FİZİKSEL ŞİKAYETLER
Velilerin yüzde 30,8’i EBA canlı ders uygulamasını verimli bulduğunu ifade ederken yüzde 69,2’si ise verimsiz bulduğunu söyledi. Birden fazla yanıtın verilebildiği “Uzaktan eğitime katılan çocuğunuzda ne tür fiziksel şikayetler ortaya çıktı” sorusuna ise velilerin yüzde 23,8’i baş ağrısı, yüzde 26,5’i gözlerde kızarma, sulanma ve bulanık görme, yüzde 30,5’i sırt ve eklem ağrıları yanıtını verdi. Velilerin yüzde 52,6’sı ise herhangi bir şikayet ya da sorun oluşmadığını ifade etti.
“Çocuğunuz uzaktan eğitim uygulamasına neden katılmıyor” sorusuna ise velilerin yüzde 8,9’u evde televizyonun olmadığını, yüzde 8,9’u internet altyapısına sahip olmadıklarını, yüzde 2,2’si yaşadıkları yerle ilgili internet sorunu yaşadıklarını, yüzde 4,4 çocuğunun çalıştığı için zamanının olmadığını, yüzde 64,4’ü ise uzaktan eğitime katılmak istemediğini belirtti.
SOKAĞA ÇIKMA YASAĞININ ÇOCUKLAR ÜZERİNDEKİ ETKİSİ
Birden fazla seçeneğin işaretlenebildiği bir başka soru olan “Salgın sürecinde sokağa çıkma yasağı çocuğunuzun ruhsal durumunda ne gibi değişikliklere neden oldu” sorusu da velilere yöneltildi. Yanıtlara göre velilerin yüzde 46,7’si çocuğunun sinirli ya da öfkeli, yüzde 12,1’i içe kapanık, yüzde 66’sı ise isteksiz/hareketsiz olduğunu belirtti. Çocuğunda herhangi bir değişiklik olmadığını ifade eden velilerin oranı ise yüzde 18,7 olarak kayıtlara geçti.
SINAV DEĞİŞİKLİKLERİ OLUMSUZ ETKİLEDİ
Ankete katılan velilerin yüzde 21,8’i çocuklarının LGS ya da TYT- AYT sınavına gireceğini belirtti. Velilerin yüzde 65,8’i merkezi sınav tarihlerinde yapılan değişikliklerin çocuklarını olumsuz etkilediğini söyledi. Velilerin yüzde 32,9’u açıklanan merkezi sınavların tarihlerini uygun bulduğunu ifade ederken yüzde 67,1’i salgının bitmesinin ya da tamamen kontrol altına alınmasının ardından sınavların yapılması gerektiğini ifade etti.
UZAKTAN EĞİTİME ERİŞİMDE YAŞANAN SORUNLAR ARASINDA BÜYÜK ORANDA İNTERNET ERİŞİMİ VAR
“Uzaktan eğitime erişimde ne tür sorunlar yaşıyorsunuz” sorusuna ise velilerin yüzde 54,9’u çocuğun isteksizliği, yüzde 59,9’u internet erişim sorunları, yüzde 15’i derslerin erken başlaması cevabını verdi. Velilere yöneltilen bu sorudaki “diğer” seçeneğine verilen açık uçlu yanıtlar ise şu şekilde sıralandı:
EBA TV’DEKİ TEKNİK SORUNLAR
-Ders saatlerindeki beklenmedik değişiklikler.
-EBA canlı ders çalışmıyor.
-EBA’ya rahat giriş sağlayamıyoruz.
-EBA içinde uygulamaların çalışma sorunu.
-Girişlerde ciddi sıkıntı yaşanıyor. Bazı zamanlardan katılmıyoruz bile.
-Özellikle EBA alt yapı yetersizliği nedeniyle çok verimsiz geçiyor. Öğretmenler bağlanmada zorlanıyor.
-Yayının donması.-Derslerden haberimiz olmuyor.
UZAKTAN DERSİN YÖNETİMİYLE İLGİLİ SORUNLAR
-Toplu ders yapıldığı için diğer çocukların ders sonrasındaki kontrolsüz davranışları.
-Sınıftaki diğer öğrencilerin dikkat dağıtıcı davranışları.
-Ev ortamı olumsuz etkiliyor. Dikkati dağılıyor.
-Sürekli bilgisayar karşısında ve kapalı ortamda olması.
-Sürecin getirdiği düzen bozukluğu.
-Sanal ortam olduğu için dersleri ciddiye almıyor.
-Anlamıyor.
DERSİN İŞLENİŞİYLE İLGİLİ SORUNLAR
-Konular çok basit. Ayrıntı bilgi yok.
-Derslerin çok kısa olması.
-Yetersiz kalması.
-Yetersizlik.
-Ders anlatımları hızlı. Kendi kendilerine anlatıp çözüyor gibi.
-Anlatan kişilerin yetersizliği ve monotonluğu.
-Uygulama ve öğrenmenin değerlendirmesinin olmaması ayrıca sosyal öğrenme gerçekleşmiyor.
‘EŞİTSİZLİK ARTACAK’
Yapılan anketin değerlendirmelerinin de yer aldığı Veli-Der’in raporunun sonuç bölümünde, uzaktan eğitimin yüz yüze eğitimin yerini alamayacağı, devam ettiği takdirde resmi ve özel okullar arasındaki eşitsizliğin daha da artacağı ifade edildi. LGS ve YKS' nin haziran ayında yapılmasına yönelik kararın doğru olmadığı belirtilen raporda şunlar belirtildi:
-Sınavların yapılması kararının nedeninin bilimsel veriler ve şeffaf bilgi esas alınarak kamuoyu ile paylaşılmasını, tek bir öğrencinin dahi mağdur olmasını engelleyecek tüm önlemlerin planlanması ve açıklanmasını;
-Özellikle yoksul çocukların uzaktan eğitime ulaşmak için kullandıkları internet, bilgisayar vb teknolojik aygıtların olmamasının eğitimde fırsat eşitliği ilkesini ortadan kaldırmasından kaynaklı gereksinimi olan tüm öğrencilerin bilgisayar, tablet, tv cihazlarının, internet erişim ve kullanım olanaklarının devlet tarafından sağlanması ve ücretsiz karşılanmasını,
-Uzaktan eğitimde kullanılan ders ve materyal içeriklerinin yetersizliği belirgin bir şekilde ortaya çıkmıştır. Ders sunum ve içeriklerinin belirlenmesinde bilimsel eğitim ilkesinin referans alınmasını, ders sunum ve içeriklerinin dezavantajlı öğrencilerin ihtiyaçlarına yönelik hazırlanmasını talep ediyoruz.